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Against the Epistle of Manichaeus Called Fundamental
Chapter 10.--The Holy Spirit Twice Given.
11.For the glorification of our Lord among men is His resurrection from the dead and His ascension to heaven. For it is written in the Gospel according to John: "The Holy Ghost was not yet given, because that Jesus was not yet glorified." 1 Now if the reason why He was not given was that Jesus was not yet glorified, He was given immediately on the glorification of Jesus. And since that glorification was twofold, as regards man and as regards God, twice also was the Holy Spirit given: once, when, after His resurrection from the dead, He breathed on the face of His disciples, saying, "Receive ye the Holy Ghost;" 2 and again, ten days after His ascension to heaven. This number ten signifies perfection; for to the number seven which embraces all created things, is added the trinity of the Creator. 3 On these things there is much pious and sober discourse among spiritual men. But I must keep to my point; for my business at present is not to teach you, which you might think presumptuous, but to take the part of an inquirer, and learn from you, as I tried to do for nine years without success. Now, therefore, I have a document to believe on the subject of the Holy Spirit's advent; and if you bid me not to believe this document, as your usual advice is not to believe ignorantly, without consideration, 4 much less will I believe your documents. Away, then, with all books, and disclose the truth with logical clearness, so as to leave no doubt in my mind; or bring forward books where I shall find not an imperious demand for my belief, but a trustworthy statement of what I may learn. Perhaps you say this epistle is also of this character. Let me, then, no longer stop at the threshold: let us see the contents.
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John vii. 39. ↩
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John xx. 22. ↩
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[This is, of course, fanciful; but is quite in accordance with the exegetical methods of the time.--A.H.N.] ↩
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[The Manichaeans assumed the role of rationalists, and scorned the credulity of ordinary believers. Yet they required in their followers an amount of credulity which only persons of a peculiar turn of mind could furnish. The same thing applies to modern rationalistic anti-Christian systems. The fact is, that it requires infinitely less credulity to believe in historical Christianity than to disbelieve in it.--A.H.N.] ↩
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Réfutation de l'épître manichéenne appelée Fondamentale
CHAPITRE X. LE SAINT-ESPRIT DONNÉ DEUX FOIS.
11. La glorification de Notre-Seigneur parmi les hommes, c'est sa résurrection d'entre les morts, et son ascension au ciel. Or, nous lisons dans l'Evangile de saint Jean « Le Saint-Esprit n'était pas encore donné, parce que Jésus n'était pas encore glorifié1 ». Si c'est parce que Jésus n'était pas encore glorifié, que le Saint-Esprit n'avait pas été donné, j'en conclus nécessairement qu'il fut donné aussitôt que Jésus fut glorifié. Et comme il reçut une double glorification, l'une dans son humanité et l'autre dans sa divinité, il suit de là que le Saint-Esprit a été donné deux fois; la première après la résurrection, quand le Sauveur souffla sur ses disciples en leur disant: « Recevez le Saint-Esprit2 »; la seconde, dix jours après l'ascension. Ce nombre dix symbolise la plus haute perfection, car il est d'abord formé du nombre sept qui est comme le fondement de tout ce qui existe, et ensuite du nombre trois qui exprime la Trinité créatrice. Les ascètes développent longuement le sens spirituel, de ces, nombres ; mais ne nous écartons pas de notre sujet, car en discutant avec vous, je ne me propose pas de vous instruire, une telle prétention vous semblerait par trop orgueilleuse ; au contraire, je n'ai jamais voulu que m'instruire à votre école, et pendant neuf ans je n'ai pu y parvenir. Maintenant j'ai les Ecritures pour me dire ce que je dois croire au sujet de la venue du Saint-Esprit; me défendrez-vous d'accepter le témoignage de ces Ecritures, sous prétexte que par là je croirais ce que j'ignore? c'est là, en effet, votre argument de prédilection, alors je vous déclare que je croirai bien moins encore à vos livres. En effet, ou bien faites disparaître tous les livres et rendez à mes yeux la vérité si évidente que le moindre soupçon ne me soit plus permis; ou bien, si vous voulez me présenter des livres, faites en sorte que ce ne suit pas pour m'imposer avec arrogance ce que je dois croire, mais pour m'apprendre loyalement ce que je dois savoir. Eh bien ! me dites-vous, l'épître dont nous parlons en est là. Alors cessons d'examiner son titre et voyons ce qu'elle renferme.