• Home
  • Works
  • Introduction Guide Collaboration Sponsors / Collaborators Copyrights Contact Imprint
Bibliothek der Kirchenväter
Search
DE EN FR
Works Arnobius the Elder (240-330) Adversus Nationes

Translation Hide
Gegen die Heiden (BKV)

Nr. 19

Hätten die Menschen sich selbst ganz und gar erkannt oder empfingen sie die Erkenntniß Gottes durch irgend einer Vermuthung Schimmer, niemals würden sie sich die göttliche und unsterbliche Natur anmaßen, noch dafür halten, irgend Großes zu wissen weil sie sich Roste, Becken und Gefäße machen, weil Untergewänder, Kleider, Mäntel, Messer, Panzer und Schwerter, weil Karsten, Beile und Pflugscharen. Nie, sage ich, hätten sie von Hoffart und Arroganz erhoben geglaubt, sie seyen die ersten Wesen und gleich dem höchsten Herrn, wiel sie die Grammatik, die Musik, die Redekunst und die Formeln der Geometrie ausgeheckt haben. Wir sehen nicht ein, was in diesen Künsten Bewundernswerthes enthalten sey, um aus derselben Erfindung zu glauben, es seyen die Seelen mächtiger als die Sonne und gesammte Gestirne, sie überträfen das Weltall an Würde und Wesenheit: denn was anders verheißen dieselben rnitheilen oder lehren zu können, als daß wir S. 66 die Regeln und Unterschiede der Worte, die Zwischenräume in den Tönen erkennen; daß wir bei Streitigkeiten überredend sprechen, daß wir der Güter Flächenraum messen? Hätten die Seelen aus göttlichen Strichen dieß mit sich hergebracht, und wäre kein Wissen nothwendig, zweifelsohne betrieben es Alle auf dem ganzen Erdkreis, und kein Geschlecht der Menschen fände sich, das nicht in allem dem auf gleiche und einförmige Weise erfahren wäre. Ist aber nun auf dieser Erde ein Jeglicher ein Musiker, ein Dialektiker, ein Geometer; Jedweder ein Redner, ein Dichter, ein Grammatiker? Hieraus ergiebt sich, wie schon öfters gesagt, diese Dinge würden nach dem Bedürfnisse der Zeiten und Orte erfunden, und nicht flogen die Seelen göttlich verherrlicht herzu, weil weder Alle gelehrt sind, noch Alle lernen können; auch befinden sich unter diesen sehr Viele von stumpfem Verstande und Dummheit, die durch Zwang erst zum Lerneifer genöthigt werden. Wäre unbezweifelbar, das was wir lernen sey nur Rückerinnerung, wie man aus alten Ueberlieferungen weiß, so ziemte uns, die wir Alle von Einer Wahrheit herkommen, einerlei zu wissen und uns Ein und desselben zu erinnern, nicht aber verschiedenartige, mannigfaltige und unähnliche Meinungen zu haben. Da nun jeder einzelne etwas Anderes versichert, so ist offenbar und sichtlich, daß wir Nichts vom Himmel hergebracht haben, sondern Hier Erfundenes lernen und durch Vermuthungen Bestärktes uns aneignen.

Translation Hide
The Seven Books of Arnobius Against the Heathen

19.

But if men either knew themselves thoroughly, or had the slightest knowledge of God, 1 they would never claim as their own a divine and immortal nature; nor would they think themselves something great because they have made for themselves gridirons, basins, and bowls, 2 because they have made under-shirts, outer-shirts, cloaks, plaids, robes of state, knives, cuirasses and swords, mattocks, hatchets, ploughs. Never, I say, carried away by pride and arrogance, would they believe themselves to be deities of the first rank, and fellows of the highest in his exaltation, 3 because they 4 had devised the arts of grammar, music, oratory, and geometry. For we do not see what is so wonderful in these arts, that because of their discovery the soul should be believed to be above the sun as well as all the stars, to surpass both in grandeur and essence the whole universe, of which these are parts. For what else do these assert that they can either declare or teach, than that we may learn to know the rules and differences of nouns, the intervals in the sounds of different tones, that we may speak persuasively in lawsuits, that we may measure the confines of the earth? Now, if the soul had brought these arts with it from the celestial regions, and it were impossible not to know them, all men would long before this be busied with them over all the earth, nor would any race of men be found which would not be equally and similarly instructed in them all. But now how few musicians, logicians, and geometricians are there in the world! how few orators, poets, critics! From which it is clear, as has been said pretty frequently, that these things were discovered under the pressure of time and circumstances, and that the soul did not fly hither divinely 5 taught, because neither are all learned, nor can all learn; and 6 there are very many among them somewhat deficient in shrewdness, and stupid, and they are constrained to apply themselves to learning only by fear of stripes. But if it were a fact that the things which we learn are but reminiscences 7 --as has been maintained in the systems of the ancients--as we start from the same truth, we should all have learned alike, and remember alike--not have diverse, very numerous, and inconsistent opinions. Now, however, seeing that we each assert different things, it is clear and manifest that we have brought nothing from heaven, but become acquainted with what has arisen here, and maintain what has taken firm root in our thoughts.


  1. Lit., "or received understanding of God by the breath of any suspicion." ↩

  2. The ms. gives c-etera-que, "and the rest," which is retained in both Roman edd., and by Gelenius and Canterus, though rather out of place, as the enumeration goes on. ↩

  3. Lit., "equal to the highness (summitati) of the prince." ↩

  4. So LB. and Orelli, reading qui-a; the rest, qui--"who." ↩

  5. So Gelenius, reading divinitusfor the ms. divinas, i.e., "with a divine nature and origin," which is retained in the first ed. and Orelli. ↩

  6. The ms., both Roman edd., Hild., and Oehler, read ut, "so that there are." ↩

  7. Cf. on this Platonic doctrine, ch. 24, p. 443, infra. ↩

  Print   Report an error
  • Show the text
  • Bibliographic Reference
  • Scans for this version
Translations of this Work
Gegen die Heiden (BKV)
The Seven Books of Arnobius Against the Heathen
Commentaries for this Work
Einleitung
Elucidations - Seven Books Against the Heathens
Introduction to Arnobius

Contents

Faculty of Theology, Patristics and History of the Early Church
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Imprint
Privacy policy