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Concerning the Nature of Good, Against the Manichaeans
Chapter 26.--That Creatures are Made of Nothing.
Because therefore God made all things which He did not beget of Himself, not of those things that already existed, but of those things that did not exist at all, that is, of nothing," the Apostle Paul says: "Who calls the things that are not as if they are." 1 But still more plainly it is written in the book of Maccabees: "I pray thee, son, look at the heaven and the earth and all the things that are in them; see and know that it was not these of which the Lord God made us." 2 And from this that is written in the Psalm: "He spake, and they were made." 3 It is manifest, that not of Himself He begat these things, but that He made them by word and command. But what is not of Himself is assuredly of nothing. For there was not anything of which he should make them, concerning which the apostle says most openly: "For from Him, and through Him, and in Him are all things." 4
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De la nature du bien
CHAPITRE XXVI. LES CRÉATURES TIRÉES DU NÉANT.
Dieu n'a pas engendré les créatures de sa propre substance, il les a faites par son Verbe, et pour les faire il ne s'est pas servi d'une matière préexistante, mais il les a tirées du néant; voilà pourquoi l'Apôtre a dit: « Les choses qui ne sont pas, Dieu les appelle comme celles qui sont1 ». Le passage suivant du livre des Macchabées est plus formel encore: « Je vous en prie, mon fils, regardez le ciel, la terre et tout ce qu'ils renferment; voyez et sachez que rien de tout cela n'existait et n'avait besoin d'être pour que Dieu nous créât2 ». Nous lisons au livre des psaumes-, « Dieu dit, et tout a été fait3 ». II est donc évident que ce n'est pas de lui-même que Dieu a engendré tout ce qui existe; il a tout créé par la puissance de sa parole et de son commandement. Si ce n'est pas de lui qu'il a tiré toutes choses, c'est donc du néant. Et en effet, où pouvait-il prendre ailleurs la matière de la création, puisque l'Apôtre dit clairement : « Tout est de lui, par lui et en lui4 ».