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Summa theologiae
Articulus 4
IIIª q. 63 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod character non sit in potentiis animae sicut in subiecto. Character enim dicitur esse dispositio ad gratiam. Sed gratia est in essentia animae sicut in subiecto, ut in secunda parte dictum est. Ergo videtur quod character sit in essentia animae, non autem in potentiis.
IIIª q. 63 a. 4 arg. 2
Praeterea, potentia animae non videtur esse subiectum alicuius nisi habitus vel dispositionis. Sed character, ut supra dictum est, non est habitus vel dispositio, sed magis potentia, cuius subiectum non est nisi essentia animae. Ergo videtur quod character non sit sicut in subiecto in potentia animae, sed magis in essentia ipsius.
IIIª q. 63 a. 4 arg. 3
Praeterea, potentiae animae rationalis distinguuntur per cognitivas et appetitivas. Sed non potest dici quod character sit tantum in potentia cognoscitiva, nec etiam tantum in potentia appetitiva, quia non ordinatur neque ad cognoscendum tantum, neque ad appetendum. Similiter etiam non potest dici quod sit in utraque, quia idem accidens non potest esse in diversis subiectis. Ergo videtur quod character non sit in potentia animae sicut in subiecto, sed magis in essentia.
IIIª q. 63 a. 4 s. c.
Sed contra est quod, sicut in praemissa definitione characteris continetur, character imprimitur animae rationali secundum imaginem. Sed imago Trinitatis in anima attenditur secundum potentias. Ergo character in potentiis animae existit.
IIIª q. 63 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, character est quoddam signaculum quo anima insignitur ad suscipiendum vel aliis tradendum ea quae sunt divini cultus. Divinus autem cultus in quibusdam actibus consistit. Ad actus autem proprie ordinantur potentiae animae, sicut essentia ordinatur ad esse. Et ideo character non est sicut in subiecto in essentia animae, sed in eius potentia.
IIIª q. 63 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod subiectum alicui accidenti attribuitur secundum rationem eius ad quod propinque disponit, non autem secundum rationem eius ad quod disponit remote vel indirecte. Character autem directe quidem et propinque disponit animam ad ea quae sunt divini cultus exequenda, et quia haec idonee non fiunt sine auxilio gratiae, quia, ut dicitur Ioan. IV, eos qui adorant Deum, in spiritu et veritate adorare oportet, ex consequenti divina largitas recipientibus characterem gratiam largitur, per quam digne impleant ea ad quae deputantur. Et ideo characteri magis est attribuendum subiectum secundum rationem actuum ad divinum cultum pertinentium, quam secundum rationem gratiae.
IIIª q. 63 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod essentia animae est subiectum potentiae naturalis, quae ex principiis essentiae procedit. Talis autem potentia non est character, sed est quaedam spiritualis potentia ab extrinseco adveniens. Unde, sicut essentia animae, per quam est naturalis vita hominis, perficitur per gratiam, qua anima spiritualiter vivit; ita potentia naturalis animae perficitur per spiritualem potentiam, quae est character. Habitus enim et dispositio pertinent ad potentiam animae, eo quod ordinantur ad actus, quorum potentiae sunt principia. Et eadem ratione omne quod ad actum ordinatur, est potentiae tribuendum.
IIIª q. 63 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut dictum est, character ordinatur ad ea quae sunt divini cultus. Qui quidem est quaedam fidei protestatio per exteriora signa. Et ideo oportet quod character sit in cognitiva potentia animae, in qua est fides.
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Der sakramentale Charakter hat nicht als Sitz die Seele ihrem Wesen nach, sondern ihrem Vermögen nach.
a) Der sakramentale Charakter hat seinen Sitz im Wesen der Seele. Denn: I. Der Charakter wird als vorbereitend, als dispositio betrachtet für die Gnade. Die Gnade aber hat ihren Sitz im Wesen der Seele. II. Der genannte Charakter ist selber ein Vermögen, wie Art. 1. gesagt worden. Also hat er seinen Sitz im Wesen der Seele wie alle anderen Vermögen. III. Der sakramentale Charakter ist nicht in einem erkennenden Vermögen; denn er hat zu seinem Zwecke keine Kenntnis. Er ist nicht in einem begehrenden Vermögen, aus dem gleichen Grunde. Er ist nicht zugleich in beiden, weil keine hinzutretende Eigenschaft zugleich in zwei Vermögen ihren Sitz haben kann. Also ist er nicht in den Vermögen der Seele, sondern im Wesen selber. Auf der anderen Seite wird wie Art. 3. es heißt, der Charakter eingeprägt der Seele gemäß dem Bilde. Das Bild der Dreieinigkeit aberin der Seele ist in den Vermögen. Also hat der Charakter seinen Sitz in den Vermögen der Seele.
b) Ich antworte, durch den sakramentalen Charakter werde die Seele gekennzeichnet, um zu empfangen oder mitzuteilen etwas, was zum Kulte Gottes gehört. Da nun dieser letztere in einigen Thätigkeiten besteht, solche aber von den Vermögen unmittelbar ausgehen, deren Zweck ist das Thätigsein, während das Wesen zum nächsten Zwecke hat das Sein, so daß nämlich gemäß dem Wesen ein Ding ist; so hat der sakramentale Charakter seinen Sitz vielmehr in den Vermögen wie im Wesen der Seele.
c) I. Einer Eigenschaft wird ihr Sitz oder Subjekt zugesprochen unter dem Gesichtspunkte dessen, wozu sie unmittelbar vorbereitet. Nun bereitet der sakramentale Charakter unmittelbar vor zu dem, was sich auf den Kult Gottes erstreckt. Und weil der Kult Gottes nicht in geeigneter Weise gepflegt wird ohne den Beistand der Gnade, da nach Joh. 4. „die Gott anbeten, Ihn im Geiste und in der Wahrheit anbeten sollen“; so schenkt die göttliche Güte denen, die den Charakter empfangen, auch die Gnade, kraft deren sie würdig thun das was ihnen obliegt. Und somit muß man dem sakramentalen Charakter seinen Sitz anweisen mehr gemäß den zum göttlichen Kult gehörigen Thätigkeiten wie gemäß der Gnade. II. Das Wesen der Seele ist Sitz jener Vermögen, die kraft der Natur aus den Principien des Wesens fließen. Ein solches Vermögen aber ist nicht der sakramentale Charakter, sondern er ist eine gewisse geistige Gewalt, die von außen her hinzutritt. Wie also das Wesen der Seele vollendet wird als Princip und Sitz des natürlichen Lebens durch die Gnade, vermittelst deren der Mensch dem Geiste nach lebt; so wird das natürliche Vermögen der Seele vollendet durch ein geistiges Vermögen oder eine innerliche Gewalt, die da ist der sakramentale Charakter. Denn der Zustand und was sonst zur Thätigkeit vorbereitet gehört dem Vermögen der Seele als dem Sitze an, weil dadurch das Thätigsein befördert wird, wovon die Vermögen die entsprechenden Principien sind. Und unter demselben Gesichtspunkte ist Alles, was zum Thätigsein in Beziehung steht, den Vermögen der Seele zuzuschreiben. III. Der sakramentale Charakter hat zum leitenden Zwecke die Gottesverehrung oder den Kult. Also ist er im erkennenden Vermögen, welches der Sitz des Glaubens ist.