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Summa theologiae
Articulus 3
Iª q. 96 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod homines in statu innocentiae omnes fuissent aequales. Dicit enim Gregorius quod, ubi non delinquimus, omnes pares sumus. Sed in statu innocentiae non erat delictum. Ergo omnes erant pares.
Iª q. 96 a. 3 arg. 2
Praeterea, similitudo et aequalitas est ratio mutuae dilectionis; secundum illud Eccli. XIII, omne animal diligit sibi simile, sic et omnis homo proximum sibi. In illo autem statu inter homines abundabat dilectio, quae est vinculum pacis. Ergo omnes fuissent pares in statu innocentiae.
Iª q. 96 a. 3 arg. 3
Praeterea, cessante causa, cessat effectus. Sed causa inaequalitatis inter homines videtur nunc esse, ex parte quidem Dei, quod quosdam pro meritis praemiat, quosdam vero punit, ex parte vero naturae, quia propter naturae defectum quidam nascuntur debiles et orbati, quidam autem fortes et perfecti. Quae in primo statu non fuissent.
Iª q. 96 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Rom. XIII, quae a Deo sunt, ordinata sunt. Ordo autem maxime videtur in disparitate consistere, dicit enim Augustinus, XIX de Civ. Dei, ordo est parium dispariumque rerum sua cuique loca tribuens dispositio. Ergo in primo statu, qui decentissimus fuisset, disparitas inveniretur.
Iª q. 96 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod necesse est dicere aliquam disparitatem in primo statu fuisse, ad minus quantum ad sexum, quia sine diversitate sexus, generatio non fuisset. Similiter etiam quantum ad aetatem, sic enim quidam ex aliis nascebantur; nec illi qui miscebantur, steriles erant. Sed et secundum animam diversitas fuisset, et quantum ad iustitiam et quantum ad scientiam. Non enim ex necessitate homo operabatur, sed per liberum arbitrium; ex quo homo habet quod possit magis et minus animum applicare ad aliquid faciendum vel volendum vel cognoscendum. Unde quidam magis profecissent in iustitia et scientia quam alii. Ex parte etiam corporis, poterat esse disparitas. Non enim erat exemptum corpus humanum totaliter a legibus naturae, quin ex exterioribus agentibus aliquod commodum aut auxilium reciperet magis et minus, cum etiam et cibis eorum vita sustentaretur. Et sic nihil prohibet dicere quin secundum diversam dispositionem aeris et diversum situm stellarum, aliqui robustiores corpore generarentur quam alii, et maiores et pulchriores et melius complexionati. Ita tamen quod in illis qui excederentur, nullus esset defectus sive peccatum, sive circa animam sive circa corpus.
Iª q. 96 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod Gregorius per verba illa intendit excludere disparitatem quae est secundum differentiam iustitiae et peccati; ex qua contingit quod aliqui poenaliter sunt sub aliis coercendi.
Iª q. 96 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod aequalitas est causa quod dilectio mutua sit aequalis. Sed tamen inter inaequales potest esse maior dilectio quam inter aequales, licet non aequaliter utrinque respondeat. Pater enim plus diligit filium naturaliter, quam frater fratrem; licet filius non tantundem diligat patrem, sicut ab eo diligitur.
Iª q. 96 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod causa disparitatis poterat esse et ex parte Dei, non quidem ut puniret quosdam et quosdam praemiaret; sed ut quosdam plus, quosdam minus sublimaret, ut pulchritudo ordinis magis in hominibus reluceret. Et etiam ex parte naturae poterat disparitas causari secundum praedictum modum, absque aliquo defectu naturae.
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Die Menschen wären im Stande der Unschuld nicht einander gleich gewesen.
a) Dagegen sagt: I. Gregor der Große (cura past. p. 2. cap. 6.): „Worin wir nicht gesündigt haben, sind wir alle einander gleich.“ Im Stande der Unschuld aber war keine Schuld. II. Ähnlichkeit und Gleichheit ist der Grund für gegenseitige Liebe; wie Ekkli. 13, 19. es heißt: „Jedes lebende Wesen liebt das ihm ähnliche; und der Mensch seinen Nächsten.“ In jenem Stande aber wäre Liebe im Überflusse vorhanden gewesen als Band der Liebe. Also wären da alle sich gleich gewesen. III. Wo der Grund nicht mehr da ist, hört die Wirkung auf zu sein. Die Ursache der Ungleichheit aber besteht nicht auf seiten Gottes, der nach Verdienst die einen belohnt, die anderen straft. Auf seiten der Natur besteht sie deshalb, weil einige Menschen mit Mängeln und schwach geboren werden, andere aber vollkommen und stark. Dies aber hätte nicht stattgefunden im Stande der Unschuld, wo alle vollkommen und stark zur Welt gekommen wären. Auf der anderen Seite heißt es Röm. 13, 1.: „Was von Gott kommt, das kommt von Ihm in geordneter Weise.“ Die Ordnung aber scheint zumeist in der Ungleichheit zu bestehen; wie Augustin sagt (19. de civ. Dei 13.): „Die Ordnung ist jenes Verhältnis, wodurch gleiche und ungleiche Dinge je den gebührenden Platz einnehmen.“
b) Ich antworte; es mußte zuvörderst im Urzustände der Menschen Ungleichheit sein rücksichtlich des Geschlechts, sonst wäre keine Zeugung möglich gewesen; dann mußte eine Verschiedenheit sein im Alter, da die einen von den anderen gezeugt wurden. Aber auch in der Seele war Ungleichheit; und zwar sowohl rücksichtlich der Gerechtigkeit wie rücksichtlich des Wissens. Denn da der Mensch nicht aus Notwendigkeit wirkte, sondern ganz nach freiem Willen; so konnte der eine seinen Geist mehr gebrauchen und dem zu Wirkenden zuwenden wie der andere. Der eine konnte in höherem Grade wollen und erkennen wie der andere. Und so war ein Mehr und Minder im Fortschritte in der Gerechtigkeit und Wissenschaft. Auch auf seiten des Körpers konnte Ungleichheit sein. Denn nicht in der Weise waren da die Menschen von den Naturgesetzen gelöst, daß sie keinen Vorteil und keinen Beistand von den äußeren Einflüssen her in mehr oder minderem Grade empfangen hätten; da ja ihr Leben bereits von der Speise abhing. Und so konnten auf Grund des Einflusses der Luft, des Lichtes u. dgl. die einen stärker, schöner, vollkommener sein wie die anderen; so freilich daß in jenen, über welche andere hervorragten, kein Mangel und keine Sünde gewesen wäre.
c) I. Gregor schließt an dieser Stelle jene Ungleichheit aus, welche aus der Verschiedenheit zwischen dem Zustande der Gerechtigkeit und der Sünde kommt; wonach es sich trifft, daß einzelne von den anderen gestraft werden. II. Die Gleichheit ist die Ursache, daß die gegenseitige Liebe gleich ist. Jedoch kann unter Ungleichen eine höhere Liebe statthaben wie unter Gleichen; wenn auch nicht auf beiden Seiten ein nämlicher Grad der Liebe besteht. Denn der Vater liebt den Sohn der Natur nach mehr wie der Bruder den Bruder; und trotzdem liebt der Sohn nicht so sehr den Vater, wie er von ihm geliebt wird. III. Die Ursache der Ungleichheit kann auf seiten Gottes sein; nicht zwar daß Er einige belohnte und andere strafte, sondern daß Er den einen eine höhere Vollkommenheit verleiht wie den anderen, damit so die Schönheit des All um so heller leuchte. Und von seiten der Natur kann, wie oben bemerkt, ebenfalls eine Ursache für Ungleichheit bestehen.