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Works Augustine of Hippo (354-430) Confessiones

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The Confessions of St. Augustin In Thirteen Books

Chapter IV.--That the Knowledge of Terrestrial and Celestial Things Does Not Give Happiness, But the Knowledge of God Only.

7. Doth, then, O Lord God of truth, whosoever knoweth those things therefore please Thee? For unhappy is the man who knoweth all those things, but knoweth Thee not; but happy is he who knoweth Thee, though these he may not know. 1 But he who knoweth both Thee and them is not the happier on account of them, but is happy on account of Thee only, if knowing Thee he glorify Thee as God, and gives thanks, and becomes not vain in his thoughts. 2 But as he is happier who knows how to possess a tree, and for the use thereof renders thanks to Thee, although he may not know how many cubits high it is, or how wide it spreads, than he that measures it and counts all its branches, and neither owns it nor knows or loves its Creator; so a just man, whose is the entire world of wealth, 3 and who, as having nothing, yet possesseth all things 4 by cleaving unto Thee, to whom all things are subservient, though he know not even the circles of the Great Bear, yet it is foolish to doubt but that he may verily be better than he who can measure the heavens, and number the stars, and weigh the elements, but is forgetful of Thee, "who hast set in order all things in number, weight, and measure." 5


  1. What a contrast does his attitude here present to his supreme regard for secular learning before his conversion! We have constantly in his writings expressions of the same kind. On Psalm ciii. he dilates lovingly on the fount of happiness the word of God is, as compared with the writings of Cicero, Tully, and Plato; and again on Psalm xxxviii. he shows that the word is the source of all true joy. So likewise in De Trin. iv. 1: "That mind is more praiseworthy which knows even its own weakness, than that which, without regard to this, searches out and even comes to know the ways of the stars, or which holds fast such knowledge already acquired, while ignorant of the way by which itself to enter into its own proper health and strength....Such a one has preferred to know his own weakness, rather than to know the walls of the world, the foundations of the earth, and the pinnacles of heaven." See iii. sec. 9, note, above. ↩

  2. Rom. i. 21. ↩

  3. Prov. xvii. 6, in the LXX. ↩

  4. 2 Cor. vi. 10. ↩

  5. Wisd. xi. 20. ↩

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Bekenntnisse

4. Die Erkenntnis Gottes allein beseligt.

Doch, Herr, Gott der Wahrheit, ist der dir schon wohlgefällig, der um solches Bescheid weiß? Unglücklich fürwahr ist der Mensch, der alles das weiß, ohne von dir Kenntnis zu haben, glücklich aber, wer dich kennt, auch wenn er von jenem nichts weiß. Wer aber dich und auch jenes kennt, der ist nicht etwa wegen seiner Kenntnisse glücklicher, sondern deinetwegen allein ist er glücklich, wenn er dich erkennt, dich als Gott verherrlicht, dir Dank sagt und nicht eitel in seinen Gedanken wird. Wie nämlich der besser daran ist, der sich im Besitz eines Baumes weiß und für seine Früchte dir Dank sagt - er braucht gar nicht zu wissen, wieviel Fuß seine Höhe beträgt oder wie weit er sich in der Breite ausdehnt -, als der, der ihn ausmißt und all seine Zweige zählt, ihn aber weder besitzt noch seinen Schöpfer kennt und liebt: so ist es auch mit dem Gläubigen, dem die ganze Welt mit all ihren Schätzen gehört, der „nichts hat und doch alles besitzt“1, weil er dir, dem alles untertan ist, anhängt. Und wäre ihm sogar der Kreislauf des Wagens2 unbekannt, so wäre es doch Torheit zu zweifeln, daß er auf jeden Fall besser daran ist als der, der den Himmel ausmißt, die Sterne zählt und die Elemente wägt, aber an dich nicht denkt, der „du alles nach Maß, Zahl und Gewicht geordnet hast“3.


  1. 2 Kor. 6,10. ↩

  2. des Gestirns gleichen Namens. ↩

  3. Weish. 11,21. ↩

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Bekenntnisse
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The Confessions of St. Augustin In Thirteen Books
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Einleitung in die Confessiones
Prolegomena
The Opinion of St. Augustin Concerning His Confessions, as Embodied in His Retractations, II. 6
Translator's Preface - Confessions

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