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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 4

Iª-IIae q. 14 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod consilium sit de omnibus quae sunt per nos agenda. Electio enim est appetitus praeconsiliati, ut dictum est. Sed electio est de omnibus quae per nos aguntur. Ergo et consilium.

Iª-IIae q. 14 a. 4 arg. 2

Praeterea, consilium importat inquisitionem rationis. Sed in omnibus quae non per impetum passionis agimus, procedimus ex inquisitione rationis. Ergo de omnibus quae aguntur a nobis, est consilium.

Iª-IIae q. 14 a. 4 arg. 3

Praeterea, philosophus dicit, in III Ethic., quod si per plura aliquid fieri potest, consilio inquiritur per quod facillime et optime fiat; si autem per unum, qualiter per illud fiat. Sed omne quod fit, fit per unum vel per multa. Ergo de omnibus quae fiunt a nobis, est consilium.

Iª-IIae q. 14 a. 4 s. c.

Sed contra est quod Gregorius Nyssenus dicit, quod de his quae secundum disciplinam vel artem sunt operibus, non est consilium.

Iª-IIae q. 14 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod consilium est inquisitio quaedam, ut dictum est. De illis autem inquirere solemus, quae in dubium veniunt, unde et ratio inquisitiva, quae dicitur argumentum, est rei dubiae faciens fidem. Quod autem aliquid in operabilibus humanis non sit dubitabile, ex duobus contingit. Uno modo, quia per determinatas vias proceditur ad determinatos fines, sicut contingit in artibus quae habent certas vias operandi; sicut scriptor non consiliatur quomodo debeat trahere litteras, hoc enim determinatum est per artem. Alio modo, quia non multum refert utrum sic vel sic fiat, et ista sunt minima, quae parum adiuvant vel impediunt respectu finis consequendi; quod autem parum est, quasi nihil accipit ratio. Et ideo de duobus non consiliamur, quamvis ordinentur ad finem, ut philosophus dicit, scilicet de rebus parvis; et de his quae sunt determinata qualiter fieri debent, sicut est in operibus artium, praeter quasdam coniecturales, ut Gregorius Nyssenus dicit, ut puta medicinalis, negotiativa, et huiusmodi.

Iª-IIae q. 14 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod electio praesupponit consilium ratione iudicii vel sententiae. Unde quando iudicium vel sententia manifesta est absque inquisitione, non requiritur consilii inquisitio.

Iª-IIae q. 14 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod ratio in rebus manifestis non inquirit, sed statim iudicat. Et ideo non oportet in omnibus quae ratione aguntur, esse inquisitionem consilii.

Iª-IIae q. 14 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod quando aliquid per unum potest fieri, sed diversis modis, potest dubitationem habere, sicut et quando fit per plura, et ideo opus est consilio. Sed quando determinatur non solum res, sed modus, tunc non est opus consilio.

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Der Ratschlag betrifft nicht Alles, was durch uns geschieht.

a) Dementgegen: I. Ist „die Auswahl das Verlangen nach dem, was vorher durch das Beratschlagen festgestellt worden“. (Art. 1.) Die Auswahl aber berücksichtigt Alles, was durch uns geschieht. II. Der Ratschlag schließt das Untersuchen der Vernunft in sich ein. In allem dem aber, was nicht dem Ungestüm der Leidenschaft zufolge geschieht, gehen wir vor vermittelst des Untersuchens der Vernunft. III. Aristoteles sagt (3 Ethic. 3.): „Wenn wir durch mehrere Mittel etwas vollenden können, dann wird durch die Beratschlagung untersucht, durch welches aus diesen mehreren es am leichtesten und am besten vollendet wird; wenn aber nur ein Mittel besteht, so wird untersucht, in welcher Weise was geschehen soll vollendet werde.“ Alles aber, was geschieht, wird vollendet entweder durch ein oder durch mehrere Mitteln. Also Alles, was durch uns geschieht, ist Gegenstand des Ratschlages. Auf der anderen Seite fagt Gregor von Nyssa (l. c. 34.): „In den Werken, welche gemäß den Regeln der Kunst oder gemäß dem Gelernten geschehen, ist kein Beratschlagen.“

b) Ich antworte, das Beratschlagen sei ein Untersuchen; das aber ist Gegenstand des Untersuchens, was bezweifelt wird. Deshalb wird auch der Beweisgrund, also eben die Vernunft insoweit sie untersuchend schließt, begrifflich bestimmt als „das Mittel, welches glaubwürdig macht, was vorher zweifelhaft war.“ Daß aber im Bereiche des menschlichen Wirkens etwas außerhalb eines Zweifels gestellt ist, rührt von zwei Gründen her: 1. daher daß man durch bereits bestimmte Mittel zu von vornherein bestimmten Zweckengelangt, wie dies bei den Künsten der Fall ist, welche ganz klare Regeln haben, gemäß denen sie vorgehen; der Schreiber z. B. hält darüber nicht Rat, in welcher Weise er die Buchstaben zeichnen muß, denn das ist bereits bestimmt durch die Schreibkunst; — 2. rührt dies da her, daß es sich um Kleinigkeiten handelt, wo es nicht darauf ankommt, ob etwas so oder so geschieht. Zweierlei also ist nicht Gegenstand des Ratschlages (3 Ethic. 3.): 1. „Kleinigkeiten; und 2. was bereits z. B. in den Künsten vorgezeichnet ist, wie es zu geschehen hat; außer etwa in den Künsten, die schon in ihrer Natur auf Untersuchungen angewiesen sind, wie Arzneikunde, die kaufmännische Kunst u. dgl.

c) I. Die Auswahl setzt voraus das Beratschlagen mit Rücksicht auf den schließlichen Spruch oder das Endurteil. Ist also dieser Spruch offenbar ohne Untersuchen, so bedarf es nicht des Beratschiagens. II. In offen vorliegenden Dingen untersucht die Vernunft nicht, sondern urteilt unmittelbar sogleich. Also nicht in Allem, was vermittelst der Vernunft geschieht, bedarf es des Ratschlages. III. Wann etwas nur durch ein Mittel und nur auf eine Weise geschehen kann, so ist alles Beratschlagen überflüssig.

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