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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 4

IIª-IIae q. 64 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod occidere malefactores liceat clericis. Clerici enim praecipue debent implere quod apostolus dicit, I ad Cor. IV, imitatores mei estote, sicut et ego Christi, per quod nobis indicitur ut Deum et sanctos eius imitemur. Sed ipse Deus, quem colimus, occidit malefactores, secundum illud Psalm., qui percussit Aegyptum cum primogenitis eorum. Moyses etiam a Levitis fecit interfici viginti tria millia hominum propter adorationem vituli, ut habetur Exod. XXXII. Et Phinees, sacerdos, interfecit Israelitem coeuntem cum Madianitide, ut habetur Num. XXV. Samuel etiam interfecit Agag, regem Amalec; et Elias sacerdotes Baal; et Mathathias eum qui ad sacrificandum accesserat; et in novo testamento, Petrus Ananiam et Saphiram. Ergo videtur quod etiam clericis liceat occidere malefactores.

IIª-IIae q. 64 a. 4 arg. 2

Praeterea, potestas spiritualis est maior quam temporalis, et Deo coniunctior. Sed potestas temporalis licite malefactores occidit tanquam Dei minister, ut dicitur Rom. XIII. Ergo multo magis clerici, qui sunt Dei ministri spiritualem potestatem habentes, licite possunt malefactores occidere.

IIª-IIae q. 64 a. 4 arg. 3

Praeterea, quicumque licite suscipit aliquod officium, licite potest ea exercere quae ad officium illud pertinent. Sed officium principis terrae est malefactores occidere, ut dictum est. Ergo clerici qui sunt terrarum principes, licite possunt occidere malefactores.

IIª-IIae q. 64 a. 4 s. c.

Sed contra est quod dicitur I ad Tim. III, oportet episcopum sine crimine esse, non vinolentum, non percussorem.

IIª-IIae q. 64 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod non licet clericis occidere, duplici ratione. Primo quidem, quia sunt electi ad altaris ministerium, in quo repraesentatur passio Christi occisi, qui cum percuteretur, non repercutiebat, ut dicitur I Pet. II. Et ideo non competit ut clerici sint percussores aut occisores, debent enim ministri suum dominum imitari, secundum illud Eccli. X, secundum iudicem populi, sic et ministri eius. Alia ratio est quia clericis committitur ministerium novae legis, in qua non determinatur poena occisionis vel mutilationis corporalis. Et ideo, ut sint idonei ministri novi testamenti, debent a talibus abstinere.

IIª-IIae q. 64 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Deus universaliter in omnibus operatur quae recta sunt, in unoquoque tamen secundum eius congruentiam. Et ideo unusquisque debet Deum imitari in hoc quod sibi specialiter congruit. Unde licet Deus corporaliter etiam malefactores occidat, non tamen oportet quod omnes in hoc eum imitentur. Petrus autem non propria auctoritate vel manu Ananiam et Saphiram interfecit, sed magis divinam sententiam de eorum morte promulgavit. Sacerdotes autem vel Levitae veteris testamenti erant ministri veteris legis, secundum quam poenae corporales infligebantur, et ideo etiam eis occidere propria manu congruebat.

IIª-IIae q. 64 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod ministerium clericorum est in melioribus ordinatum quam sint corporales occisiones, scilicet in his quae pertinent ad salutem spiritualem. Et ideo non congruit eis quod minoribus se ingerant.

IIª-IIae q. 64 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod praelati Ecclesiarum accipiunt officia principum terrae non ut ipsi iudicium sanguinis exerceant per seipsos, sed quod eorum auctoritate per alios exerceatur.

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Kleriker dürfen nicht den Verbrecher töten.

a) Das Gegenteil erhellt aus Folgendem: I. Nach 1. Kor. 4, 16. sollen wir und zumal also die Kleriker, „Nachfolger Christi sein.“ Gott aber tötete die Verbrecher, nach Ps. 135.: „Gott schlug alle Erstgeburt der Ägypter.“ Moses befahl ebenso den Leviten (Exod. 32.) dreiundzwanzigtausend Menschen zu töten, weil sie das goldene Kalb angebetet hatten. Phineas, ein Priester, tötete den Israeliten, der mit einer Madianiterin sündigte. (Num. 25.) Samuel tötete den Agag, den König Amaleks (1. Kön. 15.); Elias die Priester Baals (3. Kön. 18.); Matathias jenen, der opfern wollte (1. Makkab. 2.); Petrus den Ananias und die Saphna. (Act. 5.) Also dürfen Kleriker Verbrecher töten. II. Die geistige Gewalt ist größer und umfangreicher wie die weltliche, kraft deren man doch Verbrecher töten kann. III. Wer erlaubtermaßen ein Amt ausübt, kann jenen Verpflichtungen nachkommen, die mit jenem Amte verbunden sind. Das Amt eines Fürsten aber bringt es mit sich, daß er die Verbrecher töte. Also Kleriker, die zugleich Fürsten sind, können Verbrecher töten. Sonach steht die Eigenschaft eines Klerikers nicht dem entgegen, daß er Verbrecher töten kann. Auf der anderen Seite heißt es 1. Tim. 3.: „Der Bischof soll ohne Verbrechen sein… kein Weintrinker, er soll keinen schlagen.“

b) Ich antworte, aus zwei Gründen sei es den Klerikern nicht gestattet, Verbrecher zu töten: 1. weil sie Diener des Altares sind, auf welchem das Leiden und der gewaltsame Tod Christi unblutigerweise erneuert wird, der, da Er geschlagen wurde, nicht wieder schlug,“ nach 1. Petr. 2. Denn die Kleriker müssen die Sanftmut ihres Herrn nachahmen, nach Ekkli. 10.: „Wie der Richter des Volkes, so sollen seine Diener sein.“ Die Kleriker sind ferner 2. Diener des Neuen Bundes, wo nicht als Strafe geboten wird die körperliche Tötung oder Verstümmelung. Demnach, um geeignete Diener des Neuen Bundes zu sein, müssen die Kleriker sich dessen enthalten.

c) I. Gott wirkt in Allem, was gut und recht ist; überall aber und in jedem Dinge, wie es der Natur des einzelnen Dinges entspricht. Jeder muß also gemäß seiner Stellung und seiner Natur Gott nachahmen. Mag demgemäß Gott auch die Verbrecher dem Körper nach töten, so brauchen Ihm nicht alle darin zu folgen. Petrus hat nicht mit eigener Hand und eigener Autorität den Ananias und die Saphira getötet, sondern den Ausspruch Gottes betreffs deren Tod veröffentlicht. Die Priester und Leviten des Alten Testamentes waren Diener des Gesetzes, welches körperliche Strafen verhängte; und somit durften sie mit eigener Hand töten. II. Der Dienst der Kleriker hat höhere Dinge zum Zwecke als Verbrecher totzuschlagen; sie müssen sich also nicht mit solch niedrigen Sachen befassen. III. Die kirchlichen Oberen sind manchmal auch weltliche Fürsten; aber nicht als ob sie selber das Todesurteil aussprächen, sondern andere richten unter ihrer Autorität.

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