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Bibliothek der Kirchenväter
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Works Augustine of Hippo (354-430) De Trinitate

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The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity

Chapter 9.--The Same Argument Continued.

He did not say, I and they are one thing; 1 although, in that He is the head of the church which is His body, 2 He might have said, and they are, not one thing, 3 but one person, 4 because the head and the body is one Christ; but in order to show His own Godhead consubstantial with the Father (for which reason He says in another place, "I and my Father are one" 5 ), in His own kind, that is, in the consubstantial parity of the same nature, He wills His own to be one, 6 but in Himself; since they could not be so in themselves, separated as they are one from another by divers pleasures and desires and uncleannesses of sin; whence they are cleansed through the Mediator, that they may be one 7 in Him, not only through the same nature in which all become from mortal men equal to the angels, but also through the same will most harmoniously conspiring to the same blessedness, and fused in some way by the fire of charity into one spirit. For to this His words come, "That they may be one, even as we are one;" namely, that as the Father and Son are one, not only in equality of substance, but also in will, so those also may be one, between whom and God the Son is mediator, not only in that they are of the same nature, but also through the same union of love. And then He goes on thus to intimate the truth itself, that He is the Mediator, through whom we are reconciled to God, by saying, "I in them, and Thou in me, that they may be made perfect in one." 8


  1. Unum ↩

  2. Eph. i. 22, 23 ↩

  3. Unum ↩

  4. Unus ↩

  5. John x. 30; unum. ↩

  6. Unum ↩

  7. Unum ↩

  8. John xvii. 23 ↩

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Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit

9. Kapitel.

Er sagte nicht: Ich und sie sind eins, obwohl er das Haupt der Kirche ist und die Kirche sein Leib1 und er daher nicht nur sagen könnte: Ich und sie sind eins, sondern „einer“, weil das Haupt und der Leib ein Christus sind. Vielmehr ist es, wenn er auf die Gleichwesentlichkeit mit der Göttlichkeit des Vaters hinweist — deshalb sagt er an einer anderen Stelle auch: „Ich und der Vater sind eins“2 —, sein Wille, daß die Seinigen in ihrer Art, das heißt in derselben wesensgleichen Natur, eins sind, freilich in ihm. Aus sich könnten sie nämlich nicht eins sein, da sie voneinander durch die entgegengesetzten Neigungen, Wünsche und durch sündige Unreinheit getrennt werden. Sie werden daher durch den Mittler gereinigt, damit sie in ihm eins seien, und zwar nicht nur durch die eine Natur, in welcher alle sterblichen Menschen den Engeln gleich werden, sondern auch durch das eine einmütige und S. 157 einträchtige Verlangen nach der gleichen Seligkeit, in dem alle durch das Feuer der Liebe zu einer Gesinnungseinheit verbunden sind. Das bedeutet nämlich das Wort: „Auf daß alle eins seien, wie wir eins sind“. Danach sollen, wie Vater und Sohn nicht nur durch die gleiche Substanz eins sind, sondern auch durch den Willen, so auch jene, für die der Sohn der Mittler ist zu Gott hin, nicht nur durch ihre selbe Natur, sondern auch durch dieselbe Gemeinschaft der Liebe eins sein. Dann versichert er, daß er der Mittler ist, durch den wir mit Gott versöhnt werden, durch folgende Worte: „Ich bin in ihnen und du in mir, auf daß sie vollkommen eins seien.“3


  1. Eph. 1, 22 f. ↩

  2. Joh. 10, 30. ↩

  3. Joh. 17, 23. ↩

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Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit
The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity
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On the Trinity - Introductory Essay

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