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Works Tertullian (160-220) Adversus Valentinianos

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Against the Valentinians

Chapter XXV.--An Extravagant Way of Accounting for the Communication of the Spiritual Nature to Man. It Was Furtively Managed by Achamoth, Through the Unconscious Agency of Her Son.

In Achamoth, moreover, there was inherent a certain property of a spiritual germ, of her mother Sophia's substance; and Achamoth herself had carefully severed off (the same quality), and implanted it in her son the Demiurge, although he was actually unconscious of it. It is for you to imagine 1 the industry of this clandestine arrangement. For to this end had she deposited and concealed (this germ), that, whenever the Demiurge came to impart life to Adam by his inbreathing, he might at the same time draw off from the vital principle 2 the spiritual seed, and, as by a pipe, inject it into the clayey nature; in order that, being then fecundated in the material body as in a womb, and having fully grown there, it might be found fit for one day receiving the perfect Word. 3 When, therefore, the Demiurge commits to Adam the transmission of his own vital principle, 4 the spiritual man lay hid, although inserted by his breath, and at the same time introduced into the body, because the Demiurge knew no more about his mother's seed than about herself. To this seed they give the name of Ecclesia (the Church), the mirror of the church above, and the perfection 5 of man; tracing this perfection from Achamoth, just as they do the animal nature from the Demiurge, the clayey material of the body (they derive) from the primordial substance, 6 the flesh from Matter. So that you have a new Geryon here, only a fourfold (rather than a threefold) monster.


  1. Accipe. ↩

  2. Anima derivaret. ↩

  3. Sermoni perfecto. ↩

  4. Traducem animae suae. ↩

  5. Censum. ↩

  6. Or, the substance of 'Arche. ↩

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Gegen die Valentinianer. (BKV)

25. Cap. Ihre Ansichten über die menschliche Seele. Achamoth besass, ohne dass der Demiurg es ahnte, auch einen schwachen pneumatischen Keim.

S. 121 In der Achamoth befand sich von der Substanz ihrer Mutter Sophia her noch ein kleiner Vorrat pneumatischer Keime, wie die Achamoth auch in ihrem Sohne, dem Demiurgen, ohne sein Vorwissen deren ebenfalls hinterlegt und aufbewahrt hat. Diese umsichtige heimliche Vorsorge lassen wir uns schon gefallen. Denn sie hatte jene Keime zu dem Zwecke hinterlegt und versteckt, damit, wenn der Demiurg bald nachher von seinem Hauche auf Adam übertrüge, jener pneumatische Keim in gleicher Weise auch durch die Seele wie durch einen Kanal in das Stoffliche hinübergeleitet würde, und so im materiellen Leibe, wie in einem Mutterschosse, als eine Art Fötus gezeitigt und ausgebildet, geeignet gefunden würde, zu seiner Zeit das vollkommene Wort aufzunehmen. Indem so der Demiurg einen Setzling seiner Seele in Adam niederlegte, blieb der durch seinen Anhauch eingepflanzte pneumatische Mensch verborgen, weil der Demiurg den von seiner Mutter herrührenden Samenkeim so wenig kannte, als diese selbst. Diesen Samenkeim nennen sie die Kirche, als das Spiegelbild der höhern Kirche und das Bestimmende für den Menschen und leiten ihn ebenso von der Achamoth her, wie das Psychische vom Demiurgen, das Hylische von der Substanz [des Äon] Arche und das Fleisch von der Materie. Sehet da den neuen, d. h. vierfachen Geryon!

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Gegen die Valentinianer. (BKV)

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