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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 1

IIª-IIae q. 3 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod confessio non sit actus fidei. Non enim idem actus pertinet ad diversas virtutes. Sed confessio pertinet ad poenitentiam, cuius ponitur pars. Ergo non est actus fidei.

IIª-IIae q. 3 a. 1 arg. 2

Praeterea, ab hoc quod homo confiteatur fidem retrahitur interdum per timorem, vel etiam propter aliquam confusionem, unde et apostolus, ad Ephes. ult., petit orari pro se ut detur sibi cum fiducia notum facere mysterium Evangelii. Sed non recedere a bono propter confusionem vel timorem pertinet ad fortitudinem, quae moderatur audacias et timores. Ergo videtur quod confessio non sit actus fidei, sed magis fortitudinis vel constantiae.

IIª-IIae q. 3 a. 1 arg. 3

Praeterea, sicut per fidei fervorem inducitur aliquis ad confitendum fidem exterius, ita etiam inducitur ad alia exteriora bona opera facienda, dicitur enim Gal. V quod fides per dilectionem operatur. Sed alia exteriora opera non ponuntur actus fidei. Ergo etiam neque confessio.

IIª-IIae q. 3 a. 1 s. c.

Sed contra est quod, II ad Thess. I, super illud, et opus fidei in virtute, dicit Glossa, idest confessionem, quae proprie est opus fidei.

IIª-IIae q. 3 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod actus exteriores illius virtutis proprie sunt actus ad cuius fines secundum suas species referuntur, sicut ieiunare secundum suam speciem refertur ad finem abstinentiae, quae est compescere carnem, et ideo est actus abstinentiae. Confessio autem eorum quae sunt fidei secundum suam speciem ordinatur sicut ad finem ad id quod est fidei, secundum illud II ad Cor. IV, habentes eundem spiritum fidei credimus, propter quod et loquimur, exterior enim locutio ordinatur ad significandum id quod in corde concipitur. Unde sicut conceptus interior eorum quae sunt fidei est proprie fidei actus, ita etiam et exterior confessio.

IIª-IIae q. 3 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod triplex est confessio quae in Scripturis laudatur. Una est confessio eorum quae sunt fidei. Et ista est proprius actus fidei, utpote relata ad fidei finem, sicut dictum est. Alia est confessio gratiarum actionis sive laudis. Et ista est actus latriae, ordinatur enim ad honorem Deo exterius exhibendum, quod est finis latriae. Tertia est confessio peccatorum. Et haec ordinatur ad deletionem peccati, quae est finis poenitentiae. Unde pertinet ad poenitentiam.

IIª-IIae q. 3 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod removens prohibens non est causa per se, sed per accidens, ut patet per philosophum, in VIII Phys. Unde fortitudo, quae removet impedimentum confessionis fidei, scilicet timorem vel erubescentiam, non est proprie et per se causa confessionis, sed quasi per accidens.

IIª-IIae q. 3 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod fides interior, mediante dilectione, causat omnes exteriores actus virtutum mediantibus aliis virtutibus, imperando, non eliciendo. Sed confessionem producit tanquam proprium actum, nulla alia virtute mediante.

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Das Bekennen des Glaubens ist ein Glaubensakt.

a) Das Gegenteil wird klar gemacht aus folgenden Gründen. Denn: I. Ein und derselbe Akt gehört nicht verschiedenen Tugenden an. Das Bekennen aber gehört zur Tugend der Reue und ist ein Teil derselben. II. Furcht oder irgend welche Beschämung hindern manchmal den Menschen darin, daß er seinen Glauben bekennt. Deshalb bittet der Apostel (Ephes. ult.), man möge für ihn beten, „damit er mit Zuversicht das Evangelium und die darin enthaltenen Geheimnisse bekannt mache.“ Vom Guten aber nicht abweichen wegen Furcht oder Beschämung, gehört zur Tugend der Stärke, welche den Zügel hält zwischen der Kühnheit und der Furcht. Nicht also handelt es sich hier um einen Akt des Glaubens. III. Wie jemand durch die Glaubensglut angeleitet wird zum äußerlichen Bekennen des Glaubens, so auch zu anderen äußeren Werken; wie Paulus (Gal. 5.) sagt, „daß der Glaube durch die Liebe wirke.“ Andere äußere Werke aber werden nicht als Glaubensakte bezeichnet. Also darf dies auch nicht beim Bekennen des Glaubens geschehen. Auf der anderen Seite sagt Paulus (II. Thess. 1.): „Und das Werk des Glaubens in der Kraft,“ wozu die Glosse bemerkt: „d. h. das Bekennen des Glaubens, was so recht eigentlich das Werk des Glaubens ist.“

b) Ich antworte, die äußeren Akte gehören recht eigentlich jener Tugend zu, auf deren Zweck sie der Gattung nach sich beziehen. So z. B. bezieht Fasten sich der Gattung nach auf den Zweck der Enthaltsamkeit, der da ist das Fleisch zügeln und ist somit ein Akt der Enthaltsamkeit. Das äußere Bekennen aber dessen, was zum Glauben gehört, wird der Gattung nach wie zu seinem Zwecke hingeordnet zu dem, was des Glaubens ist, nach 2. Kor. 4.: „Besitzend den nämlichen Geist des Glaubens glauben wir… ., weshalb wir auch sprechen.“ Denn die äußere Rede hat zum Zwecke, das auszudrücken, was im Herzen aufgefaßt wird. Wie also die innere Erfassung dessen, was zum Glauben gehört, recht eigentlich ein Akt des Glaubens ist, so auch das äußere Bekenntnis.

c) I. Dreifach ist das Bekenntnis, welches von der Schrift gelobt wird: 1. Das Bekennen dessen, was zum Glauben gehört; und das ist im eigentlichsten Sinne ein Glaubensakt, denn es steht in Beziehung zum Zwecke des Glaubens; — 2. das Bekennen des Dankes oder des Lobes; und das ist ein Akt der Gottesverehrung, denn es bezieht sich auf die äußere Ehre, die Gott geschuldet wird, was der Zweck der Gottesverehrung ist; — 3. das Bekennen der Sünden, um die Sünde zu tilgen; und das ist der Zweck der Reue. II. Was das Hindernis nur entfernt, ist nicht seinem inneren Wesen nach, an und für sich, Ursache; sondern in einer von außen her hinzutretenden Weise. Die Stärke also, welche das Hindernis für das Bekennen des Glaubens entfernt, nämlich die Furcht oder die falsche Scham, ist nicht an sich, ihrem Wesen nach, Ursache des Bekennens. III. Der innere Glaube verursacht vermittelst der Liebe alle äußeren Tugendakte, indem er vermittelst der Liebe und der anderen Tugenden befiehlt; das Bekennen aber verursacht er als seinen eigenen äußeren Akt, ohne weitere Vermittlung anderer Tugenden.

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