• Home
  • Works
  • Introduction Guide Collaboration Sponsors / Collaborators Copyrights Contact Imprint
Bibliothek der Kirchenväter
Search
DE EN FR
Works Augustine of Hippo (354-430) De natura et origine animae

Translation Hide
A Treatise on the soul and its origin

Chapter 35.--Do Angels Appear to Men in Real Bodies?

It would, however, require too lengthy a discourse to enter very carefully on a discussion concerning this kind of corporeal semblances; whether angels even, either good ones or evil ones, appear in this manner, 1 whenever they appear in the likeness of human beings or of any bodies whatever; or whether they possess real bodies, and show themselves in this veritable state of corporeity; or, again, whether by persons when dreaming, indeed, or in a trance they are perceived in these forms--not in bodies, but in the likeness of bodies--while to persons when awake they present real bodies which can be seen, and, if necessary, actually touched. Such questions as these, however, I do not deem it at all requisite to investigate and fully treat in this book. By this time enough has been advanced respecting the soul's incorporeity. If you would rather persist in your opinion that it is corporeal, you must first of all define what "body" means; lest, peradventure, it may turn out that we are agreed about the thing itself, but labouring to no purpose about its name. The absurd conclusions, however, to which you would be reduced if you thought of such a body in the soul, as are those substances which are called "bodies" by all learned men,--I mean such as occupy portions of space, smaller ones for their smaller parts, and larger ones for their larger,--by means of the different relations of length and breadth and thickness, I venture to think you are by this time able intelligently to observe.


  1. That is, as true apparitions indeed, but not as real bodies. ↩

Translation Hide
De l'âme et de son origine

35.

Il serait trop long de vouloir épuiser la discussion de ces ressemblances corporelles. Il faudrait parler de l'apparition des anges bons et mauvais, sous la forme humaine ou sous toute autre forme. Ont-ils alors des corps véritables et sont-ils vus dans la réalité de leur être ? Quand on les voit en songe et en extase, seraient-ils, non pas des corps véritables, mais de simples images corporelles, tandis que pour ceux qui seraient éveillés ces apparitions seraient quelque chose de réel et même de tangible? Toutes ces questions ne me paraissent pas devoir entrer dans le cadre que je me suis proposé en écrivant ce livre. Je crois avoir épuisé la matière au sujet de l'âme corporelle; si vous voulez admettre qu'elle soit corporelle, avant tout donnez-nous une exacte définition du corps , car nous pourrions fort bien être d'accord sur les idées et discuter uniquement sur des mots. Quoi qu'il en soit, je pense que vous restez prudemment convaincu de toutes les absurdités qui découlent d'un système comme le vôtre, et par lequel vous feriez de l'âme un corps semblable à tous les autres corps et doué de toutes les propriétés qui leur sont attribuées par les savants. Tous les corps, disent-ils, possèdent longueur, largeur et épaisseur ; tous occultent nécessairement un espace dans l'étendue, espace plus petit ou plus grand, suivant que ces corps sont eux-mêmes plus petits ou plus grands. Le corps que vous attribuez à notre âme a-t-il toutes ces propriétés?

  Print   Report an error
  • Show the text
  • Bibliographic Reference
  • Scans for this version
Translations of this Work
A Treatise on the soul and its origin
De l'âme et de son origine

Contents

Faculty of Theology, Patristics and History of the Early Church
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Imprint
Privacy policy