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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 5

IIIª q. 75 a. 5 arg. 1

Ad quintum sic proceditur. Videtur quod in hoc sacramento non remaneant accidentia panis et vini. Remoto enim priori, removetur posterius. Sed substantia est naturaliter prior accidente, ut probatur VII Metaphys. Cum ergo, facta consecratione, non remaneat substantia panis in hoc sacramento, videtur quod non possint remanere accidentia eius.

IIIª q. 75 a. 5 arg. 2

Praeterea, in sacramento veritatis non debet esse aliqua deceptio. Sed per accidentia iudicamus de substantia. Videtur ergo quod decipiatur humanum iudicium, si, remanentibus accidentibus, substantia panis non remaneat. Non ergo hoc est conveniens huic sacramento.

IIIª q. 75 a. 5 arg. 3

Praeterea, quamvis fides non sit subiecta rationi, non tamen est contra rationem, sed supra ipsam, ut in principio huius operis dictum est. Sed ratio nostra habet ortum a sensu. Ergo fides nostra non debet esse contra sensum, dum sensus noster iudicat esse panem, et fides nostra credit esse substantiam corporis Christi. Non ergo hoc est conveniens huic sacramento, quod accidentia panis subiecta sensibus maneant, et substantia panis non maneat.

IIIª q. 75 a. 5 arg. 4

Praeterea, illud quod manet, conversione facta, videtur esse subiectum mutationis. Si ergo accidentia panis manent conversione facta, videtur quod ipsa accidentia sint conversionis subiectum. Quod est impossibile, nam accidentis non est accidens. Non ergo in hoc sacramento debent remanere accidentia panis et vini.

IIIª q. 75 a. 5 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in libro sententiarum prosperi, nos in specie panis et vini, quam videmus, res invisibiles, idest carnem et sanguinem, honoramus.

IIIª q. 75 a. 5 co.

Respondeo dicendum quod sensu apparet, facta consecratione, omnia accidentia panis et vini remanere. Quod quidem rationabiliter per divinam providentiam fit. Primo quidem, quia non est consuetum hominibus, sed horribile, carnem hominis comedere et sanguinem bibere, proponitur nobis caro et sanguis Christi sumenda sub speciebus illorum quae frequentius in usum hominis veniunt, scilicet panis et vini. Secundo, ne hoc sacramentum ab infidelibus irrideretur, si sub specie propria dominum nostrum manducemus. Tertio ut, dum invisibiliter corpus et sanguinem domini nostri sumimus, hoc proficiat ad meritum fidei.

IIIª q. 75 a. 5 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, sicut dicitur in libro de causis, effectus plus dependet a causa prima quam a causa secunda. Et ideo virtute Dei, qui est causa prima omnium, fieri potest ut remaneant posteriora, sublatis prioribus.

IIIª q. 75 a. 5 ad 2

Ad secundum dicendum quod in hoc sacramento nulla est deceptio, sunt enim secundum rei veritatem accidentia, quae sensibus diiudicantur. Intellectus autem, cuius est proprium obiectum substantia, ut dicitur in III de anima, per fidem a deceptione praeservatur.

IIIª q. 75 a. 5 ad 3

Et sic patet responsio ad tertium. Nam fides non est contra sensum, sed est de eo ad quod sensus non attingit.

IIIª q. 75 a. 5 ad 4

Ad quartum dicendum quod haec conversio non proprie habet subiectum, ut dictum est. Sed tamen accidentia, quae remanent, habent aliquam similitudinem subiecti.

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Summe der Theologie

Fünfter Artikel. Die Accidentien von Brot und Wein bleiben in diesem Sakramente nach der Konsekration.

a) Sie bleiben nicht. Denn: I. Die Substanz ist früher wie das Accidens oder die hinzutretende Eigenschaft, trägt vielmehr dieselbe. Nun fällt die Substanz von Brot und Wein fort, also auch selbstverständlich das von ihr Getragene, die Accidentien. II. Im Sakramente der Wahrheit darf keine Täuschung einen Platz finden. Nun urteilen wir nach diesen Accidentien oder nach diesen außen erscheinenden Eigenheiten über die innere Substanz. Also scheint das menschliche Urteil getäuscht zu werden, wenn diese äußeren Erscheinungen bleiben, während die innere Substanz nicht mehr da ist. III. Unser Glaube ist zwar nicht der Vernunft unterworfen, aber er ist doch nicht gegen die Vernunft. Nun hat unsere vernünftige Erkenntnis ihren Anfang in den Sinnen. Also darf unser Glaube nicht auf das Gegenteil einer solchen Erkenntnis sich richten. Hier aber würde urteilen der Sinn, es sei Brot, und der Glaube würde sagen, es sei der Leib des Herrn, wenn die Accidentien bestehen blieben; und beiderlei Urteil würde recht sein. Also bleiben die Accidentien nicht nach der Konsekration. IV. Was nach einer Wandlung bestehen bleibt, das scheint zu sein das Subjekt oder der Träger dieser Wandlung. Bleiben also die Accidentien bestehen, so würden sie das Subjekt der Wandlung in der Eucharistie sein; was gegen die Natur eines Accidens oder einer solchen äußeren Erscheinung ist. Also bleiben diese Accidentien nach der Konsekration nicht bestehen. Auf der anderen Seite sagt Augustin (Sent. Prosperi): „In der Gestalt des Brotes und Weines, die wir sehen, ehren wir Unsichtbares, nämlich Fleisch und Blut.“

b) Ich antworte; der sinnlichen Wahrnehmung nach bleiben nach der Konsekration die äußeren Accidentien bestehen. Dies geschieht: 1. Weil es für den Menschen etwas Ungewohntes, vielmehr Schreckliches ist, Fleisch von Menschen zu essen und menschliches Blut zu trinken; deshalb wird uns das Fleisch und Blut Christi unter Gestalten vorgestellt, unter denen wir für gewöhnlich essen und trinken, nämlich unter Brot und Wein; — 2. damit das Sakrament von den ungläubigen nicht verlacht würde, wenn wir unseren Herrn unter dessen eigener menschlicher Gestalt äßen; — 3. damit, wenn wir unsichtbarerweise da den Leib und das Blut des Herrn genießen, dies als Verdienst des Glaubens angerechnet werde.

c) I. Mehr hängt die Wirkung ab von der ersten wie von der untergeordneten Ursache (nach lib. de cons. prop. 1.). Also kraft der göttlichen Ursächlichkeit kann das Frühere fortgenommen werden und das Spätere bestehen bleiben. II. In diesem Sakramente ist keinerlei Täuschung. Denn die äußeren Accidentien, welche von den Sinnen wahrgenommen werden, sind thatsächlich da. Die Vernunft aber und nicht die Sinne geht es an, über die allgemeine innere Substanz zu urteilen (3. de anima). III. Der Glaube richtet sich nicht gegen den Sinn, sondem auf das, bis wohin der Sinn nicht reicht. IV. Diese Verwandlung hat kein eigentliches Subjekt, von dem getragen sie sich vollzieht. Jedoch haben die Accidentien, die bleiben, eine gewisse Ähnlichkeit mit einem derartigen Träger oder Subjekt.

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