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Works Lactantius (250-325) Epitome divinarum institutionum

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The Epitome of the Divine Institutes

Chap. XXIV.--Of the Origin of Sacred Rites and Superstitions.

These are the mysteries of the gods. Now let us inquire also into the origin of superstitions, that we may search out by whom and at what times they were instituted. Didymus, in those books which are inscribed Of the Explanation of Pindar, relates that Melisseus was king of the Cretans, whose daughters were Amalthea and Melissa, who nourished Jupiter with goats' milk and honey; that he introduced new rites and ceremonies of sacred things, and was the first who sacrificed to gods, that is, to Vesta, who is called Tellus,--whence the poet says:--

"And the first of the gods,

Tellus,"--

and afterwards to the mother of the gods. But Euhemerus, in his sacred history, says that Jupiter himself, after that he received the government, erected temples in honour of himself in many places. For in going about the world, as he came to each place he united the chiefs of the people to himself in friendship and the right of hospitality; and that the remembrance of this might be preserved, he ordered that temples should be built to him, and annual festivals be celebrated by those connected with him in a league of hospitality. Thus he spread the worship of himself through all lands. But at what time they lived can easily be inferred. For Thallus writes in his history, that Belus, the king of the Assyrians, whom the Babylonians worship, and who was the contemporary and friend of Saturnus, was three hundred and twenty-two years before the Trojan war, and it is fourteen hundred and seventy years since the taking of Troy. From which it is evident, that it is not more than eighteen hundred years from the time when mankind fell into error by the institution of new forms of divine worship.

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Auszug aus den göttlichen Unterweisungen (BKV)

19. Die Zeit der Einführung der Götterdienste.

S. 147 Das sind die Geheimdienste der Götter. Suchen wir nun auch nach dem Ursprung der Götterdienste, um die Urheber und die ersten Zeiten der Einführung herauszubringen. Didymus1 sagt in seiner Erklärung des Pindar: „Melisseus war König auf Kreta; seine Töchter waren Amalthea und Melissa; diese haben den Jupiter mit Ziegenmilch und Honig genährt. Melisseus hat neue Gebräuche und festliche Aufzüge eingeführt und zuerst den Göttern geopfert, und zwar der Vesta, die Tellus genannt wird“ — daher singen die Dichter: „Tellus, die erste der Götter2 — und nach ihr der Mutter der Götter.“ Von Jupiter selbst berichtet Euhemerus in seiner Heiligen Geschichte, daß er nach Übernahme der Herrschaft an vielen Orten sich Heiligtümer errichtet habe. Denn sobald er auf seiner Wanderung um den Erdkreis an einen Ort kam, verband er sich die Häuptlinge der Völker durch Freundschaft und Gastrecht. Und damit die Erinnerung an die Tatsache erhalten bliebe, ließ er sich ein Heiligtum errichten und von den Gastfreunden jährliche Feste veranstalten. So breitete er die Verehrung seines Namens über alle Länder aus. Die Zeit dieser Ereignisse kann leicht bestimmt werden. Thallus3 schreibt in seiner Geschichte: „Belus, König der Assyrier, den die Babylonier göttlich verehren und der ein Zeitgenosse und Freund des Saturnus war, ging dem Trojanischen Krieg um dreihundertzweiundzwanzig Jahre voraus.“ Seit der Eroberung Iliums aber sind es Vierzehnhundertsiebzig Jahre. Daraus ist ersichtlich, daß es nicht mehr als achtzehnhundert Jahre sind, seitdem die neuen Götterdienste eingeführt und das menschliche Geschlecht in Irrtum gestürzt wurde.


  1. Alexandrinischer Grammatiker um 80 v. Chr.; Verfasser vieler Erklärungen zu den Klassikern. ↩

  2. Aen. VII 136. ↩

  3. Griechischer Geschichtsschreiber um 100 v. Chr., Verfasser syrischer Geschichten. ↩

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Auszug aus den göttlichen Unterweisungen (BKV)
The Epitome of the Divine Institutes
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