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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 6

Iª-IIae q. 73 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod gravitas peccatorum non attendatur secundum causam peccati. Quanto enim peccati causa fuerit maior, tanto vehementius movet ad peccandum, et ita difficilius potest ei resisti. Sed peccatum diminuitur ex hoc quod ei difficilius resistitur, hoc enim pertinet ad infirmitatem peccantis, ut non facile resistat peccato; peccatum autem quod est ex infirmitate, levius iudicatur. Non ergo peccatum habet gravitatem ex parte suae causae.

Iª-IIae q. 73 a. 6 arg. 2

Praeterea, concupiscentia est generalis quaedam causa peccati, unde dicit Glossa, super illud Rom. VII, nam concupiscentiam nesciebam etc., bona est lex, quae, dum concupiscentiam prohibet, omne malum prohibet. Sed quanto homo fuerit victus maiori concupiscentia, tanto est minus peccatum. Gravitas ergo peccati diminuitur ex magnitudine causae.

Iª-IIae q. 73 a. 6 arg. 3

Praeterea, sicut rectitudo rationis est causa virtuosi actus, ita defectus rationis videtur esse causa peccati. Sed defectus rationis, quanto fuerit maior, tanto est minus peccatum, intantum quod qui carent usu rationis, omnino excusentur a peccato; et qui ex ignorantia peccat, levius peccat. Ergo gravitas peccati non augetur ex magnitudine causae.

Iª-IIae q. 73 a. 6 s. c.

Sed contra, multiplicata causa, multiplicatur effectus. Ergo, si causa peccati maior fuerit, peccatum erit gravius.

Iª-IIae q. 73 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod in genere peccati, sicut et in quolibet alio genere, potest accipi duplex causa. Una quae est propria et per se causa peccati, quae est ipsa voluntas peccandi, comparatur enim ad actum peccati sicut arbor ad fructum, ut dicitur in Glossa, super illud Matth. VII, non potest arbor bona fructus malos facere. Et huiusmodi causa quanto fuerit maior, tanto peccatum erit gravius, quanto enim voluntas fuerit maior ad peccandum, tanto homo gravius peccat. Aliae vero causae peccati accipiuntur quasi extrinsecae et remotae, ex quibus scilicet voluntas inclinatur ad peccandum. Et in his causis est distinguendum. Quaedam enim harum inducunt voluntatem ad peccandum, secundum ipsam naturam voluntatis, sicut finis, quod est proprium obiectum voluntatis. Et ex tali causa augetur peccatum, gravius enim peccat cuius voluntas ex intentione peioris finis inclinatur ad peccandum. Aliae vero causae sunt quae inclinant voluntatem ad peccandum, praeter naturam et ordinem ipsius voluntatis, quae nata est moveri libere ex seipsa secundum iudicium rationis. Unde causae quae diminuunt iudicium rationis, sicut ignorantia; vel quae diminuunt liberum motum voluntatis, sicut infirmitas vel violentia aut metus, aut aliquid huiusmodi, diminuunt peccatum, sicut et diminuunt voluntarium, intantum quod si actus sit omnino involuntarius, non habet rationem peccati.

Iª-IIae q. 73 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod obiectio illa procedit de causa movente extrinseca, quae diminuit voluntarium, cuius quidem causae augmentum diminuit peccatum, ut dictum est.

Iª-IIae q. 73 a. 6 ad 2

Ad secundum dicendum quod si sub concupiscentia includatur etiam ipse motus voluntatis, sic ubi est maior concupiscentia, est maius peccatum. Si vero concupiscentia dicatur passio quaedam, quae est motus vis concupiscibilis, sic maior concupiscentia praecedens iudicium rationis et motum voluntatis, diminuit peccatum, quia qui maiori concupiscentia stimulatus peccat, cadit ex graviori tentatione; unde minus ei imputatur. Si vero concupiscentia sic sumpta sequatur iudicium rationis et motum voluntatis, sic ubi est maior concupiscentia, est maius peccatum, insurgit enim interdum maior concupiscentiae motus ex hoc quod voluntas ineffrenate tendit in suum obiectum.

Iª-IIae q. 73 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod ratio illa procedit de causa quae causat involuntarium, et haec diminuit peccatum, ut dictum est.

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Summe der Theologie

Sechster Artikel. Die Schwere der Sünde hängt ab von der Ursache der Sünde.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Je größer die Ursache für eine Sünde ist, desto heftiger treibt sie zur Sünde an und desto schwieriger ist es, zu widerstehen. Dies ist aber ein Milderungsgrund für die Sünde; denn eine Sünde, welche der Schwäche in der Widerstandskraft entstammt, wird als eine leichtere beurteilt. II. Die Begierlichkeit ist eine gewisse allgemeine Ursache der Sünde, wie die Glosse sagt zu Rom, 7. (nam concupiscentiam nesciebam): „Gut ist das Gesetz, das da, während es die Begierlichkeit hindert, alles Böse hindert.“ (Aug. de spir. et litt. 4.) Je größer nun die Begierlichkeit ist, durch welche der Mensch überwunden wird, desto geringer ist die Sünde. Die Schwere der Sünde also wird vermindert durch die Größe der Ursache. III. Die Geradheit der Vernunft ist die Ursache der tugendhaften Thätigkeit; und ebenso der Mangel an Kraft der Vernunft die Ursache des Bösen. Je mehr aber die Vernunft fehlt, desso geringer ist die Sünde, so daß, wer des Gebrauches der Vernunft ermangelt, nicht sündigt und wer aus Unkenntnis sündigt, nicht so schwer sündigt. Also. Auf der anderen Seite wird die Wirkung vervielfältigt durch die Vervielfältigung der Ursache. Ist also die Ursache der Sünde größer, so ist auch schwerer die Sünde.

b) Ich antworte; in der Seinsart „Sünde“ kann wie in jeder Seinsart eine doppelte Ursache berücksichtigt werden: die eine ist an und für sich die eigens entsprechende Ursache der Sünde; das ist der Wille zu sündigen, der zur Sünde im nämlichen Verhältnisse steht wie der Baum zur Frucht. Und eine derartige Ursache beeinflußt direkt den Grad der Schwere der Sünde. Denn je größer der Wille ist zu sündigen, desto schwerer sündigt der Mensch. Andere Ursachen der Sünde aber werden berücksichtigt wie äußerliche und entfernte, vermittelst deren der Wille nur gebeugt oder hingeneigt wird zum Sündigen. Und in diesen Sünden muß man dann unterscheiden: Denn einzelne von diesen Ursachen führen den Willen zur Sünde gemäß der Natur selber des Willens, wie der Zweck, der eigentlichste Gegenstand des Willens; und von solcher Ursache aus wird die Sünde schwerer, denn schwerer sündigt wer einen schlechteren Zweck beabsichtigt. Andere Ursachen aber beugen den Willen absehend von der Natur des Willens und der mit ihm zusammenhängenden Ordnung, nach welcher der Wille von Natur geeignet ist, von sich allein aus gemäß dem Vernunfturteil in Thätigkeit zu sein. Ursachen also, welche das Vernunfturteil vermindern, wie die Unkenntnis, oder welche vermindern die freie selbständige Willensbewegung wie die Schwäche, die Heftigkeit, die Furcht u. dgl. vermindern ebenso die Sünde wie den Willen, so zwar daß, wenn die Thätigkeit durchaus unfreiwillig ist, sie nicht den Charakter der Sünde trägt.

c) I. Hier ist von einer äußerlichen entfernten Ursache die Rede, welche den Charakter des „Freiwilligen“ vermindert und somit auch den der Sünde. II. Wenn die Begierlichkeit die Willensbewegung selber in sich einschließt, so ist da größere Sünde, wo größere Begierlichkeit ist. Ist aber die Begierlichkeit Leidenschaft, also die Bewegung der Begehrkraft, so vermindert sie, wenn sie vorhergeht, das Vernunfturteil und die Thätigkeit des Willens und somit auch die Sünde; denn je größer solche Begierlichkeit, desto größer die Versuchung und desto minder wird die Sünde angerechnet. Folgt aber die Begierlichkeit, so ist da, wo sie größer ist, schwerer die Sünde. Denn größere Begierlichkeit ersteht da, wo zügellos der Wille auf seinen Gegenstand sich richtet. III. Jene da erwähnte Ursache begründet das Unfreiwillige.

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