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The Seven Books of Arnobius Against the Heathen
57.
While, then, this is the case, and it cannot but be that only one of all these opinions is true, they all nevertheless make use of arguments in striving with each other,--and not one of them is without something plausible to say, whether in affirming his own views, or objecting to the opinions of others. In exactly the same way is the condition of souls discussed. For this one thinks that they both are immortal, and survive the end of our earthly life; that one believes that they do not survive, but perish with the bodies themselves: the opinion of another, however, is that they suffer nothing immediately, but that, after the form of man has been laid aside, they are allowed to live a little longer, 1 and then come under the power of death. And while all these opinions cannot be alike true, yet all who hold them so support their case by strong and very weighty arguments, that you cannot find out anything which seems false to you, although on every side you see that things are being said altogether at variance with each other, and inconsistent from their opposition to each other; 2 which assuredly would not happen, if man s curiosity could reach any certainty, or if that which seemed to one to have been really discovered, was attested by the approval of all the others. It is therefore wholly 3 vain, a useless task, to bring forward something as though you knew it, or to wish to assert that you know that which, although it should be true, you see can be refuted; or to receive that as true which it may be is not, and is brought forward as if by men raving. And it is rightly so, for we do not weigh and guess at 4 divine things by divine, but by human methods; and just as we think that anything should have been made, so we assert that it must be.
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Lit., "something is given to them to life." So the Stoics taught, although Chrysippus (cf. n. 9, ch. 31, p. 446) held that only the souls of the wise remained at all after death. ↩
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The ms., first four edd., and Oehler read et rerum contrarietatibus dissonare--"and that they disagree from the oppositions of things." Hild. reads dissonora, a word not met with elsewhere, while the other edd. merely drop the last two letters, -re, as above; a reading suggested in the margin of Ursinus. ↩
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Lit., "a most vain thing," etc. ↩
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So the ms., LB., Elmenh., Hild., and Oehler, reading conjectamus, the other edd. reading commetamur or -imur--"measure," except Gelenius and Canterus, who read commentamur--"muse upon." ↩
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Gegen die Heiden (BKV)
Nr. 57
Da dieß sich folglich also verhält und es auf keine andere Weise zu geschehen pflegt, als daß von Allem nur eines wahr ist, so kämpfen dennoch Alle mit ihren Argumenten, und keinem einzigen ermangelt, was er mit Wahrscheinlichkeit aussage, sey es, da er seine Ansichten behauptet, sey es, da er andere Meinungen widerlegt. Auf keine andere, noch unähnliche Weise wird von ihnen über der Seelen Zustand disputirt: denn dieser hält dafür, sie seyen immer dauernd und überlebten den Tod der Menschen; jener glaubt, sie überlebten nicht, sondern gingen sammt den Körpern selbst zu S. 86 Grunde. Eines Anderen Meinung aber ist, sie litten Nichts fortdauernd, sondern nach abgelebtem Menschen werde ihnen etwas Leben gegeben und dann unterlägen sie dem Gesetz der Sterblichkeit. Obschon dieß Alles nicht der Wahrheit theilhaft seyn kann, dennoch bemüht sich Jeder mit tüchtigen und höchst schlagenden Beweisgründen dergestalt, daß man nicht aufzufinden vermag, was falsch sey, wiewohl man nach allen Seiten hin die verschiedenartigen Aussprüche und der Widersprüche Disharmonie vernimmt; was freilich nicht stattfinden würde, könnte die menschliche Wißbegierde irgend etwas als Gewiß erfassen, oder ließe sich das als Aufgefundenes Erscheinende durch aller Uebrigen Zustimmung bestätigen. Es ist also das Nichtigste und Überflüssigste, irgend Etwas als ob man es wisse auszusagen, oder streiten zu wollen, daß man Etwas wisse; das, sey es auch wahr, doch wie man wahrnimmt, vernichtet werden kann; oder aber für wahr anzunehmen, was etwa nicht ist und nach Art der Träumer hervorgebracht wird. Und billig verhält sich dieß so: denn wir wägen und messen das Göttliche nicht mit göttlichen, sondern mit menschlichen Einsichten; und was wir glauben, daß billig hätte geschehen können, das verlangen wir soll schlechterdings nothwendig seyn.