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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 4

IIª-IIae q. 30 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod misericordia sit maxima virtutum. Maxime enim ad virtutem pertinere videtur cultus divinus. Sed misericordia cultui divino praefertur, secundum illud Osee VI et Matth. XII, misericordiam volo, et non sacrificium. Ergo misericordia est maxima virtus.

IIª-IIae q. 30 a. 4 arg. 2

Praeterea, super illud I ad Tim. IV, pietas ad omnia utilis est, dicit Glossa Ambrosii, omnis summa disciplinae Christianae in misericordia et pietate est. Sed disciplina Christiana continet omnem virtutem. Ergo summa totius virtutis in misericordia consistit.

IIª-IIae q. 30 a. 4 arg. 3

Praeterea, virtus est quae bonum facit habentem. Ergo tanto aliqua virtus est melior quanto facit hominem Deo similiorem, quia per hoc melior est homo quod Deo est similior. Sed hoc maxime facit misericordia, quia de Deo dicitur in Psalm. quod miserationes eius sunt super omnia opera eius. Unde et Luc. VI dominus dicit, estote misericordes, sicut et pater vester misericors est. Misericordia igitur est maxima virtutum.

IIª-IIae q. 30 a. 4 s. c.

Sed contra est quod apostolus, ad Coloss. III, cum dixisset, induite vos, sicut dilecti Dei, viscera misericordiae etc., postea subdit, super omnia, caritatem habete. Ergo misericordia non est maxima virtutum.

IIª-IIae q. 30 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod aliqua virtus potest esse maxima dupliciter, uno modo, secundum se; alio modo, per comparationem ad habentem. Secundum se quidem misericordia maxima est. Pertinet enim ad misericordiam quod alii effundat; et, quod plus est, quod defectus aliorum sublevet; et hoc est maxime superioris. Unde et misereri ponitur proprium Deo, et in hoc maxime dicitur eius omnipotentia manifestari. Sed quoad habentem, misericordia non est maxima, nisi ille qui habet sit maximus, qui nullum supra se habeat, sed omnes sub se. Ei enim qui supra se aliquem habet maius est et melius coniungi superiori quam supplere defectum inferioris. Et ideo quantum ad hominem, qui habet Deum superiorem, caritas, per quam Deo unitur, est potior quam misericordia, per quam defectus proximorum supplet. Sed inter omnes virtutes quae ad proximum pertinent potissima est misericordia, sicut etiam est potioris actus, nam supplere defectum alterius, inquantum huiusmodi, est superioris et melioris.

IIª-IIae q. 30 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Deum non colimus per exteriora sacrificia aut munera propter ipsum, sed propter nos et propter proximos, non enim indiget sacrificiis nostris, sed vult ea sibi offerri propter nostram devotionem et proximorum utilitatem. Et ideo misericordia, qua subvenitur defectibus aliorum, est sacrificium ei magis acceptum, utpote propinquius utilitatem proximorum inducens, secundum illud Heb. ult., beneficentiae et communionis nolite oblivisci, talibus enim hostiis promeretur Deus.

IIª-IIae q. 30 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod summa religionis Christianae in misericordia consistit quantum ad exteriora opera. Interior tamen affectio caritatis, qua coniungimur Deo, praeponderat et dilectioni et misericordiae in proximos.

IIª-IIae q. 30 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod per caritatem assimilamur Deo tanquam ei per affectum uniti. Et ideo potior est quam misericordia, per quam assimilamur Deo secundum similitudinem operationis.

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Die Barmherzigkeit steht nicht in jedem Sinne am höchsten unter den Tugenden.

a) Das scheint aber der Fall zu sein. Denn: I. Die Barmherzigkeit wird selbst der Gottesverehrung vorgezogen: „Barmherzigkeit will ich und nicht Opfer“ heißt es Matth. 12. u. Ose. 6. II. Zu 1. Tim. 4. (Pietas ad omnia utilis est) sagt Ambrosius: „Der Inbegriff der christlichen Lehre ist die Barmherzigkeit und Hingebung.“ III. Die Barmherzigkeit macht im höchsten Grade gut; was ja den Wesenscharakter einer Tugend bildet. Deshalb heißt es Luk. 6.: „Seid barmherzig wie euer Vater im Himmel barmherzig ist.“ Auf der anderen Seite fügt der Apostel (Kol. 3.) zu den Worten: „Nehmet, wie von Gott Geliebte, in euerem Innersten die Barmherzigkeit an“ hinzu: „Vor Allem habt die Liebe.“ Also ist die Barmherzigkeit nicht die größte Tugend.

b) Ich antworte, eine Tugend werde in zweifachem Sinne als die größte bezeichnet: 1. an und für fich; und so ist die Barmherzigkeit die größte Tugend, denn sie ergießt sich über andere und heilt deren Mängel, was im höchsten Grade Sache des Oberen ist; und danach wird auch das Erbarmen als die eigenste Vollkommenheit Gottes bezeichnet und offenbart sich darin im höchsten Grade die Allmacht; — 2. mit Rücksicht auf jenen, der sie hat. Und so ist sie nur dann die größte Tugend, wenn jener der größte ist, welcher sie besitzt; wenn er also keinen Oberen über sich anerkennt, sondern alle unter ihm sind. Für jenen aber, der einen Höheren hat, ist es besser und größer, mit diesem Höheren verbunden zu werden als die Mängel der tieferstehenden zu heben. Für den Menschen also ist die heilige Liebe die höchste Tugend, weil sie mit Gott verbindet; unter den Tugenden aber, die auf den Nächsten gehen, ist für den Menschen die Barmherzigkeit die größte. -.

c) I. Wir ehren Gott durch äußere Gaben und Opfer nicht wegen Seiner, sondern unsertwegen. Denn Er bedarf unserer Opfer nicht; Er will aber, daß man deren Ihm darbringe wegen unseres Nutzens und unserer Andacht. Die Barmherzigkeit also, kraft deren man den Mängeln anderer abhilft, ist ein Gott um so angenehmeres Opfer, weil sie eingehender den Nutzen der Nächsten berücksichtigt, nach Hebr. ult.: „Der Wohlthätigkeit und des Mitteilens vergesset nicht; denn durch solche Opfergaben versöhnt man Gott.“ II. Mit Rücksicht auf die äußeren Werke der Barmherzigkeit besteht der Inbegriff des christlichen Lebens in der Barmherzigkeit; die innere heilige Liebe zu Gott aber steht voran der Nächstenliebe und der Barmherzigkeit. III. Durch die heilige Liebe werden wir Gott ähnlich in der inneren Hinneigung. Also ist sie vorzüglicher wie die Barmherzigkeit, die im Wirken uns Gott ähnlich macht. Nun sind zu betrachten die äußeren Wirkungen oder Akte der heiligen Liebe: die Wohlthätigkeit; das Almosen als ein Teil derselben; und die brüderliche Zurechtweisung als ein gewisses Almosen.

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