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Concerning the Nature of Good, Against the Manichaeans
Chapter 18.--Hyle, Which Was Called by the Ancients the Formless Material of Things, is Not an Evil.
For neither is that material, which the ancients called Hyle, to be called an evil. I do not say that which Manichaeus with most senseless vanity, not knowing what he says, denominates Hyle, namely, the former of corporeal beings; whence it is rightly said to him, that he introduces another god. For nobody can form and create corporeal beings but God alone; for neither are they created unless there subsist with them measure, form, and order, which I think that now even they themselves confess to be good things, and things that cannot be except from God. But by Hyle I mean a certain material absolutely formless and without quality, whence those qualities that we perceive are formed, as the ancients said. For hence also wood is called in Greek hule, because it is adapted to workmen, not that itself may make anything, but that it is the material of which something may be made. Nor is that Hyle, therefore, to be called an evil which cannot be perceived through any appearance, but can scarcely be thought of through any sort of privation of appearance. For this has also a capacity of forms; for if it cannot receive the form imposed by the workman, neither assuredly may it be called material. Hence if form is some good, whence those who excel in it are called beautiful, 1 as from appearance they are called handsome, 2 even the capacity of form is undoubtedly something good. As because wisdom is a good, no one doubts that to be capable of wisdom is a good. And because every good is from God, no one ought to doubt that even matter, if there is any, has its existence from God alone.
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De la nature du bien
CHAPITRE XVIII. L'HYLÉ DES ANCIENS N'ÉTAIT PAS UN MAL.
Cette matière que les anciens appelaient Hylé, ne doit pas être regardée comme un mal en soi. Je ne parle pas de ce je ne sais quoi, que Manès, dans son orgueilleuse démence, a appelé Hylé. Comme il lui attribuait la formation des corps, on a conclu qu'il en faisait un Dieu, car Dieu seul a le pouvoir de former et de créer les corps. En effet, pour qu'un corps existe, il doit présenter un mode, une forme, un ordre, trois caractères qui sont tout autant de biens réels, et qui ne peuvent avoir d'autre principe que Dieu, comme, sans doute, ils en conviennent eux-mêmes. Or, cette Hylé n'est qu'une matière informe et sans qualité, ce qui ne les empêche pas de croire que c'est d'elle que sont formées toutes les qualités que nous percevons dans les objets; une telle doctrine était déjà professée par les anciens. C'est, du reste, sous ce nom que les Grecs désignent la forêt, parce qu'elle fournit les matériaux aux constructions, quoique par elle-même elle soit incapable de faire quoi que ce soit. Même, cette Hylé ne doit donc pas être regardée comme un mal, quoique, loin de la percevoir par une forme extérieure déterminée, on puisse à peine s'en faire une idée par l'absence de toute forme. Il suffit qu'elle soit capable de recevoir telle forme que ce soit; or, si elle n'avait pas au moins cette capacité, on ne pourrait plus l'appeler matière. Si donc la forme est un bien comme la beauté, la capacité même de recevoir une forme doit également être un bien. La sagesse est un bien; c'est un bien aussi d'être capable de sagesse. Et puisque tout bien vient de Dieu, il faut rigoureusement conclure que cette matière grossière dont nous parlons, si elle existe, ne peut être que l'oeuvre de Dieu.