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Summa theologiae
Articulus 6
Iª q. 105 a. 6 arg. 1
Ad sextum sic proceditur. Videtur quod Deus non possit facere aliquid praeter ordinem rebus inditum. Dicit enim Augustinus, XXVI contra Faustum, Deus, conditor et creator omnium naturarum, nihil contra naturam facit. Sed hoc videtur esse contra naturam, quod est praeter ordinem naturaliter rebus inditum. Ergo Deus non potest facere aliquid praeter ordinem rebus inditum.
Iª q. 105 a. 6 arg. 2
Praeterea, sicut ordo iustitiae est a Deo, ita et ordo naturae. Sed Deus non potest facere aliquid praeter ordinem iustitiae, faceret enim tunc aliquid iniustum. Ergo non potest facere aliquid praeter ordinem naturae.
Iª q. 105 a. 6 arg. 3
Praeterea, ordinem naturae Deus instituit. Si igitur praeter ordinem naturae Deus aliquid faciat, videtur quod ipse sit mutabilis. Quod est inconveniens.
Iª q. 105 a. 6 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, XXVI contra Faustum, quod Deus aliquando aliquid facit contra solitum cursum naturae.
Iª q. 105 a. 6 co.
Respondeo dicendum quod a qualibet causa derivatur aliquis ordo in suos effectus, cum quaelibet causa habeat rationem principii. Et ideo secundum multiplicationem causarum, multiplicantur et ordines, quorum unus continetur sub altero, sicut et causa continetur sub causa. Unde causa superior non continetur sub ordine causae inferioris, sed e converso. Cuius exemplum apparet in rebus humanis, nam ex patrefamilias dependet ordo domus, qui continetur sub ordine civitatis, qui procedit a civitatis rectore, cum et hic contineatur sub ordine regis, a quo totum regnum ordinatur. Si ergo ordo rerum consideretur prout dependet a prima causa, sic contra rerum ordinem Deus facere non potest, sic enim si faceret, faceret contra suam praescientiam aut voluntatem aut bonitatem. Si vero consideretur rerum ordo prout dependet a qualibet secundarum causarum, sic Deus potest facere praeter ordinem rerum. Quia ordini secundarum causarum ipse non est subiectus, sed talis ordo ei subiicitur, quasi ab eo procedens non per necessitatem naturae, sed per arbitrium voluntatis, potuisset enim et alium ordinem rerum instituere. Unde et potest praeter hunc ordinem institutum agere, cum voluerit; puta agendo effectus secundarum causarum sine ipsis, vel producendo aliquos effectus ad quos causae secundae non se extendunt. Unde et Augustinus dicit, XXVI contra Faustum, quod Deus contra solitum cursum naturae facit; sed contra summam legem tam nullo modo facit, quam contra seipsum non facit.
Iª q. 105 a. 6 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, cum aliquid contingit in rebus naturalibus praeter naturam inditam, hoc potest dupliciter contingere. Uno modo, per actionem agentis qui inclinationem naturalem non dedit, sicut cum homo movet corpus grave sursum, quod non habet ab eo ut moveatur deorsum, et hoc est contra naturam. Alio modo, per actionem illius agentis a quo dependet actio naturalis. Et hoc non est contra naturam, ut patet in fluxu et refluxu maris, qui non est contra naturam, quamvis sit praeter motum naturalem aquae, quae movetur deorsum; est enim ex impressione caelestis corporis, a quo dependet naturalis inclinatio inferiorum corporum. Cum igitur naturae ordo sit a Deo rebus inditus, si quid praeter hunc ordinem faciat, non est contra naturam. Unde Augustinus dicit, XXVI contra Faustum, quod id est cuique rei naturale, quod ille fecerit a quo est omnis modus, numerus et ordo naturae.
Iª q. 105 a. 6 ad 2
Ad secundum dicendum quod ordo iustitiae est secundum relationem ad causam primam, quae est regula omnis iustitiae. Et ideo praeter hunc ordinem, Deus nihil facere potest.
Iª q. 105 a. 6 ad 3
Ad tertium dicendum quod Deus sic rebus certum ordinem indidit, ut tamen sibi reservaret quid ipse aliquando aliter ex causa esset facturus. Unde cum praeter hunc ordinem agit, non mutatur.
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Summe der Theologie
Sechster Artikel Gott kann etwas thun, was außerhalb der Ordnung steht, die Er den Dingen zugleich mit ihrer Natur eingeprägt hat.
a) Dies scheint jedoch nicht. Denn: I. Augustin (26. Contra Faustum c. 3.) sagt: „Gott, der Gründer aller Natur, thut nichts gegen die Natur.“ I. Wie die Ordnung der Gerechtigkeit, so ist die der Natur von Gott. Gott aber kann nichts thun außerhalb der Ordnung der Gerechtigkeit. Er würde ja dann etwas Ungerechtes thun. Also kann Er auch nichts thun außerhalb der Ordnung der Natur. III. Gott hat die Naturordnung eingerichtet. Thut Er also etwas, was nicht gemäß derselben ist, so scheint Er veränderlich zu sein. Auf der anderen Seite sagt Augustin (l. c.): „Gott macht bisweilen etwas gegen den gewöhnlichen Lauf der Natur.“
b) Ich antworte, von jeglicher Ursächlichkeit fließe eine gewisse Ordnung in ihre Wirkungen, da jede Ursächlichkeit den Charakter eines Princips hat. Und deshalb vervielfältigen sich gemäß der Zahl der Ursachen auch die Ordnungen, von denen die eine enthalten ist in der anderen, je nachdem die eine Ursache enthalten ist in der anderen. Die höhere Ursache also ist nicht enthalten in der niedrigeren; sondern umgekehrt. So kommt vom Haus-Vater die Ordnung in der Familie; diese ist enthalten in der Ordnung der Stadtgemeinde; diese in der der Provinz und endlich des ganzen Staates. Wenn also die Ordnung der Dinge betrachtet wird, insoweit sie von der ersten höchsten Ursache abhängt, so kann Gott nichts gegen dieselbe thun. Er würde ja dann gegen sein eigenes Vorherwissen handeln, gegen seinen Willen, gegen seine Güte. Wird jedoch die Ordnung der Dinge erwogen, soweit sie von einer jeden der untergeordneten Ursachen abhängt, so kann Gott gegen eine solche handeln. Denn Er ist der Ordnung, sowie sie den untergeordneten Ursachen eingeprägt ist, nicht unterworfen. Vielmehr untersteht Ihm eine jede solcher Ordnungen; da sie von Ihm ausgeht nicht mit Naturnotwendigkeit, sondern auf Grund seines freien Willens. Er hätte nämlich eine andere Naturordnung einrichten können; und so kann Er auch thun, wenn Er will, was nicht in dieser in die Geschöpfe niedergelegten Naturordnung enthalten ist. Er kann z. B. die Wirkungen, die den untergeordneten Ursachen eigen sind, selber unmittelbar ohne diese letzteren vollbringen oder kann Manches hervorbringen, worauf sich die Kraft dieser Ursachen nicht erstreckt. Deshalb sagt Augustin (I. c.): „Gott macht Manches gegen den gewöhnlichen Lauf der Natur; aber gegen das höchste Naturgesetz handelt Er nicht, denn Er handelt nicht gegen Sich selber.“
c) I. Wenn auf die natürlichen Dinge einwirkt gegen ihre natürliche Neigung jener, der diese natürliche Neigung nicht gegeben, so ist dies gegen die Natur; wie z. B. wenn jemand einen Stein nach der Höhe hin bewegt, während dieser Stein es nicht von ihm hat, daß selbiger gemäß seiner Natur nach unten sich richtet. Geschieht dies aber von jenem, von dem die natürliche Thätigkeit abhängt, so ist es nicht gegen die Natur. So ist die Ebbe und Flut des Meeres nicht gegen die Natur des Meeres, obgleich sie gegen die natürliche Neigung des Wassers ist, der gemäß dasselbe herabfließt. Denn Ebbe und Flut kommt vom Einflüsse eines Himmelskörpers, von dem die natürliche Thätigkeit der niederen irdischen Körper abhängt. Da also die Naturordnung den Dingen von Gott eingeprägt ist, so ist, was Gott außerhalb derselben thut, nicht gegen die Natur. Deshalb sagt Augustin (l. c.): „Das ist jedem Dinge natürlich, was jener thut, von dem alles Maß, alle Zahl und alle Ordnung kommt.“ II. Die Ordnung der Gerechtigkeit schließt in ihrem Wesen die Beziehung zur ersten Ursache ein, welche die Richtschnur aller Gerechtigkeit ist. Gegen diese Ordnung kann also Gott nichts thun. III. Gott hat die Naturordnung den Dingen in der Weise eingeprägt, daß Er Sich das vorbehielt, was Er bisweilen anders als es in den Dingen liegt, machen würde.