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Summa theologiae
Articulus 7
Iª-IIae q. 4 a. 7 arg. 1
Ad septimum sic proceditur. Videtur quod ad beatitudinem requirantur etiam exteriora bona. Quod enim in praemium sanctis promittitur, ad beatitudinem pertinet. Sed sanctis repromittuntur exteriora bona, sicut cibus et potus, divitiae et regnum, dicitur enim Luc. XXII, ut edatis et bibatis super mensam meam in regno meo; et Matth. VI, thesaurizate vobis thesauros in caelo; et Matth. XXV, venite, benedicti patris mei, possidete regnum. Ergo ad beatitudinem requiruntur exteriora bona.
Iª-IIae q. 4 a. 7 arg. 2
Praeterea, secundum Boetium, in III de Consol., beatitudo est status omnium bonorum aggregatione perfectus. Sed exteriora sunt aliqua hominis bona, licet minima, ut Augustinus dicit. Ergo ipsa etiam requiruntur ad beatitudinem.
Iª-IIae q. 4 a. 7 arg. 3
Praeterea, dominus, Matth. V, dicit, merces vestra multa est in caelis. Sed esse in caelis significat esse in loco. Ergo saltem locus exterior requiritur ad beatitudinem.
Iª-IIae q. 4 a. 7 s. c.
Sed contra est quod dicitur in Psalmo LXXII, quid enim mihi est in caelo? Et a te quid volui super terram? Quasi dicat, nihil aliud volo nisi hoc quod sequitur, mihi adhaerere Deo bonum est. Ergo nihil aliud exterius ad beatitudinem requiritur.
Iª-IIae q. 4 a. 7 co.
Respondeo dicendum quod ad beatitudinem imperfectam, qualis in hac vita potest haberi, requiruntur exteriora bona, non quasi de essentia beatitudinis existentia, sed quasi instrumentaliter deservientia beatitudini, quae consistit in operatione virtutis, ut dicitur in I Ethic. Indiget enim homo in hac vita necessariis corporis tam ad operationem virtutis contemplativae quam etiam ad operationem virtutis activae, ad quam etiam plura alia requiruntur, quibus exerceat opera activae virtutis. Sed ad beatitudinem perfectam, quae in visione Dei consistit, nullo modo huiusmodi bona requiruntur. Cuius ratio est quia omnia huiusmodi bona exteriora vel requiruntur ad sustentationem animalis corporis; vel requiruntur ad aliquas operationes quas per animale corpus exercemus, quae humanae vitae conveniunt. Illa autem perfecta beatitudo quae in visione Dei consistit, vel erit in anima sine corpore; vel erit in anima corpori unita non iam animali, sed spirituali. Et ideo nullo modo huiusmodi exteriora bona requiruntur ad illam beatitudinem, cum ordinentur ad vitam animalem. Et quia in hac vita magis accedit ad similitudinem illius perfectae beatitudinis felicitas contemplativa quam activa, utpote etiam Deo similior, ut ex dictis patet; ideo minus indiget huiusmodi bonis corporis, ut dicitur in X Ethic.
Iª-IIae q. 4 a. 7 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod omnes illae corporales promissiones quae in sacra Scriptura continentur, sunt metaphorice intelligendae, secundum quod in Scripturis solent spiritualia per corporalia designari, ut ex his quae novimus, ad desiderandum incognita consurgamus, sicut Gregorius dicit in quadam homilia. Sicut per cibum et potum intelligitur delectatio beatitudinis; per divitias, sufficientia qua homini sufficiet Deus; per regnum, exaltatio hominis usque ad coniunctionem cum Deo.
Iª-IIae q. 4 a. 7 ad 2
Ad secundum dicendum quod bona ista deservientia animali vitae, non competunt vitae spirituali in qua beatitudo perfecta consistit. Et tamen erit in illa beatitudine omnium bonorum congregatio, quia quidquid boni invenitur in istis, totum habebitur in summo fonte bonorum.
Iª-IIae q. 4 a. 7 ad 3
Ad tertium dicendum quod, secundum Augustinum in libro de Serm. Dom. in monte, merces sanctorum non dicitur esse in corporeis caelis, sed per caelos intelligitur altitudo spiritualium bonorum. Nihilominus tamen locus corporeus, scilicet caelum Empyreum, aderit beatis, non propter necessitatem beatitudinis, sed secundum quandam congruentiam et decorem.
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Summe der Theologie
Siebenter Artikel. Äußere Güter werden zur vollendeten Seligkeit nicht erfordert.
a) Dies scheint trotzdem; denn: I. Die Seligkeit wird als Lohn verheißen. Den Heiligen aber sind äußere Güter versprochen, wie Speise und Trank, Reichtümer und königliche Macht: „Damit ihr esset und trinket an meiner Tafel in meinem Reiche“ sagt der Herr selbst bei Lukas 22.; und Matth. 6. heißt es: „Sammelt euch Reichtümer für den Himmel;“ ebenso Matth. 25.: „Kommet, Gesegnete meines Vaters, besitzet das Reich.“ II. Die Seligkeit ist nach Boëtius „der durch Ansammlung aller Güter vollendete Zustand“. Die äußeren Güter aber sind, wenn auch die geringsten (nach Augustin 2. de lib. arb. 19.), doch Güter. III. „Euer Lohn ist reich im Himmel“ steht geschrieben Matth. 5. „Im Himmel sein“ aber heißt an einem Orte sein. Also wenigstens der äußere Ort wird für die Seligkeit erfordert. Auf der anderen Seite sagt der Psalmist (72): „Denn was ist mir aufbewahrt im Himmel und was will ich von Dir auf Erden?“; als ob er fragen wollte: Kein anderes Gut als welches jetzt kommt: „Mir ist es gut, Gott anzuhängen.“ Nichts also außer Gott wird zur Seligkeit erfordert.
b) Ich antworte; zur unvollendeten Seligkeit, wie sie in diesem Leben besessen werden kann, gehören allerdings, nicht zwar als das Wesen derselben bildend, jedoch wie Werkzeuge, die äußeren Güter. Denn der Mensch bedarf auf Grund der Existenz seines Körpers notwendigerweise vieler äußeren Dinge, sowohl damit seine Vernunft rein für sich betrachten als auch damit dieselbe das nach außen gerichtete Wirken leiten kann. Zur vollendeten Seligkeit aber sind die äußeren Güter keineswegserfordert. Denn dieselben dienen entweder zur Erhaltung des sinnbegabten Körpers, oder zu einigen Thätigkeiten, die wir vermittelst des Körpers vollziehen und die dem menschlichen Leben zukömmlich sind. Jene Thätigkeit aber, in welcher die Seligkeit besteht, wird sich entweder in der vom Körper getrennten Seele finden; oder in der Seele, die nicht mehr mit einem den Sinnen unterworfenen, sondern mit einem geistigen Körper verbunden ist. Die äußeren Güter also, da sie nur zum sinnlichen Leben Beziehung haben, sind in der vollendeten Seligkeit nicht erfordert. Und weil in diesem Leben mehr sich nähert jener vollendeten Seligkeit derjenige, welcher ein beschauliches Leben führt, als wer ein nach außen hin thätiges, ist ein solcher doch auch Gott ähnlicher; so ist es auch seliger in diesem Leben, der äußeren Güter in minder hohem Grade zu bedürfen.
c) I. Jene Verheißungen körperlicher Güter sind figürlich zu verstehen, damit wir, wie Gregor der Große sagt, „aus dem, was wir kennen, emporsteigen zum Verlangen nach dem, was wir nicht kennen.“ So bedeutet Speise und Trank die Freude und das Ergötzen, was die Seligkeit bieten wird; der Reichtum bedeutet, wie die Seligkeit allseitig befriedigt und anfüllt; die Erhebung zur Herrschaft, wie der Mensch erhoben werden wird bis zur Einigung mit Gott. II. Was auch immer an Gutem in diesen Gütern sich findet, das wird auch in der Seligkeit sein, wo dies Alles besessen werden wird in der Urquelle alles Guten. An und für sich aber kommen diese Güter in ihrem gegenwärtigen Bestande dem geistigen Leben nicht zu. III. Unter dem „Himmel“ wird da nach Augustin (I. serrmo dom. in monte) verstanden „nicht der körperliche Himmel, sondern die Erhabenheit der geistigen Güter“.