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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 3

IIª-IIae, q. 148 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod gula sit maximum peccatorum. Magnitudo enim peccati ex magnitudine poenae consideratur. Sed peccatum gulae est gravissime punitum, dicit enim Chrysostomus, Adam incontinentia ventris expulit a Paradiso; diluvium quod fuit tempore Noe, ipsa fecit; secundum illud Ezech. XVI, haec fuit iniquitas Sodomae, sororis tuae, saturitas panis, et cetera. Ergo peccatum gulae est maximum.

IIª-IIae, q. 148 a. 3 arg. 2

Praeterea, causa in quolibet genere est potior. Sed gula videtur esse causa aliorum peccatorum, quia super illud Psalmi, qui percussit Aegyptum cum primogenitis eorum, dicit Glossa, luxuria, concupiscentia, superbia sunt ea quae venter generat. Ergo gula est gravissimum peccatorum.

IIª-IIae, q. 148 a. 3 arg. 3

Praeterea, post Deum, homo debet seipsum maxime diligere, ut supra habitum est. Sed per vitium gulae homo infert sibi ipsi nocumentum, dicitur enim Eccli. XXXVII, propter crapulam multi obierunt. Ergo gula est maximum peccatorum, ad minus praeter peccata quae sunt contra Deum.

IIª-IIae, q. 148 a. 3 s. c.

Sed contra est quod vitia carnalia, inter quae computatur gula, secundum Gregorium, sunt minoris culpae.

IIª-IIae, q. 148 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod gravitas alicuius peccati potest considerari tripliciter. Primo quidem, et principaliter, secundum materiam in qua peccatur. Et secundum hoc, peccata quae sunt circa res divinas sunt maxima. Unde secundum hoc, vitium gulae non erit maximum, est enim circa ea quae ad sustentationem corporis spectant. Secundo autem, ex parte peccantis. Et secundum hoc, peccatum gulae magis alleviatur quam aggravatur. Tum propter necessitatem sumptionis ciborum. Tum etiam propter difficultatem discernendi et moderandi id quod in talibus convenit. Tertio vero modo, ex parte effectus consequentis. Et secundum hoc, vitium gulae habet quandam magnitudinem, inquantum ex ea occasionantur diversa peccata.

IIª-IIae, q. 148 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod illae poenae magis referuntur ad vitia quae sunt consecuta ex gula, vel ad gulae radicem, quam ad ipsam gulam. Nam primus homo expulsus est de Paradiso propter superbiam, ex qua processit ad actum gulae. Diluvium autem et poena Sodomorum sunt inducta propter peccata luxuriae praecedentia, ex gula occasionata.

IIª-IIae, q. 148 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod ratio illa procedit ex parte peccatorum quae ex gula oriuntur. Non autem oportet quod causa sit potior, nisi in causis per se. Gula autem non est causa illorum vitiorum per se, sed quasi per accidens et per occasionem.

IIª-IIae, q. 148 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod gulosus non intendit suo corpori nocumentum inferre, sed in cibo delectari, si autem nocumentum corporis sequatur, hoc est per accidens. Unde hoc non directe pertinet ad gravitatem gulae. Cuius tamen culpa aggravatur si quis corporale detrimentum incurrat propter immoderatam cibi sumptionem.

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Summe der Theologie

Dritter Artikel. Die Gaumenlust ist nicht die größte der Sünden.

a) Dies scheint aber. Denn: I. Die Größe der Sünde kann aus der Größe der Strafe erwogen werden. Von Adam aber schreibt Chrysostomus (13. in Matth.): „Die Unmäßigkeit des Bauches hat Adam aus dem Paradiese getrieben; die Gaumenlust des Bauches hat die Sündflut zur Zeit Noes gemacht und die Strafe auf die Sodomiten herabgezogen.“ Ebenso Ezechiel 16.: „Das war die Bosheit deiner Schwester Sodom, das Sattessen an Brot…“ II. Die Ursache steht höher wie die Wirkungen. Die schwersten Sünden aber kommen von der Gaumenlust, nach der Glosse zu Ps. 135. (Qui percussit Aegyptum.): „Die Wollust, die Begierlichkeit, den Hochmut erzeugt an erster Stelle der Bauch.“ III. Nach Gott soll der Mensch sich selbst am meisten lieben. Durch die Gaumenlust aber schadet sich der Mensch im höchsten Grade, nach Ekkli. 37.: „Wegen Fraß und Schlemmerei sind viele zu Grunde gegangen.“ Auf der anderen Seite sagt Gregor, die fleischlichen Sünden, zu denen die Gaumenlust zählt, hätten geringere Schuld. (33. moral. 11.)

b) Ich antworte, die Schwere einer Sünde hänge ab: 1. vom Gegenstande, mit Rücksicht auf welchen man sündigt; und danach sind die Sünden, welche sich direkt gegen die göttlichen Dinge richten, die größten; — 2. von der Beschaffenheit des sündigenden; und danach wird die Gaumenlust zu einer leichteren Sünde, sowohl weil einmal es notwendig ist, Speise zu sich zu nehmen, als auch weil es schwer ist zu unterscheiden, was der Notdurft und was dem Vergnügen dient; — 3. von den daraus entstehenden Wirkungen; und danach hat die Gaumenlust eine gewisse Schwere, weil schwere Sünden aus ihr folgen.

c) I. Die erwähnten Strafen beziehen sich vielmehr auf die aus der Gaumenlust folgenden oder die Gaumenlust selber verursachenden Sünden. Der erste Mensch wurde aus dem Paradiese getrieben wegen des Hochmutes, welcher die Ursache des Aktes der Gaumenlust war. Die Sündflut und die Strafe der Sodomiten wurden verhängt wegen der Wollust, welche der Gaumenlust entsprossen. II. Die Gaumenlust ist nicht an sich, ihrem Wesen nach, Ursache der aus ihr folgenden Sünden; sondern bildet nur die Gelegenheit oder den Anlaß dafür. III. Der gaumenlustige beabsichtigt nicht, seinem Körper Schaden zuzufügen. Folgt ein solcher, so ist dies nebenbei infolge außenliegender Gründe. Jedoch wird die Sünde immerhin dadurch erschwert, wenn jemand einen körperlichen Nachteil erduldet wegen der ungeregelten Begierde nach Ergötzen in der Speise.

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