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Summa theologiae
Articulus 6
IIª-IIae q. 118 a. 6 arg. 1
Ad sextum sic proceditur. Videtur quod avaritia non sit peccatum spirituale. Vitia enim spiritualia videntur esse circa spiritualia bona. Sed materia avaritiae sunt bona corporalia, scilicet exteriores divitiae. Ergo avaritia non est peccatum spirituale.
IIª-IIae q. 118 a. 6 arg. 2
Praeterea, peccatum spirituale contra carnale dividitur. Sed avaritia videtur esse peccatum carnale, sequitur enim corruptionem carnis; ut patet in senibus, qui propter naturae carnalis defectum in avaritiam incidunt. Ergo avaritia non est peccatum spirituale.
IIª-IIae q. 118 a. 6 arg. 3
Praeterea, peccatum carnale est per quod etiam corpus hominis deordinatur, secundum illud apostoli, I ad Cor. VI, qui fornicatur in corpus suum peccat. Sed avaritia etiam hominem corporaliter vexat, unde et Chrysostomus, Marc. V, comparat avarum daemoniaco, qui in corpore vexatur. Ergo avaritia non videtur esse peccatum spirituale.
IIª-IIae q. 118 a. 6 s. c.
Sed contra est quod Gregorius, XXXI Moral., computat avaritiam vitiis spiritualibus.
IIª-IIae q. 118 a. 6 co.
Respondeo dicendum quod peccata praecipue in affectu consistunt. Omnes autem affectiones animae, sive passiones, terminantur ad delectationes et tristitias, ut patet per philosophum, in II Ethic. Delectationum autem quaedam sunt carnales, et quaedam spirituales. Carnales quidem delectationes dicuntur quae in sensu carnis complentur, sicut delectationes ciborum et venereorum, delectationes vero spirituales dicuntur quae complentur in sola animae apprehensione. Illa ergo peccata dicuntur carnalia quae perficiuntur in carnalibus delectationibus, illa vero dicuntur spiritualia quae perficiuntur in spiritualibus delectationibus, absque carnali delectatione. Et huiusmodi est avaritia, delectatur enim avarus in hoc quod considerat se possessorem divitiarum. Et ideo avaritia est peccatum spirituale.
IIª-IIae q. 118 a. 6 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod avaritia circa corporale obiectum non quaerit delectationem corporalem, sed solum animalem, prout scilicet homo delectatur in hoc quod divitias possideat. Et ideo non est peccatum carnale. Ratione tamen obiecti, medium est inter peccata pure spiritualia, quae quaerunt delectationem spiritualem circa obiecta spiritualia, sicut superbia est circa excellentiam; et vitia pure carnalia, quae quaerunt delectationem pure corporalem circa obiectum corporale.
IIª-IIae q. 118 a. 6 ad 2
Ad secundum dicendum quod motus recipit speciem secundum terminum ad quem, non autem secundum terminum a quo. Et ideo vitium dicitur carnale ex hoc quod tendit in delectationem carnalem, non autem ex eo quod procedit ex aliquo defectu carnis.
IIª-IIae q. 118 a. 6 ad 3
Ad tertium dicendum quod Chrysostomus comparat avarum daemoniaco, non quia vexetur in carne sicut daemoniacus, sed per oppositum, quia sicut daemoniacus ille de quo legitur Marc. V, se denudabat, ita avarus se superfluis divitiis onerat.
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Summe der Theologie
Sechster Artikel. Der Geiz ist eine sogenannte geistige Sünde.
a) Dem ist nicht so. Denn: I. Solche Sünden richten sich auf geistige Güter; — was beim Geize nicht der Fall ist. II. Der Geiz ist vielmehr eine fleischliche Sünde; denn er begleitet die Vergänglichkeit des Fleisches, wie man bei den Greifen sehen kann. III. Fleischlich wird jene Sünde genannt, durch welche der körperliche Teil des Körpers in Unordnung gerät, nach 1. Kor. 6, 18. Der Geiz aber quält den Menschen auch körperlich, so daß Chrysostomus (29. in Matth.) den besessenen bei Mark. 5., der da im Körper gequält wird, mit dem geizigen vergleicht. Also ist der Geiz keine geistige Sünde. Auf der anderen Seite zählt ihn Gregor (31. moral. 17.) zu den geistigen Sünden.
b) Ich antworte, die Sünden bestehen vornehmlich in den Hinneigungen; alle Hinneigungen der Seele oder die gesamten Leidenschaften haben aber ihren Abschlußpunkt im Ergötzen oder in der Trauer. (2. Ethic. 5.) Manche nun von diesen Ergötzungen sind fleischlich, manche geistig. Als fleischliche werden jene bezeichnet, welche sich vollenden im Gefühle des Fleisches; als geistige jene, welche sich vollenden allein in der Auffassung der Seele. Fleischliche Sünden also sind diejenigen, welche in fleischlichen Ergötzungen bestehen wie die Gaumenlust, die Unkeuschheit; geistige Sünden werden diejenigen genannt, welche im Ergötzen der geistigen Auffassung bestehen ohne fleischliches Ergötzen. Und derartig ist der Geiz; denn der geizige findet seine Freude darin, sich als den Besitzer von Reichtum aufzufassen. Also ist der Geiz eine geistige Sünde.
c) I. Der Geiz sucht am körperlichen Gegenstande kein fleischliches Ergötzen, sondern folgt der durch die Sinne vermittelten Auffassung. Allerdings steht er auf Grund des körperlichen Gegenstandes in der Mitte zwischen den rein fleischlichen und rein geistigen Sünden (wie z. B. dem Stolze, der nur den Vorrang sucht). II. Die Bewegung wird benannt nach ihrem Abschlußpunkte, nicht nach ihrem Ausgangspunkte. Fleischlich also heißt eine Sünde, weil sie ihren Abschluß sucht in körperlichem Ergötzen; nicht aber weil sie ausgeht von einem Mangel im Körper. III. Chrysostomus vergleicht den geizigen mit jenem vom Teufel besessenen (Mark. 5.); nicht weil dieser im Fleische gequält wurde, sondern wegen des Gegensatzes, weil nämlich wie der besessene sich entkleidete, so der geizige sich immer mehr mit Geld und Gut umgiebt.