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Vom ersten katechetischen Unterricht (SKV 7)
3. Kapitel
5. Die historische Darstellung ist umfassend, wenn wir die Einführung jeweils mit der Schriftstelle »Am Anfang schuf Gott Himmel und Erde« 1 beginnen und sie bis zur Kirche in dieser Zeit weiterführen. Das will aber nicht heißen, daß wir den ganzen Pentateuch, alle Bücher der Richter, der Könige, des Esra,2 das gesamte Evangelium und die Apostelgeschichte aus dem Gedächtnis dem Wortlaut nach vortragen, falls wir diese Texte auswendig gelernt haben, noch auch, daß wir andernfalls all das, was in diesen Büchern enthalten ist, mit eigenen Worten nacherzählen und vor unseren Hörern ausbreiten. Dazu reicht weder die Zeit, noch liegt eine S. 18 Notwendigkeit dafür vor. Wir wollen vielmehr den ganzen Inhalt kurz und exemplarisch zusammenfassen, in der Form, daß wir einige bemerkenswerte Ereignisse herausgreifen, welche beim Hörer besonderen Anklang finden und die an den Wendepunkten der Geschichte liegen.3 Bei diesem Vorgehen sind wir nicht gezwungen, alles gleichsam nur in der Hülle vorzuzeigen und es dem Blick sofort wieder zu entziehen, wir können vielmehr beim einzelnen etwas verweilen, es gleichsam aus der Verschnürung lösen, es ausbreiten und den Zuhörern zum Betrachten und Bestaunen anbieten.4 Den Rest aber können wir im Vorbeigehen erwähnen und es in den Gesamtzusammenhang einfügen. Wenn wir so die übrigen Themen in den Hintergrund schieben, kommen jene Themen besser zur Geltung, die wir dem Hörer besonders ans Herz legen wollen. Er kommt nicht bereits ermüdet bei ihnen an, wo wir ihn doch mit der Art unserer Darstellung in Spannung halten wollen; seine Gedankenwelt gerät nicht in Verwirrung, wo wir ihm doch mit der Art unserer Lehre klares Wissen geben sollen.
6. Bei all dem müssen wir freilich nicht nur für uns selber den Endzweck des Gebotes im Auge behalten, welches lautet: »Liebe aus reinem Herzen, aus gutem Gewissen und aus ungeheucheltem Glauben«,5 worauf wir alle unsere Worte auszurichten haben, sondern wir müssen auch den Blick des Zuhörers, den wir mit unserem Vortrag unterrichten, zielbewußt darauf hinlenken. Vor der Ankunft des Herrn ist nämlich alles, was wir in den Heiligen Schriften lesen, nur zu dem Zweck geschrieben worden, um uns mit seiner Ankunft vertraut zu machen und uns die zukünftige Kirche, das Volk S. 20 Gottes unter den Völkern, seinen Leib,6 sinnbildhaft anzuzeigen. Miteingeschlossen und mitgezählt in dieser Kirche sind auch alle Heiligen, die noch vor der Ankunft des Herrn in dieser Welt lebten, die ebenso fest an sein bevorstehendes Kommen glaubten, wie wir daran glauben, daß er gekommen ist.
So etwa streckte Jakob bei seiner Geburt zuerst die Hand aus dem Mutterschoß, mit der er auch noch den Fuß des vor ihm geborenen Bruders festhielt,7 und dann folgte natürlich der Kopf und zuletzt zwangsläufig die übrigen Glieder – und dennoch übertrifft das Haupt nicht nur die Glieder, die ihm bei der Geburt folgten, sondern auch die Hand, die ihm voranging, an Ansehen und Bedeutung, und es nimmt den ersten Rang ein, zwar nicht nach dem Zeitpunkt des Erscheinens, wohl aber nach der natürlichen Rangordnung: Genauso hat nun auch der Herr Jesus Christus, bevor er im Fleisch erschien und gewissermaßen aus dem Schoß seiner Verborgenheit den Menschen vor Augen trat, »als Mensch Mittler zwischen Gott und den Menschen«,8 »als Gott über allen stehend, hochgelobt in alle Ewigkeit«,9 zwar in Gestalt der heiligen Patriarchen und Propheten gleichsam einen Teil seines Körpers vorausgeschickt und mit ihrer Hilfe, wie mit einer Hand, seine kommende Geburt angekündigt und zugleich das ihm hochmütig vorangehende Volk mit den Fesseln des Gesetzes, gleichsam wie mit den fünf Fingern, in Zügel gehalten (auch sein bevorstehendes Kommen ließ er ja durch fünf Zeitabschnitte hindurch unablässig ankündigen und prophezeien; passend dazu hat auch der Mann, welcher das Gesetz überbrachte,10 fünf Bücher verfaßt; und jene stolzen, fleischlich gesinnten Menschen, die »ihre eigene Gerechtigkeit einzurichten versuchten«,11 empfingen nicht S. 21 reichen Segen aus der offenen Hand Christi, sondern wurden mit fest verschlossener Hand zurückgehalten, und »ihre Füße wurden gefesselt, und sie stürzten nieder, wir aber haben uns erhoben und stehen aufrecht«),12 ebenso also hat unser Herr Christus, wie ich sagte, gleichsam einen Teil seines Körpers vorausgeschickt in Gestalt der Heiligen, die ihm dem Zeitpunkt der Geburt nach vorausgingen - und dennoch »ist er selber das Haupt des Leibes, der Kirche«,13 und alle jene Heiligen waren verbunden mit dem einen Körper, dessen Haupt er ist, indem sie an ihn glaubten, den sie im voraus verkündigten. Indem sie vorausgingen, haben sie sich nicht losgerissen, sondern sie behielten vielmehr ihre Verbindung durch ihren Gehorsam. Auch wenn die Hand vom Haupt vorausgeschickt werden kann, bleibt doch die Verbindung unter der Führung des Hauptes.
So ist »alles, was dereinst geschrieben wurde, zu unserer Belehrung geschrieben«,14 es stellt für uns ein Modell dar, »und es widerfuhr ihnen als Modell; es wurde aber für uns niedergeschrieben, für die das Ende der Zeiten gekommen ist.« 15
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Gen 1,1. ↩
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Damit ist Esra/Nehemia (damals Esra B) und das heute zu den Apokryphen gezählte 3. Esrabuch (damals Esra A) gemeint. Vgl. Μ. Saebo, art. Esra/Esraschriften: TRE 10 (1982) 374-386. ↩
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Die articuli (Wendepunkte/Einschnitte) im Geschichtsablauf geben das Strukturelement für die historische Darstellung. ↩
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Das Bild verweist auf die Papyrusrolle, die verschnürt in einer Hülle aufbewahrt wird. ↩
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1 Tim 1,5. ↩
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Vgl. Kol 1,18.. ↩
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Vgl. Gen 25,25 ↩
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1 Tim 2,5. ↩
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Röm 9,5 ↩
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Vgl. Joh 1,17 ↩
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Röm 10,3. ↩
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Ps 19,9. ↩
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Kol 1,18. ↩
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Röm 15,4. ↩
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1 Kor 10,11. ↩
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On the Catechising of the Uninstructed
Chapter 3.--Of the Full Narration to Be Employed in Catechising.
5. The narration is full when each person is catechised in the first instance from what is written in the text, "In the beginning God created the heaven and the earth," 1 on to the present times of the Church. This does not imply, however, either that we ought to repeat by memory the entire Pentateuch, and the entire Books of Judges, and Kings, and Esdras, 2 and the entire Gospel and Acts of the Apostles, if we have learned all these word for word; or that we should put all the matters which are contained in these volumes into our own words, and in that manner unfold and expound them as a whole. For neither does the time admit of that, nor does any necessity demand it. But what we ought to do is, to give a comprehensive statement of all things, summarily and generally, so that certain of the more wonderful facts may be selected which are listened to with superior gratification, and which have been ranked so remarkably among the exact turning-points (of the history); 3 that, instead of exhibiting them to view only in their wrappings, if we may so speak, and then instantly snatching them from our sight, we ought to dwell on them for a certain space, and thus, as it were, unfold them and open them out to vision, and present them to the minds of the hearers as things to be examined and admired. But as for all other details, these should be passed over rapidly, and thus far introduced and woven into the narrative. The effect of pursuing this plan is, that the particular facts which we wish to see specially commended to attention obtain greater prominence in consequence of the others being made to yield to them; while, at the same time, neither does the learner, whose interest we are anxious to stimulate by our statement, come to these subjects with a mind already exhausted, nor is confusion induced upon the memory of the person whom we ought to be instructing by our teaching.
6. In all things, indeed, not only ought our own eye to be kept fixed upon the end of the commandment, which is "charity, out of a pure heart, and a good conscience, and faith unfeigned," 4 to which we should make all that we utter refer; but in like manner ought the gaze of the person whom we are instructing by our utterance to be moved 5 toward the same, and guided in that direction. And, in truth, for no other reason were all those things which we read in the Holy Scriptures written, previous to the Lord's advent, but for this,--namely, that His advent might be pressed upon the attention, and that the Church which was to be, should be intimated beforehand, that is to say, the people of God throughout all nations; which Church is His body, wherewith also are united and numbered all the saints who lived in this world, even before His advent, and who believed then in His future coming, just as we believe in His past coming. For (to use an illustration) Jacob, at the time when he was being born, first put forth from the womb a hand, with which also he held the foot of the brother who was taking priority of him in the act of birth; and next indeed the head followed, and thereafter, at last, and as matter of course, the rest of the members: 6 while, nevertheless the head in point of dignity and power has precedence, not only of those members which followed it then, but also of the very hand which anticipated it in the process of the birth, and is really the first, although not in the matter of the time of appearing, at least in the order of nature. And in an analogous manner, the Lord Jesus Christ, previous to His appearing in the flesh, and coming forth in a certain manner out of the womb of His secrecy, before the eyes of men as Man, the Mediator between God and men, 7 "who is over all, God blessed for ever," 8 sent before Him, in the person of the holy patriarchs and prophets, a certain portion of His body, wherewith, as by a hand, He gave token beforetime of His own approaching birth, and also supplanted 9 the people who were prior to Him in their pride, using for that purpose the bonds of the law, as if they were His five fingers. For through five epochs of times 10 there was no cessation in the foretelling and prophesying of His own destined coming; and in a manner consonant with this, he through whom the law was given wrote five books; and proud men, who were carnally minded, and sought to "establish their own righteousness," 11 were not filled with blessing by the open hand of Christ, but were debarred from such good by the hand compressed and closed; and therefore their feet were tied, and "they fell, while we are risen, and stand upright." 12 But although, as I have said, the Lord Christ did thus send before Him a certain portion of His body, in the person of those holy men who came before Him as regards the time of birth, nevertheless He is Himself the Head of the body, the Church, 13 and all these have been attached to that same body of which He is the head, in virtue of their believing in Him whom they announced prophetically. For they were not sundered (from that body) in consequence of fulfilling their course before Him, but rather were they made one with the same by reason of their obedience. For although the hand may be put forward away before the head, still it has its connection beneath the head. Wherefore all things which were written aforetime were written in order that we might be taught thereby, 14 and were our figures, and happened in a figure in the case of these men. Moreover they were written for our sakes, upon whom the end of the ages has come. 15
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Gen. i. 1 ↩
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In the mss. we also find the reading Ezrae = Ezra. ↩
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In ipsis articulis = "among the very articles," or "connecting links." Reference is made to certain great epochs or articles of time in sections 6 and 39. ↩
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1 Tim. i. 5 ↩
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Reading movendus, for which monendus = to be admonished, also occurs in the editions. ↩
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Gen. xxv. 26 ↩
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1 Tim. ii. 5 ↩
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Rom. ix. 5 ↩
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Reading supplantavit. Some mss. give supplantaret = wherewith also He might supplant, etc. ↩
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Temporum articulos ↩
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Rom. x. 3 ↩
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Ps. xx. 8 ↩
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Col. i. 18 ↩
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Rom. xv. 4 ↩
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1 Cor. x. 11 ↩