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On the Good of Widowhood
4.
Lo, there is your good compared to that good, which the Apostle calls his own, if faith be present: yea, rather, because faith is present. Short is this teaching, yet not on this account to be despised, because it is short; but on this account to be retained the more easily and the more dearly, in that in shortness it is not cheap. For it is not every kind of good soever, which the Apostle would here set forth, which he hath unambiguously placed above the faith of married women. But how great good the faith of married women, that is, of Christian and religious women joined in marriage, hath, may be understood from this, that, when he was giving charge for the avoiding of fornication, wherein assuredly he was addressing married persons also, he saith, "Know ye not that your bodies are the members of Christ?" 1 So great then is the good of faithful marriage, that even the very members are (members) of Christ. But, forasmuch as the good of widowed continence is better than this good, the purpose of this profession is, not that a catholic widow be any thing more than a member of Christ, but that she have a better place, than a married woman, among the members of Christ. Forsooth the same Apostle says, "For, as in one body we have many members, but all members have not the same course of action; so being many we are one body in Christ, and each members one of another: having gifts diverse according unto the grace, which hath been given unto us." 2
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Avantages de la viduité
4.
Ainsi donc les avantages dont vous jouissez, les voilà comparés à celui que l'Apôtre revendique pour lui-même ; la viduité est assimilée à la virginité, pourvu qu'elle repose sur une fidélité à toute épreuve. Cette doctrine n'est pas longuement exposée, mais elle n'en est pas moins digne de respect, d'autant plus qu'elle n'en est que plus facile et plus chère à accomplir. Un bien que l'Apôtre préfère, sans hésiter, à la fidélité conjugale, peut-il n'être qu'un bien tout ordinaire et sans importance? Pour nous montrer l'excellence du mariage chrétien et religieux, l'Apôtre ne craint pas de dire, en flétrissant la fornication et en parlant aux époux comme aux autres : « Ignorez-vous que vos corps sont les membres de Jésus-Christ ? » Ainsi, même d'ans le mariage, les époux chrétiens restent les membres de Jésus-Christ. Cependant, sans aucun doute, la viduité l'emporte sur le mariage; non pas assurément que la"veuve chrétienne soit plus que membre de Jésus-Christ ; mais pariai ces membres elle occupe une place privilégiée. L'Apôtre n'a-t-il pas dit : « Comme dans un seul corps nous avons plusieurs membres et que tous ces membres n'ont pas la même fonction; de même en Jésus-Christ nous sommes plusieurs qui ne formons qu'un seul corps, étant tous « réciproquement les membres les uns des autres; mais nous avons des dons différents, selon la grâce qui nous a été octroyée1 ? »
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Rom. XII, 4-6. ↩