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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 1

IIª-IIae, q. 138 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod mollities non opponatur perseverantiae. Quia super illud I ad Cor. VI, neque adulteri neque molles neque masculorum concubitores, Glossa exponit molles, idest pathici, hoc est muliebria patientes. Sed hoc opponitur castitati. Ergo mollities non est vitium oppositum perseverantiae.

IIª-IIae, q. 138 a. 1 arg. 2

Praeterea, philosophus dicit, in VII Ethic., quod delicia mollities quaedam est. Sed esse deliciosum videtur pertinere ad intemperantiam. Ergo mollities non opponitur perseverantiae, sed magis temperantiae.

IIª-IIae, q. 138 a. 1 arg. 3

Praeterea, philosophus, ibidem, dicit quod lusivus est mollis. Sed esse immoderate lusivum opponitur eutrapeliae, quae est virtus circa delectationes ludorum, ut dicitur in IV Ethic. Ergo mollities non opponitur perseverantiae.

IIª-IIae, q. 138 a. 1 s. c.

Sed contra est quod philosophus dicit, in VII Ethic., quod molli opponitur perseverativus.

IIª-IIae, q. 138 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, laus perseverantiae in hoc consistit quod aliquis non recedit a bono propter diuturnam tolerantiam difficilium et laboriosorum. Cui directe opponi videtur quod aliquis de facili recedat a bono propter aliqua difficilia, quae sustinere non potest. Et hoc pertinet ad rationem mollitiei, nam molle dicitur quod facile cedit tangenti. Non autem iudicatur aliquid molle ex hoc quod cedit fortiter impellenti, nam et parietes cedunt machinae percutienti. Et ideo non reputatur aliquis mollis si cedat aliquibus valde graviter impellentibus, unde philosophus dicit, in VII Ethic., quod si quis a fortibus et superexcellentibus delectationibus vincitur vel tristitiis, non est admirabile, sed condonabile, si contra tendat. Manifestum est autem quod gravius impellit metus periculorum quam cupiditas delectationum, unde Tullius dicit, in I de Offic., non est consentaneum qui metu non frangatur, eum frangi cupiditate; nec qui invictum se a labore praestiterit, vinci a voluptate. Ipsa etiam voluptas fortius movet attrahendo quam tristitia de carentia voluptatis retrahendo, quia carentia voluptatis est purus defectus. Et ideo secundum philosophum, proprie mollis dicitur qui recedit a bono propter tristitias causatas ex defectu delectationum, quasi cedens debili moventi.

IIª-IIae, q. 138 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod praedicta mollities causatur dupliciter. Uno modo, ex consuetudine, cum enim aliquis consuetus est voluptatibus frui, difficilius potest earum absentiam sustinere. Alio modo, ex naturali dispositione, quia videlicet habent animum minus constantem, propter fragilitatem complexionis. Et hoc modo comparantur feminae ad masculos, ut philosophus dicit, in VII Ethic. Et ideo illi qui muliebria patiuntur molles dicuntur, quasi muliebres effecti.

IIª-IIae, q. 138 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod voluptati corporali opponitur labor, et ideo res laboriosae tantum impediunt voluptates. Deliciosi autem dicuntur qui non possunt sustinere aliquos labores, nec aliquid quod voluptatem diminuat, unde dicitur Deut. XXVIII, tenera mulier et delicata, quae super terram ingredi non valebat, nec pedis vestigium figere, propter mollitiem. Et ideo delicia quaedam mollities est. Sed mollities proprie respicit defectum delectationum, deliciae autem causam impeditivam delectationis, puta laborem vel aliquid huiusmodi.

IIª-IIae, q. 138 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod in ludo duo est considerare. Uno quidem modo, delectationem, et sic inordinate lusivus opponitur eutrapeliae. Alio modo in ludo consideratur quaedam remissio sive quies, quae opponitur labori. Et ideo sicut non posse sustinere laboriosa pertinet ad mollitiem, ita etiam nimis appetere remissionem ludi, vel quamcumque aliam quietem.

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Die Weichlichkeit steht im Gegensatze zur Beharrlichkeit.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Zu 1. Kor. 6. (neque adulteri neque molles) bemerkt die Glosse: „Weichlich, d. i. die Weibliches erleiden.“ Das steht aber im Gegensatze zur Keuschheit. II. 7 Ethic. 7. heißt es: „Vergnügungssucht ist eine gewisse Weichlichkeit;“ also ist letztere der Unmäßigkeit entgegengesetzt. III. „Der zum Spielen geneigte ist weichlich“ l. c. Also ist da ein Gegensatz vorhanden zur Eutrapelie, welche das Spielen regelt; und nicht zur Beharrlichkeit. Auf der anderen Seite schreibt Aristoteles (l. c.): „Dem weichlichen ist entgegengesetzt der beharrliche.“

b) Ich antworte, das Lob der Beharrlichkeit bestehe darin, daß man nicht vom Guten abweiche wegen des langwierigen Erduldens von Mühen und Schwierigkeiten. Weichlich aber wird jemand genannt, der leicht vom Guten abgeht eben wegen mancher Schwierigkeiten, die er nicht ertragen kann; wie ja was weich ist leicht den Eindrücken des berührenden zugänglich wird. Nicht aber wird etwas darum weich genannt, weil es dem stark anstürmenden nachgiebt, wie ja auch feste Mauern schweren Schlägen weichen. So nun wird auch niemand weichlich genannt, der großen Schwierigkeiten nachgiebt. Deshalb sagt Aristoteles (l. c.): „Wer von starken und übermenschlichen Ergözlichkeiten oder Betrübnissen überwunden wird; der wird zwar nicht bewundert, aber es wird ihm verziehen, wenn er nachgiebt.“ Offenbar aber stürmt schwerer die Gefahr an wie die Begierde nach Ergötzen, so daß Cicero (1. de offic.) sagt: „Es ist das nicht angemessen, daß jenen, den die Furcht nicht gebrochen hat, nun die Begierde knickt, und daß, der aus allen Beschwernissen unbesiegt hervorgegangen ist, nun von dem Vergnügen überwunden wird.“ Das Vergnügen selbst auch bewegt stärker dadurch, daß es anzieht, wie die Trauer über die Abwesenheit des Vergnügens, die da abzieht; ist ja doch die Abwesenheit des Vergnügens ein reiner Mangel. Deshalb heißt nach Aristoteles (l.

c) im eigentlichen Sinne „weichlich“ jener, der, weil die Abwesenheit der Ergötzlichkeiten ihm Trauer verursacht, vom Guten sich entfernt; er giebt nämlich einem schwachen Eindrucke nach.

c) I. Diese Weichlichkeit wird verursacht: 1. durch Gewohnheit; denn wenn jemand an Vergnügungen gewohnt ist, kann er schwerer deren Mangel ertragen; — 2. durch die besondere Verfassung seiner Natur; wenn jemand nämlich auf Grund seiner körperlichen Komplexion einen minder standhaften Geist hat. Und gemäß der letzten Ursache nennt man die Weichlichen „weibisch“. II. Dem körperlichen Vergnügen ist die Arbeit entgegengesetzt; viele Arbeit also ist ein Hindernis für die sinnlichen Ergötzlichkeiten. Vergnügungssüchtig oder zärtlich aber nennt man jene, welche ernste Arbeit nicht vertragen können und überhaupt nichts, was das Vergnügen vermindert. Deshalb heißt es Deut. 28.: „Ein empfindliches und schwächliches Weib, welches auf dem Erdboden nicht einherzuschreiten vermochte und keinen festen Schritt machen konnte wegen seiner Weichlichkeit.“ Die Weichlichkeit ist gewisser maßen Vergnügungssucht; nur daß sie mehr auf den Mangel an Ergötzlichkeiten sich richtet; während die Vergnügungssucht die Arbeit flieht, welche das Ergötzen hindert. III. Im Spielen ist 1. das Ergötzen zu beachten, wonach jener, der demselben in ungeregelter Weise ergeben ist, zur Eutrapelie im Gegensatze steht; — 2. eine gewisse Ruhe und Abspannung, welche der Arbeit entgegengesetzt ist. Also auch die Abspannung oder Ruhe im Spielen allzuviel begehren, ist Weichlichkeit, die vor der Arbeit flieht.

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