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Dialogos contra Pelagianos Admonitio
30.
Causas divinae voluntatis noscimus. — Daniel propheta loquitur ad Nabuchodonosor, quod dominetur excelsus regno hominum, et det illud cuicumque voluerit, et extremum atque projectum constituat super illud. Interroga eum qua causa ultimum atque despectum constituat in regem, et faciat quod voluerit: et discute, utrum ipsius voluntas justa sit, de quo scriptum est: Qui suscitat de terra humilem, et ae stercore elevat pauperem, ut collocet eum cum principibus, cum principibus populi sui (Ps. CXII, 7, 8). An forsitan juxta te absque judicio atque justitia gloriam quaerit, auramque popularem, ut humiles erigat in regnum et potentes humilitate commutet? Audi Prophetam dicentem: Omnes habitatores terrae, quasi nihil reputati sunt apud eum (Isai. XL, 17). Fecit enim quodcumque voluit in coelo et in terra, et nemo est, qui resistat voluntati ejus, aut possit dicere, quare hoc fecisti, cujus sunt omnia opera in veritate, et viae illius justitia, et superbientes potest ipse humiliare. Antiochus Epiphanes rex crudelissimus subvertit altare, ipsamque justitiam fecit conculcari, quia concessum erat a Domino; causasque reddit, propter peccata plurima (II Macch. V). Ergo non fecit quod ipse tantum voluit, sed quod propter peccata populi concessit Dominus. Denique sequitur, quod non ex propria fecerit fortitudine, sed ex ejus imperio qui praecepit ut fieret. Illud autem quod in oratione sua loquitur: Peccavimus, inique egimus, injuste gessimus et recessimus a mandatis et justitiis tuis (Dan. III, 29), et caetera hujuscemodi, soletis dicere, quod et David, et Daniel, et omnes prophetae, non pro se, qui sancti erant, sed ex persona populi sunt locuti. Adversum quam opinionem ipse respondebit, et dicet: Cum adhuc orarem, et confiterer peccata mea, et peccata populi Israel (Dan. IX, 20). Vides ergo quod tam pro peccatis suis, quam pro peccatis populi, Dominum sit deprecatus, et effuderit deprecationes suas in conspectu Domini Dei sui. Vis iterum nosse, quando peccatum et iniquitas finiatur? Quamquam diversa sit auctorum interpretatio, audi eumdem Prophetam: Septuaginta hebdomadae completae sunt super populum tuum, et super civitatem tuam sanctam, ut compleantur iniquitates, et finem accipiat peccatum, ut dispereat iniquitas, et reveletur justitia sempiterna (Dan. II, 4). Quamdiu ergo ille finis adveniat, et corruptivum hoc atque mortale incorruptione et immortalitate mutetur, necesse est, nos subjacere peccato, non naturae et conditionis, ut tu calumniaris, vitio, sed fragilitate, et commutatione voluntatis humanae, quae per momenta variatur: quia Deus solus est immutabilis. Quaeris ubi Abel, ubi Enoch, ubi Jesus filius Nave, ubi Elisaeus, caeterique sanctorum peccaverint. Non est necesse nodum in scirpo quaerere: utinam possem et manifesta reticere peccata. Si vis a me verum audire, nescio. Nihil, inquit, mihi conscius sum, nec tamen in hoc justificatus sum. Homo videt in facie, Deus in corde (I Cor. IV, 4). Apud ejus conscientiam atque conspectum nullus justificatur (II Reg. XVI, 7). Unde et Paulus loquitur confidenter: Omnes peccaverunt, et indigent gloria Dei (Rom. III, 23); et: Conclusit Deus omnia sub peccato ut omnium misereatur (Rom. XI, 32), et caetera quae saepe replicavimus.
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Dialog gegen die Pelagianer (BKV)
30.
Der Prophet Daniel spricht zu Nabuchodonosor, daß der Allerhöchste im Reiche der Menschen herrscht und es gibt, wem er will. Selbst den Geringsten und Verworfenen könne er über dieses Reich setzen1. Frage ihn, warum er den Letzten und Verachteten zum König macht, warum er tut, was er will, und prüfe, ob der Wille desjenigen gerecht ist, von dem geschrieben steht: „Er erhebt den Demütigen von der Erde und den Armen aus dem Schmutze, um ihn neben die Fürsten zu setzen, neben die Fürsten seines Volkes!“2 Sieht er vielleicht nach deiner Auffassung von Recht und Gerechtigkeit ab, um nach Ruhm und Volksgunst zu [S. 460] haschen, wenn er die Demütigen zur Herrschaft erhebt und die Mächtigen Erniedrigung eintauschen läßt? Vernimm das Wort des Propheten: „Alle, welche die Erde bewohnen, gelten nichts bei ihm!“3 Er hat im Himmel und auf Erden alles gemacht, was er gewollt hat. Es gibt keinen, der seinem Willen widerstehen oder sagen kann: „Warum hast Du dies getan?“, da alle seine Werke in Wahrheit geschehen und seine Wege Gerechtigkeit sind. Er selbst kann die Hoffärtigen demütigen. Der grausame König Antiochus Epiphanes zerstörte einen Altar und ließ die Gerechtigkeit mit Füßen treten, weil Gott es zugelassen hatte. Er übte Vergeltung für zahllose Sünden. Er tat also nicht, was er nur allein wollte, sondern was der Herr ihm wegen der Sünden des Volkes zugestanden hatte. Daraus ergibt sich weiter, daß er nicht aus eigener Kraft gehandelt hat, sondern auf Antrieb dessen, der ihn beauftragte. — Was nun folgenden Ausspruch in Daniels Gebete: „Wir haben gesündigt und übel getan; wir haben unrecht gehandelt und sind abgewichen von den Geboten Deiner Gerechtigkeit“4 und ähnliche derartige Äußerungen angeht, so pflegt ihr zu sagen, er und alle Propheten hätten, da sie heilig waren, nicht für sich, sondern im Namen des Volkes gesprochen. Gegen eine solche Auffassung wird der Prophet selbst Verwahrung einlegen, wo er sagt: „Als ich noch betete und meine und des Volkes Israel Sünden bekannte“5. Du siehst also, daß er sowohl für seine Sünden als auch für die des Volkes den Herrn angefleht und ihm seine Bitten vorgetragen hat. — Willst du noch einmal erfahren, wann Sünde und Bosheit ein Ende nehmen? Dann höre auf eine Stelle aus demselben Propheten, in deren Deutung die Autoren allerdings auseinander gehen: „Siebzig Wochen sind dahingegangen über Dein Volk und über Deine heilige Stadt, damit die Freveltaten aufhören, die Sünde ein Ende nehme, die Bosheit umkomme und die ewige Gerechtigkeit offenbar werde“6. Solange als dieses [S. 461] Ende herannaht und dieses Verderbliche und Sterbliche die Unsterblichkeit und Unvergänglichkeit eintauscht, sind wir notwendig der Sünde unterworfen, freilich nicht, wie du fälschlich behauptest, durch die Schuld unserer natürlichen Beschaffenheit, sondern infolge der Gebrechlichkeit und Unbeständigkeit des menschlichen Willens, der sich zuweilen ändert; denn Gott allein ist unveränderlich. Du fragst, wo Abel, Henoch, Josue, des Nave Sohn, Elisäus und die übrigen Heiligen gesündigt haben. Es ist nicht nötig, Knoten in den Binsen zu suchen7 und zu sprechen: „O könnte ich doch selbst über offenkundige Sünden mit Stillschweigen hinweggehen!“ Wenn du von mir die Wahrheit erfahren willst, ich weiß es nicht. Es heißt aber: „Ich bin mir keiner Sünde bewußt, jedoch deshalb noch nicht gerechtfertigt“8. Der Mensch urteilt nur oberflächlich, Gott aber schaut ins Herz9. In seinem Urteile und vor seinem Auge ist keiner gerechtfertigt. Darum spricht auch Paulus voller Zuversicht: „Alle haben gesündigt und bedürfen der Herrlichkeit Gottes“10. „Gott hat alles in die Sünde eingeschlossen, um sich aller zu erbarmen“11. Es liegen noch andere derartige Aussprüche vor, die ich auch schon des öfteren erwähnt habe.