Translation
Hide
Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit
7. Kapitel. Gott ist dreifaltig, nicht dreiteilig.
Von Gott machen wir zwar vielerlei Aussagen, um auszudrücken, daß er groß, gut, weise, selig, wahr ist und, was er nur immer nicht unwürdig genannt zu werden scheint Doch dasselbe ist seine Größe wie seine Weisheit. Er ist ja nicht durch stoffliche Masse groß, sondern durch geistige Kraft. Ebenso ist seine Weisheit und Größe dasselbe wie seine Güte, und seine Wahrheit S. 225 ist dasselbe wie alle diese Eigenschaften. Für ihn ist selig sein, groß sein, weise sein, wahr sein, gut sein und überhaupt sein ein und dasselbe.
9. Nicht dürfen wir jedoch Gott, weil er Dreieinigkeit ist, für dreiteilig halten. Sonst wäre der Vater allein oder der Sohn allein geringer als Vater und Sohn zusammen. Freilich kann man nicht ersehen, welchen Sinn der Ausdruck „der Vater allein“ oder „der Sohn allein“ haben soll, da immer und unlöslich der Vater mit dem Sohne und der Sohn mit dem Vater verbunden ist, nicht als ob beide Vater und beide Sohn wären, sondern weil sie immer ineinander sind und keiner allein ist. Wie wir aber von dem dreieinigen Gott allein sprechen, wenngleich er nie von den heiligen Seelen und Geistern getrennt ist — wir sagen, daß er allein Gott ist, weil nicht auch diese Geister mit ihm Gott sind —, so nennen wir den Vater allein Vater, nicht als ob er vom Sohne getrennt werden könnte, sondern weil nicht zugleich beide Vater sind.
Translation
Hide
The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity
Chapter 7.--God is a Trinity, But Not Triple (Triplex).
But God is truly called in manifold ways, great, good, wise, blessed, true, and whatsoever other thing seems to be said of Him not unworthily: but His greatness is the same as His wisdom; for He is not great by bulk, but by power; and His goodness is the same as His wisdom and greatness, and His truth the same as all those things; and in Him it is not one thing to be blessed, and another to be great, or wise, or true, or good, or in a word to be Himself.
9. Neither, since He is a Trinity, is He therefore to be thought triple (triplex) 1 otherwise the Father alone, or the Son alone, will be less than the Father and Son together. Although, indeed, it is hard to see how we can say, either the Father alone, or the Son alone; since both the Father is with the Son, and the Son with the Father, always and inseparably: not that both are the Father, or both are the Son; but because they are always one in relation to the other, and neither the one nor the other alone. But because we call even the Trinity itself God alone, although He is always with holy spirits and souls, but say that He only is God, because they are not also God with Him; so we call the Father the Father alone, not because He is separate from the Son, but because they are not both together the Father.
-
[The Divine Unity is trinal, not triple. The triple is composed of three different substances. It has parts, and is complex. The trinal is without parts, and is incomplex. It denotes one simple substance in three modes or forms. "We may speak of the trinal, but not of the triple deity." Hollaz, in Hase's Hutterus, 172.--W.G.T.S.] ↩