• Home
  • Works
  • Introduction Guide Collaboration Sponsors / Collaborators Copyrights Contact Imprint
Bibliothek der Kirchenväter
Search
DE EN FR
Works Thomas Aquinas (1225-1274)

Translation Hide
Summe der Theologie

Zehnter Artikel. Die richtige Mlitte, wie sie außen unabhängig von der geschöpflichen Vernunft in den Dingen liegt, ist auch die richtige Mitte der Gerechtigkeit.

a) Dies wird bestritten. Denn: I. Die Art wird ihrem Wesen nach in allen Gattungen gewahrt. Die moralische Tugend aber im allgemeinen wird definiert als „ein Zustand, der da zu wählen berufen ist gemäß der von der Vernunft bestimmten richtigen Mitte mit Bezug auf die eigene Person.“ Also gilt dies auch von der Gerechtigkeit. II. Was schlechthin gut ist, darin ist kein Mehr und kein Minder und somit auch keine Mitte. (2 Ethic. 6) Die Gerechtigkeit aber ist schlechthin gut. Also besteht da keine richtige Mitte von den Sachen aus. III. Mit Rücksicht auf die verschiedenen Personen nimmt man in den anderen Tugenden eine richtige Mitte an; denn „was für den einen viel ist, das ist wenig für den anderen.“ (l. c.) Dies ist aber auch bei der Gerechtigkeit der Fall. Denn mit einer anderen Strafe wird jener gezüchtigt der einen Fürsten schlägt, als jener der eine Privatperson schlägt. Also ist da “keine richtige Mitte von den Dingen aus. Auf der anderen Seite steht Aristoteles (2 Ethic. 7.), der die von der Gerechtigkeit eingehaltene rechte Mitte nach der arithmetischen Proportion zu bestimmen lehrt; was dasselbe ist wie die rechte Mitte von den Dingen ausgehen lassen.

b) Ich antworte, die anderen moralischen Tugenden regeln in erster Linie die inneren Leidenschaften, daß nämlich der Mensch begehre und abwehre, wie es sich gebührt, mit Rücksicht auf die eigene Person gemäß den verschiedenen Umständen. Deshalb ist da die rechte Mitte von der Vernunft aus mit Rücksicht auf unsere Person bestimmt. Der Gegenstand der Gerechtigkeit aber ist die Wirksamkeit nach außen hin, insoweit dieselbe oder die Sache, um deren Gebrauch es sich handelt, im gebührenden Verhältnisse steht, nicht zur eigenen Person, sondern zu einer anderen. Also besteht jene rechte Mitte, welcher die Gerechtigkeit zu folgen hat, in dem Gleichmaße des Verhältnisses zwischen der außen befindlichen Sache und der außen befindlichen Person. Das Gleiche aber liegt in der Mitte zwischen Mehr und Minder. Also liegt die rechte Mitte für die Gerechtigkeit außen in den Dingen.

c) I. Diese rechte Mitte wird erfaßt von der Vernunft; und somit bleibt gewahrt das Wesen der moralischen Tugend. II. Schlechthin gut ist etwas, 1. was allseitig gut ist, wie die Tugenden; und da giebt es keine Mitte und kein Äußerstes; — 2. was seiner Natur nach gut ist, aber gemißbraucht werden kann, wie die Ehre, der Reichtum; und da giebt es ein „zu viel“, eine Mitte und ein „zu wenig“, mit Rücksicht auf die Menschen nämlich, die guten oder schlechten Gebrauch davon machen; auf Solches bezieht sich die Gerechtigkeit. III. Die Mißhandlung hat ein anderes Verhältnis zum Fürsten wie zur Privatperson; und somit kann die Vergeltung durch die Strafe nicht gleichmäßig sein. Das gehört zur rechten Mitte, wie sie in den äußeren Dingen liegt.

Edition Hide
Summa theologiae

Articulus 10

IIª-IIae q. 58 a. 10 arg. 1

Ad decimum sic proceditur. Videtur quod medium iustitiae non sit medium rei. Ratio enim generis salvatur in omnibus speciebus. Sed virtus moralis in II Ethic. definitur esse habitus electivus in medietate existens determinata ratione quoad nos. Ergo et in iustitia est medium rationis, et non rei.

IIª-IIae q. 58 a. 10 arg. 2

Praeterea, in his quae simpliciter sunt bona non est accipere superfluum et diminutum, et per consequens nec medium, sicut patet de virtutibus, ut dicitur in II Ethic. Sed iustitia est circa simpliciter bona, ut dicitur in V Ethic. Ergo in iustitia non est medium rei.

IIª-IIae q. 58 a. 10 arg. 3

Praeterea, in aliis virtutibus ideo dicitur esse medium rationis et non rei, quia diversimode accipitur per comparationem ad diversas personas, quia quod uni est multum, alteri est parum, ut dicitur in II Ethic. Sed hoc etiam observatur in iustitia, non enim eadem poena punitur qui percutit principem, et qui percutit privatam personam. Ergo etiam iustitia non habet medium rei, sed medium rationis.

IIª-IIae q. 58 a. 10 s. c.

Sed contra est quod philosophus, in V Ethic., assignat medium iustitiae secundum proportionalitatem arithmeticam, quod est medium rei.

IIª-IIae q. 58 a. 10 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, aliae virtutes morales consistunt principaliter circa passiones, quarum rectificatio non attenditur nisi secundum comparationem ad ipsum hominem cuius sunt passiones, secundum scilicet quod irascitur et concupiscit prout debet secundum diversas circumstantias. Et ideo medium talium virtutum non accipitur secundum proportionem unius rei ad alteram, sed solum secundum comparationem ad ipsum virtuosum. Et propter hoc in ipsis est medium solum secundum rationem quoad nos. Sed materia iustitiae est exterior operatio secundum quod ipsa, vel res cuius est usus, debitam proportionem habet ad aliam personam. Et ideo medium iustitiae consistit in quadam proportionis aequalitate rei exterioris ad personam exteriorem. Aequale autem est realiter medium inter maius et minus, ut dicitur in X Metaphys. Unde iustitia habet medium rei.

IIª-IIae q. 58 a. 10 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod hoc medium rei est etiam medium rationis. Et ideo in iustitia salvatur ratio virtutis moralis.

IIª-IIae q. 58 a. 10 ad 2

Ad secundum dicendum quod bonum simpliciter dupliciter dicitur. Uno modo, quod est omnibus modis bonum, sicut virtutes sunt bonae. Et sic in his quae sunt bona simpliciter non est accipere medium et extrema. Alio modo dicitur aliquid simpliciter bonum quia est absolute bonum, scilicet secundum suam naturam consideratum, quamvis per abusum possit fieri malum, sicut patet de divitiis et honoribus. Et in talibus potest accipi superfluum, diminutum et medium quantum ad homines, qui possunt eis uti vel bene vel male. Ei sic circa simpliciter bona dicitur esse iustitia.

IIª-IIae q. 58 a. 10 ad 3

Ad tertium dicendum quod iniuria illata aliam proportionem habet ad principem, et aliam ad personam privatam. Et ideo oportet aliter adaequare utramque iniuriam per vindictam. Quod pertinet ad diversitatem rei, et non solum ad diversitatem rationis.

  Print   Report an error
  • Show the text
  • Bibliographic Reference
  • Scans for this version
Editions of this Work
Summa theologiae
Translations of this Work
Summe der Theologie

Contents

Faculty of Theology, Patristics and History of the Early Church
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Imprint
Privacy policy