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Summa theologiae
Articulus 1
Iª-IIae q. 76 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod ignorantia non possit esse causa peccati. Quia quod non est, nullius est causa. Sed ignorantia est non ens, cum sit privatio quaedam scientiae. Ergo ignorantia non est causa peccati.
Iª-IIae q. 76 a. 1 arg. 2
Praeterea, causae peccati sunt accipiendae ex parte conversionis, ut ex supradictis patet. Sed ignorantia videtur respicere aversionem. Ergo non debet poni causa peccati.
Iª-IIae q. 76 a. 1 arg. 3
Praeterea, omne peccatum in voluntate consistit, ut supra dictum est. Sed voluntas non fertur nisi in aliquod cognitum, quia bonum apprehensum est obiectum voluntatis. Ergo ignorantia non potest esse causa peccati.
Iª-IIae q. 76 a. 1 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, in libro de natura et gratia, quod quidam per ignorantiam peccant.
Iª-IIae q. 76 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod, secundum philosophum, in VIII Physic., causa movens est duplex, una per se, et alia per accidens. Per se quidem, quae propria virtute movet, sicut generans est causa movens gravia et levia. Per accidens autem, sicut removens prohibens, vel sicut ipsa remotio prohibentis. Et hoc modo ignorantia potest esse causa actus peccati, est enim privatio scientiae perficientis rationem, quae prohibet actum peccati, inquantum dirigit actus humanos. Considerandum est autem quod ratio secundum duplicem scientiam est humanorum actuum directiva, scilicet secundum scientiam universalem, et particularem. Conferens enim de agendis, utitur quodam syllogismo, cuius conclusio est iudicium seu electio vel operatio. Actiones autem in singularibus sunt. Unde conclusio syllogismi operativi est singularis. Singularis autem propositio non concluditur ex universali nisi mediante aliqua propositione singulari, sicut homo prohibetur ab actu parricidii per hoc quod scit patrem non esse occidendum, et per hoc quod scit hunc esse patrem. Utriusque ergo ignorantia potest causare parricidii actum, scilicet et universalis principii, quod est quaedam regula rationis; et singularis circumstantiae. Unde patet quod non quaelibet ignorantia peccantis est causa peccati, sed illa tantum quae tollit scientiam prohibentem actum peccati. Unde si voluntas alicuius esset sic disposita quod non prohiberetur ab actu parricidii, etiam si patrem agnosceret; ignorantia patris non est huic causa peccati, sed concomitanter se habet ad peccatum. Et ideo talis non peccat propter ignorantiam, sed peccat ignorans, secundum philosophum, in III Ethic.
Iª-IIae q. 76 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod non ens non potest esse alicuius causa per se, potest tamen esse causa per accidens, sicut remotio prohibentis.
Iª-IIae q. 76 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod sicut scientia quam tollit ignorantia, respicit peccatum ex parte conversionis; ita etiam ignorantia ex parte conversionis est causa peccati ut removens prohibens.
Iª-IIae q. 76 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod in illud quod est quantum ad omnia ignotum, non potest ferri voluntas, sed si aliquid est secundum aliquid notum et secundum aliquid ignotum, potest voluntas illud velle. Et hoc modo ignorantia est causa peccati, sicut cum aliquis scit hunc quem occidit, esse hominem, sed nescit eum esse patrem; vel cum aliquis scit aliquem actum esse delectabilem, nescit tamen eum esse peccatum.
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Die Unkenntnis ist Ursache von Sünde.
a) Dem steht entgegen: I Die Unkenntnis ist ein Nichtsein; also kann sie nicht verursachen. II. Die Ursachen der Sünde bemißt man von der Seite der Zuwendung zu einem (Schein-) Gute. Die Unkenntnis aber schließt Abwendung ein. III. Alle Sünde ist im Willen, der nur auf etwas Gekanntes sich richtet; denn einzig das erfaßte Gut ist Gegenstand des Willens. Auf der anderen Seite sagt Augustin (de natura et grat. 67.): „Manche sündigen aus Unkenntnis.“
b) Ich antworte; die bestimmende oder bewegende Ursache wirkt entweder an und für sich, mit Absicht; oder absichtslos. Im ersteren Falle bewegt sie kraft eigenen Vermögens und drückt ihre Form ein; im zweiten entfernt sie ein Hindernis oder ist selber die Entfernung eines Hindernisses. Und in letzterer Weise ist die Unkenntnis Ursache des Sündenaktes; denn sie ist der Mangel an Wissenschaft in der Vernunft, welche verhindert die Sünde, insoweit sie berufen ist, die menschlichen Thätigkeiten zu leiten. Die Unkenntnis ist also die Entfernung dieses Hindernisses für die Sünde, nämlich der genauen Kenntnis. Nun hat die menschliche Vernunft 1. eine Kenntnis gemäß allgemeinen Grundsätzen; und 2. eine Kenntnis, die auf besondere einzelne Fälle geht. Denn indem sie das zu Wirkende miteinander vergleicht, gebraucht sie einen Syllogismus, dessen Schlußfolgerung ein Urteil ist, eine Auswahl oder eine Thätigkeit. Die Thätigkeiten aber beschäftigen sich immer mit Einzelnem. Also ist die Schlußfolgerung eines solchen Syllogismus immer eine auf das Besondere, Einzelne gehende. Eine derartige Schlußfolgerung nun erhält man aus allgemeinen Grundsätzen nur vermittelst eines Satzes, der besondere Verhältnisse berücksichtigt. So wird der Mensch am Vatermorde verhindert durch das allgemeine Princip: „Der Vater darf nicht getötet werden“ und durch den auf das Einzelne gehenden Satz: „Dieser ist der Vater.“ Die Unkenntnis nun sowohl des allgemeinen Princips wie auch eines solchen auf das Besondere gehenden Satzes kann den Akt des Vatermordes verursachen. Nur jene Unkenntnis also ist Ursache der Sünde, welche entfernt das Hindernis für die Sünde, nämlich die nötige Wissenschaft. Wäre also jemand in der inneren Verfassung, daß er den Vater töten wollte, auch wenn er wüßte, das sei der Vater, so würde die Unkenntnis im einzelnen Falle daß dies der Vater ist keine Ursache des Vatermordes sein, sondern diesen nur begleiten. Ein solcher sündigt „in Unwissenheit“, nicht auf Grund derselben.
c) I. An sich kann ein Nichtsein nicht verursachen, wohl aber als Entfernung des Hindernisses. II. Von der Seite der Zuwendung zum (Schein-)Guten her ist die Unkenntnis Ursache der Sünde; als entfernend das Hindernis. III. Wenn etwas nach einer Seite hin bekannt ist und nach der anderen nicht, so kann der Wille es wollen; — und so ist die Unkenntnis Ursache der Sünde; wie wenn jemand weiß, dies sei ein Mensch; aber nicht, es sei sein Vater.