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Works Tertullian (160-220) Adversus Hermogenem

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Against Hermogenes

Chapter XXX.--Another Passage in the Sacred History of the Creation, Released from the Mishandling of Hermogenes.

The following words will in like manner apparently corroborate the conjecture of Hermogenes, "And darkness was upon the face of the deep, and the Spirit of God moved upon the face of the water;" 1 as if these blended 2 substances, presented us with arguments for his massive pile of Matter. 3 Now, so discriminating an enumeration of certain and distinct elements (as we have in this passage), which severally designates "darkness," "the deep," "the Spirit of God," "the waters," forbids the inference that anything confused or (from such confusion) uncertain is meant. Still more, when He ascribed to them their own places, 4 "darkness on the face of the deep," "the Spirit upon the face of the waters," He repudiated all confusion in the substances; and by demonstrating their separate position, 5 He demonstrated also their distinction. Most absurd, indeed, would it be that Matter, which is introduced to our view as "without form," should have its "formless" condition maintained by so many words indicative of form, 6 without any intimation of what that confused body 7 is, which must of course be supposed to be unique, 8 since it is without form. 9 For that which is without form is uniform; but even 10 that which is without form, when it is blended together 11 from various component parts, 12 must necessarily have one outward appearance; 13 and it has not any appearance, until it has the one appearance (which comes) from many parts combined. 14 Now Matter either had those specific parts 15 within itself, from the words indicative of which it had to be understood--I mean "darkness," and "the deep," and "the Spirit," and "the waters"--or it had them not. If it had them, how is it introduced as being "without form?" 16 If it had them not, how does it become known? 17


  1. Gen. i. 2. ↩

  2. Confusae. ↩

  3. Massalis illius molis. ↩

  4. Situs. ↩

  5. Dispositionem. ↩

  6. Tot formarum vocabulis. ↩

  7. Corpus confusionis. ↩

  8. Unicum. ↩

  9. Informe. ↩

  10. Autem. ↩

  11. Confusum. ↩

  12. Ex varietate. ↩

  13. Unam speciem. ↩

  14. Unam ex multis speciem. ↩

  15. Istas species. ↩

  16. Non habens formas. ↩

  17. Agnoscitur. ↩

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Gegen Hermogenes. (BKV)

30. Cap. Die Erwähnung der Finsternisse, des Abgrundes, der Gewässer und des Geistes Gottes, Gen. 1, 2, spricht gegen die Annahme einer chaotischen Materie.

S. 88 In gleicher Weise scheinen auch die darauffolgenden Worte die Vermutungen des Hermogenes zu begünstigen, nämlich: „Es war Finsternis über dem Abgrunde und der Geist Gottes schwebte über den Gewässern”; das klingt, als ob diese verworrenen Substanzen Beweise für jene chaotische Masse lieferten. Allein da die Schrift jedes für sich bezeichnet: die Finsternis, den Abgrund, den Geist Gottes und die Gewässer, so lässt diese abweichende Aufzählung bestimmter und unterschiedener Elemente den Gedanken an etwas Verworrenes und durch seine Verworrenheit Unbestimmtes nicht aufkommen. Ja noch mehr, da sie ihnen eine besondere Lage zuschreibt, der Finsternis die über dem Abgrunde, dem Geist Gottes über den Gewässern, so leugnet sie damit die Vermengung der Substanzen und gibt mit deren besonderer Lage auch ihre gegenseitige Verschiedenheit an. Höchst thöricht wäre es daher, von der Materie, die als formlos hingestellt wird, trotz dieser vielen Namen von Formen, noch zu behaupten, sie sei formlos, ohne anzugeben, was denn eigentlich das Grundwesen der Verworrenheit sei, weil sie, als formlos, jedenfalls denn doch als eine einzige vorzustellen ist. Denn was ungeformt ist, das ist jedenfalls einförmig; ungeformt aber ist, was aus verschiedenen Dingen zusammengemengt ist. Das muss notwendig eine Besonderheit haben, was, indem es eine aus vielen Besonderheiten zusammengesetzte hat, keine Besonderheit besitzt. Im übrigen aber hatte die Materie entweder jene Besonderheiten an sich, unter deren Bezeichnungen sie zu erkennen sein sollte, ich meine: Finsternis, Abgrund, Geist und Wasser, oder nicht. Hatte sie sie an sich, wie kann man sie als formlos hinstellen; hatte sie sie nicht an sich, wie liesse sie sich erkennen?

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