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Works Augustine of Hippo (354-430)

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The Seven Books of Augustin, Bishop of Hippo On Baptism, Against the Donatists

8.

Truly, when I look at the actual words of Cyprian, I am warned to say some things which are very necessary for the solution of this question. "For if they were to see," he says, "that it was settled and established by our formal decision and vote, that the baptism with which they are baptized in heresy is considered just and lawful, they will think that they are in just and lawful possession of the Church also, and all its other gifts." 1 He does not say "that they will think they are in possession," but "in just and lawful possession of the gifts of the Church." But we say that we cannot allow that they are in just and lawful possession of baptism. That they are in possession of it we cannot deny, when we recognize the sacrament of the Lord in the words of the gospel. They have therefore lawful baptism, but they do not have it lawfully. For whosoever has it both in Catholic unity, and living worthily of it, both has lawful baptism and has it lawfully; but whosoever has it either within the Catholic Church itself, as chaff mixed with the wheat, or outside, as chaff carried away by the wind, has indeed lawful baptism, but not lawfully. For he has it as he uses it. But the man does not use it lawfully who uses it against the law,--which every one does, who, being baptized, yet leads an abandoned life, whether inside or without the Church.


  1. Ib. ↩

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Du baptême contre les Donatistes

8.

Ces mêmes paroles de Cyprien m’obligent à ajouter d’autres observations absolument nécessaires à la solution de la question. « Si », dit-il, « dans notre enseignement et dans « notre manière d’agir nous laissons croire « aux hérétiques que leur baptême est juste « et légitime, ils s’empresseront de conclure « qu’ils possèdent justement et légitimement « l’Eglise et les autres bienfaits de l’Eglise ». Il ne dit pas des hérétiques qu’ils penseront posséder les trésors de l’Eglise; mais qu’ils penseront « les posséder justement et légitimement ». De notre côté, nous affirmons qu’ils ne possèdent le baptême ni justement ni légitimement; quant à la possession elle-même, nous ne pouvons la leur refuser, puisque nous reconnaissons partout et toujours le sacrement du Seigneur dès qu’il est conféré dans la forme évangélique. Ils ont donc le baptême légitime, mais ils ne l’ont pas légitimement. Ce n’est que dans l’unité catholique et par une conduite vraiment chrétienne que l’on possède légitimement le baptême légitime. Au contraire, celui qui, dans l’Eglise catholique, ressemble à la paille mêlée au froment, et celui qui, en dehors de l’Eglise, ressemble à la paille emportée par le vent, possèdent, il est vrai, le baptême légitime, muais ils ne le possèdent pas légitimement. Ils le possèdent comme ils en usent; or, ce n’est pas- en user légitimement que d’en user contre la loi, comme en usent tous ceux qui, après avoir été baptisés, vivent avec le péché, soit dans l’unité, soit dans le schisme.

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Du baptême contre les Donatistes
The Seven Books of Augustin, Bishop of Hippo On Baptism, Against the Donatists

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