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Summa theologiae
Articulus 12
IIª-IIae q. 47 a. 12 arg. 1
Ad duodecimum sic proceditur. Videtur quod prudentia non sit in subditis, sed solum in principibus. Dicit enim philosophus, in III Polit., quod prudentia sola est propria virtus principis, aliae autem virtutes sunt communes subditorum et principum. Subditi autem non est virtus prudentia, sed opinio vera.
IIª-IIae q. 47 a. 12 arg. 2
Praeterea, in I Polit. dicitur quod servus omnino non habet quid consiliativum. Sed prudentia facit bene consiliativos; ut dicitur in VI Ethic. Ergo prudentia non competit servis, seu subditis.
IIª-IIae q. 47 a. 12 arg. 3
Praeterea, prudentia est praeceptiva, ut supra dictum est. Sed praecipere non pertinet ad servos vel subditos, sed solum ad principes. Ergo prudentia non est in subditis, sed solum in principibus.
IIª-IIae q. 47 a. 12 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit, in VI Ethic., quod prudentiae politicae sunt duae species, una quae est legum positiva, quae pertinet ad principes; alia quae retinet commune nomen politicae, quae est circa singularia. Huiusmodi autem singularia peragere pertinet etiam ad subditos. Ergo prudentia non solum est principum, sed etiam subditorum.
IIª-IIae q. 47 a. 12 co.
Respondeo dicendum quod prudentia in ratione est. Regere autem et gubernare proprie rationis est. Et ideo unusquisque inquantum participat de regimine et gubernatione, intantum convenit sibi habere rationem et prudentiam. Manifestum est autem quod subditi inquantum est subditus, et servi inquantum est servus, non est regere et gubernare, sed magis regi et gubernari. Et ideo prudentia non est virtus servi inquantum est servus, nec subditi inquantum est subditus. Sed quia quilibet homo, inquantum est rationalis, participat aliquid de regimine secundum arbitrium rationis, intantum convenit ei prudentiam habere. Unde manifestum est quod prudentia quidem in principe est ad modum artis architectonicae, ut dicitur in VI Ethic., in subditis autem ad modum artis manu operantis.
IIª-IIae q. 47 a. 12 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod verbum philosophi est intelligendum per se loquendo, quia scilicet virtus prudentiae non est virtus subditi inquantum huiusmodi.
IIª-IIae q. 47 a. 12 ad 2
Ad secundum dicendum quod servus non habet consiliativum inquantum est servus, sic enim est instrumentum domini. Est tamen consiliativus inquantum est animal rationale.
IIª-IIae q. 47 a. 12 ad 3
Ad tertium dicendum quod per prudentiam homo non solum praecipit aliis, sed etiam sibi ipsi, prout scilicet ratio dicitur praecipere inferioribus viribus.
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Summe der Theologie
Zwölfter Artikel. Die Klugheit findet sich auch in den Unterthanen.
a) Dieselbe scheint nur in den Fürsten sich zu finden. Denn: I. Aristoteles (3 Polit. 3.) schreibt: „Die Klugheit allein ist eigen dem Fürsten; die anderen Tugenden sind ihm und den Unterthanen gemeinsam. Die Tugend des Unterthan ist nicht die Klugheit, sondern die wahre Meinung.“ II. 1 Polit. ult. heißt es: „Der Sklave hat nicht sich zu beraten.“ Die Klugheit aber macht zum gut Beraten tauglich. III. Die Klugheit schreibt vor. Der Unterthan aber hat nichts vorzuschreiben. Auf der anderen Seite stellt Aristoteles zwei Gattungen politischer oder gemeinnütziger Klugheit auf: 1. Die Klugheit, um Gesetze zu geben, welche die Fürsten angeht; und 2. jene, welche den gemeinsamen Namen politischer Klugheit behält und die da überhaupt die Einzelumstände regelt. Unter einzelnen Umständen selbständig zu handeln aber geht auch die Unterthanen an. Also müssen sie ebenfalls Klugheit haben.
b) Ich antworte, die Klugheit sei in der Vernunft. Der Vernunft aber gehört es zu, daß sie regiere und leite. Insoweit also ein jeder zu leiten und zu regieren hat, muß er Klugheit haben. Soweit demnach der Knecht Knecht ist und der Unterthan als Unterthan dasteht, also der Leitung und Regierung seitens anderer unterliegt, ist seine Tugend nicht die Klugheit. Weil aber jeder Mensch als der Vernunft teilhaft, in etwa, kraft der freien Willensbestimmung, am Leiten und Regieren teilnimmt, kommt es ihm zu, Klugheit zu haben. Also ist offenbar „im Fürsten die Klugheit wie in einem Baumeister; im Unterthan wie in einem Bauarbeiter.“ (6 Ethic. 8.)
c) I. Insoweit der Unterthan als Unterthan dasteht, ist die ihm zukommende Tugend nicht die Klugheit. II. Der Knecht ist gut, um zu beraten; nicht freilich als Knecht, sondern als teilhabend an der Freiheit. III. Auch sich selber schreibt der Mensch vermittelst der Klugheit vor, insofern die Vernunft die niederen Kräfte leitet.