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Works Arnobius the Elder (240-330) Adversus Nationes

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The Seven Books of Arnobius Against the Heathen

8.

And yet, that I may not seem to have no opinion on subjects of this kind, that I may not appear when asked to have nothing to offer, I may say, What if the primal matter which has been diffused through the four elements of the universe, contains the causes of all miseries inherent in its own constitution? What if the movements of the heavenly bodies produce these evils in certain signs, regions, seasons, and tracts, and impose upon things placed under them the necessity of various dangers? What if, at stated intervals, changes take place in the universe, and, as in the tides of the sea, prosperity at one time flows, at another time ebbs, evils alternating with it? What if those impurities of matter which we tread under our feet have this condition imposed upon them, that they give forth the most noxious exhalations, by means of which this our atmosphere is corrupted, and brings pestilence on our bodies, and weakens the human race? What if--and this seems nearest the truth--whatever appears to us adverse, is in reality not an evil to the world itself? And what if, measuring by our own advantages all things which take place, we blame the results of nature through ill-formed judgments? Plato, that sublime head and pillar of philosophers, has declared in his writings, that those cruel floods and those conflagrations of the world are a purification of the earth; nor did that wise man dread to call the overthrow of the human race, its destruction, ruin, and death, a renewal of things, and to affirm that a youthfulness, as it were, was secured by this renewed strength. 1


  1. Plato, Tim., st. p. 22. ↩

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Gegen die Heiden (BKV)

Nr. 8

Damit es nun aber doch nicht scheinen mag, ich hätte, gefragt, was ich über derlei Dinge denke, keine Antwort geben können, so kann ich sagen: Wie etwa, wenn die erste Materie, welche in die vier Elemente der Dinge geordnet worden, die Ursachen aller Drangsalen in ihren bestimmten Gesetzen eingewickelt enthielt? Wie, wenn der Gestirne Bewegung nach gewissen Himmelszeichen, Häusern, Konstellationen diese Uebel erzeugten und den Unterworfenen die Nothwendigkeiten nach mannigfaltiger Sonderung spendeten? Wie, wenn zu festgesetzten Zeiten der Dinge Wechsel stattfände, und wie bei der Meeresfluth, halb glückliche Zustände herzuströmten, bald diese hinwiederum kehrende Uebel zurückdrängten? Wie, wenn diese Hefe der Materie, die wir unter unsern Füßen zertreten, das Gesetz für sich empfangen hätte, die schädlichsten Dünste auszuhauchen, wodurch die Athmosphäre verpestet, den Leibern Seuche verursacht und den Lebensverkehr entkräftet? Wie, wenn, was das schicklichste aber, Alles uns widerlich Erscheinende, der Welt selbst kein Uebel ist; und wir Alles was zu unserm Vortheile angeordnet geschieht, nach unfrommer Ansicht als Wirkungen der Natur lästern? Jener erhabene Platon, das Haupt und der Grundpfeiler der Philosophen, hat in seinen Dialogen jene wilden Ueberschwemmungen und Verbrennungen der Welt als Reinigungen der Erde angeführt; und nicht hat der weise Mann sich gescheut, des Menschengeschlechtes Vernichtung, Verheerung, Verfall, Untergang, Hinsterben Erneuerung der Dinge zu nennen und einer an Kraft wieder hergestellten Jugend zu vergleichen.

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Gegen die Heiden (BKV)
The Seven Books of Arnobius Against the Heathen
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Einleitung
Elucidations - Seven Books Against the Heathens
Introduction to Arnobius

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