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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Die mehr oder minder große Schwere der Sünde des Ärgernisses.
a) Jedes Ärgernis ist Todsünde. Denn: I. Jede Sünde gegen die Liebe ist (Kap. 24, Art. !2) Todsünde. Das Ärgernis aber ist gegen die Liebe. II. Dem Ärgernisse gebührt als Strafe ewige Verdammnis, nach Hieronymus zu Matth. 18, 6. (Qui scandalizaverit): „Viel besser ist es, für eine Schuld eine kurze Strafe auszustehen, als ewiger Pein vorbehalten zu bleiben.“ III. Jede Sünde, die sich gegen Gott richtet, ist Todsünde. 1. Kor. 8. aber heißt es: „Wenn ihr das schwache Gewissen des Bruders verwundet, habt ihr gegen Christum gesündigt.“ Auf der anderen Seite kann dies nur eine läßliche Sünde sein, wenn jemand den Nächsten dazu anleitet, eine läßliche Sünde zu begehen. Dies aber gehört zur Natur des Ärgernisses. Also kann das Ärgernis eine läßliche Sünde sein.
b) Ich antworte, das Ärgernis schließe in sich gewissermaßen einen Anstoß ein, der geeignet ist, daß ein anderer dadurch stürzt. Ärgernis nehmen also kann manchmal läßliche Sünde sein; wenn nämlich die ungeregelten Worte oder Beispiele jemandes den anderen veranlassen, läßlich zu sündigen. Manchmal aber ist mit solchem Anstoße das Stürzen verbunden; wenn jemand nämlich aus den ungeregelten Worten und Beispielen des anderen Anlaß nimmt, eine Todsünde zu begehen. Ärgernis geben kann ebenfalls manchmal läßliche Sünde sein; wenn es nicht beabsichtigt ist und wenn jemand etwas, was an sich läßliche Sünde ist oder nur den äußeren Schein von Sünde hat, mit einer gewissen Unvorsichtigkeit begeht. Bisweilen aber ist es Todsünde; wenn nämlich jemand das begeht, was an sich Todsünde ist oder das Heil des Mitmenschen verachtet, indem er behufs desselben nicht unterläßt, was er gut hätte unterlassen können. Beabsichtigt aber jemand, den anderen zur Sünde anzuleiten, so ist dies Todsünde, wenn er denselben zur Todsünde anleiten will; und wiederum ist es Todsünde, wenn er denselben durch eine läßliche Sünde zur Todsünde verleiten will; will er aber durch eine läßliche Sünde zu einer läßlichen Sünde verleiten, so ist es läßliche Sünde.
c) Die Einwürfe sind damit erledigt.
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Summa theologiae
Articulus 4
IIª-IIae q. 43 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod scandalum sit peccatum mortale. Omne enim peccatum quod contrariatur caritati est peccatum mortale, ut supra dictum est. Sed scandalum contrariatur caritati, ut dictum est. Ergo scandalum est peccatum mortale.
IIª-IIae q. 43 a. 4 arg. 2
Praeterea, nulli peccato debetur poena damnationis aeternae nisi mortali. Sed scandalo debetur poena damnationis aeternae, secundum illud Matth. XVIII, qui scandalizaverit unum de pusillis istis qui in me credunt, expedit ei ut suspendatur mola asinaria in collo eius et demergatur in profundum maris. Quia, ut dicit Hieronymus, multo melius est pro culpa brevem recipere poenam quam aeternis servari cruciatibus. Ergo scandalum est peccatum mortale.
IIª-IIae q. 43 a. 4 arg. 3
Praeterea, omne peccatum quod in Deum committitur est peccatum mortale, quia solum peccatum mortale avertit hominem a Deo. Sed scandalum est peccatum in Deum, dicit enim apostolus, I ad Cor. VIII, percutientes conscientiam fratrum infirmam, in Christum peccatis. Ergo scandalum semper est peccatum mortale.
IIª-IIae q. 43 a. 4 s. c.
Sed contra, inducere aliquem ad peccandum venialiter potest esse peccatum veniale. Sed hoc pertinet ad rationem scandali. Ergo scandalum potest esse peccatum veniale.
IIª-IIae q. 43 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, scandalum importat impactionem quandam, per quam aliquis disponitur ad ruinam. Et ideo scandalum passivum quandoque quidem potest esse peccatum veniale, quasi habens impactionem tantum, puta cum aliquis ex inordinato dicto vel facto alterius commovetur motu venialis peccati. Quandoque vero est peccatum mortale, quasi habens cum impactione ruinam, puta cum aliquis ex inordinato dicto vel facto alterius procedit usque ad peccatum mortale. Scandalum autem activum, si sit quidem per accidens, potest esse quandoque quidem peccatum veniale, puta cum aliquis vel actum peccati venialis committit; vel actum qui non est secundum se peccatum sed habet aliquam speciem mali, cum aliqua levi indiscretione. Quandoque vero est peccatum mortale, sive quia committit actum peccati mortalis; sive quia contemnit salutem proximi, ut pro ea conservanda non praetermittat aliquis facere quod sibi libuerit. Si vero scandalum activum sit per se, puta cum intendit inducere alium ad peccandum, si quidem intendat inducere ad peccandum mortaliter, est peccatum mortale. Et similiter si intendat inducere ad peccandum venialiter per actum peccati mortalis. Si vero intendat inducere proximum ad peccandum venialiter per actum peccati venialis, est peccatum veniale.
IIª-IIae q. 43 a. 4 ad arg.
Et per hoc patet responsio ad obiecta.