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Bibliothek der Kirchenväter
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Works Augustine of Hippo (354-430) De Trinitate

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The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity

Chapter 15.--Whether the Holy Spirit Was a Gift Before as Well as After He Was Given.

16. But it is asked further, whether, as the Son, by being born, has not only this, that He is the Son, but that He is absolutely; and so also the Holy Spirit, by being given, has not only this, that He is given, but that He is absolutely--whether therefore He was, before He was given, but was not yet a gift; or whether, for the very reason that God was about to give Him, He was already a gift also before He was given. But if He does not proceed unless when He is given, and assuredly could not proceed before there was one to whom He might be given; how, in that case, was He [absolutely] in His very substance, if He is not unless because He is given? just as the Son, by being born, not only has this, that He is a Son, which is said relatively, but His very substance absolutely, so that He is. Does the Holy Spirit proceed always, and proceed not in time, but from eternity, but because He so proceeded that He was capable of being given, was already a gift even before there was one to whom He might be given? For there is a difference in meaning between a gift and a thing that has been given. For a gift may exist even before it is given; but it cannot be called a thing that has been given unless it has been given.

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Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit

15. Kapitel. War der Heilige Geist auch Geschenk, bevor er geschenkt wurde.

16. Es drängt sich die weitere Frage auf, ob, wie der Sohn dem Geborenwerden nicht nur sein Sohnsein, S. 209 sondern sein Sein überhaupt verdankt, so der Heilige Geist dem Geschenktwerden nicht nur sein Geschenksein, sondern sein Sein überhaupt verdankt, ob er also schon ein Sein hatte, bevor er geschenkt wurde, aber eben ohne noch Geschenk zu sein, oder ob er schon dadurch, daß Gott die Absicht hatte, ihn zu schenken, Geschenk war, auch noch bevor er tatsächlich geschenkt wurde. Doch wenn er nur hervorgeht, indem er geschenkt wird, dann würde er zweifellos nicht hervorgehen, bevor jemand existiert, dem er geschenkt wird: wie sollte er dann eine Substanz sein, wo er nur durch das Geschenktwerden Existenz bekommt, wie der Sohn der Zeugung nicht nur sein Sohnsein, das ein beziehentliches Sein besagt, sondern sein Sein überhaupt, eben seine Substanz verdankt? Oder ist der Hervorgang des Heiligen Geistes doch ein immerwährender, und geht er nicht in der Zeit, sondern von Ewigkeit hervor, und war er schon dadurch, daß er als schenkbar hervorging, Geschenk, auch bevor er tatsächlich geschenkt wurde? So ist es. Etwas anderes bedeutet ja Geschenk, etwas anderes geschenkt. Geschenk kann etwas sein, auch bevor es tatsächlich gegeben wird; geschenkt aber kann es erst heißen, wenn es gegeben ist.

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Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit
The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity
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On the Trinity - Introductory Essay

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