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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summe der Theologie

Elfter Artikel. Der Akt der Gerechtigkeit besteht darin, jedem zu geben was sein ist.

a) Dagegen spricht Folgendes: I. Augustin (14. de Trin. 9.) teilt der Gerechtigkeit es zu, den unglücklichen zu helfen. Da teilen wir aber nicht mit, was diesen unglücklichen gehört, sondern was unser ist. Also ist es nicht Sache der Gerechtigkeit, jedem das Seine, nämlich das was ihm zukommt, zu geben. II. Nach Cicero (de offic. tit. de just.) gehört die Freigebigkeit zur Tugend der Gerechtigkeit; ihr aber ist es eigen, nicht dem anderen das Seine, sondern das Eigene zu geben. III. Die Gerechtigkeit hat nicht nur die Dinge in gebührender Weise gemäß ihren wechselseitigen Beziehungen zu leiten, sondern auch ungebührliche Handlungen, wie Mord, Ehebruch zu verhüten. Jedem das Seine geben aber scheint nur die erstere Aufgabe in sich zu schließen. Also. Auf der anderen Seite schreibt Ambrosius (1. de offic. 24.): „Gerechtigkeit will sagen, jedem das Seine geben; nicht fremdes Gut sich aneignen; den eigenen Nutzen beiseite setzen, um das Gemeinbeste zu befördern.“

b) Ich antworte, Gegenstand der Gerechtigkeit sei die nach außen gerichtete Thätigkeit, insoweit sie selbst oder die zum Gebrauche dienende Sache im gebührenden Verhältnisse steht zu einer anderen Person, zu welcher kraft der Gerechtigkeit wir Beziehung haben. Das aber heißt für eine Person das Ihrige, was ihr gemäß dem Gleichmaße des gebührenden Verhältnisses geschuldet wird. Also ist „jedem das Seine geben“ der entsprechende Akt der Gerechtigkeit.

c) I. Da die Gerechtigkeit eine Kardinaltugend ist, so sind andere Tugenden mit ihr verbunden, wie die Barmherzigkeit, die Freigebigkeit u. dgl. (Vgl. Kap. 80.) Den unglücklichen beistehen, freigebig sein, läßt sich also auf die Gerechtigkeit als auf die Haupttugend zurückführen. II. Damit beantwortet. III. Nach Aristoteles (5 Ethic. 4.) wird alles Überfließende in dem, was zur Gerechtigkeit gehört, „Gewinn“ genannt; alles hinter dem gebührenden Gleichmaße Zurückbleibende „Schaden“. Denn die Gerechtigkeit wird vor Allem und gemeinhin ausgeübt im freiwilligen Wechsel des Besitzes der Dinge, wie im Kauf und Verkauf. Dann leiten sich aber diese Ausdrücke auch dahin ab, was überhaupt Gegenstand der Gerechtigkeit sein kann. Und dasselbe gilt von der Hauptthätigkeit der Gerechtigkeit, einem jeden nämlich das Seine zu geben.

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Summa theologiae

Articulus 11

IIª-IIae q. 58 a. 11 arg. 1

Ad undecimum sic proceditur. Videtur quod actus iustitiae non sit reddere unicuique quod suum est. Augustinus enim, XIV de Trin., attribuit iustitiae subvenire miseris. Sed in subveniendo miseris non tribuimus eis quae sunt eorum, sed magis quae sunt nostra. Ergo iustitiae actus non est tribuere unicuique quod suum est.

IIª-IIae q. 58 a. 11 arg. 2

Praeterea, Tullius, in I de Offic., dicit quod beneficentia, quam benignitatem vel liberalitatem appellari licet, ad iustitiam pertinet. Sed liberalitatis est de proprio dare alicui, non de eo quod est eius. Ergo iustitiae actus non est reddere unicuique quod suum est.

IIª-IIae q. 58 a. 11 arg. 3

Praeterea, ad iustitiam pertinet non solum res dispensare debito modo, sed etiam iniuriosas actiones cohibere, puta homicidia, adulteria et alia huiusmodi. Sed reddere quod suum est videtur solum ad dispensationem rerum pertinere. Ergo non sufficienter per hoc notificatur actus iustitiae quod dicitur actus eius esse reddere unicuique quod suum est.

IIª-IIae q. 58 a. 11 s. c.

Sed contra est quod Ambrosius dicit, in I de Offic., iustitia est quae unicuique quod suum est tribuit, alienum non vindicat, utilitatem propriam negligit ut communem aequitatem custodiat.

IIª-IIae q. 58 a. 11 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, materia iustitiae est operatio exterior secundum quod ipsa, vel res qua per eam utimur, proportionatur alteri personae, ad quam per iustitiam ordinamur. Hoc autem dicitur esse suum uniuscuiusque personae quod ei secundum proportionis aequalitatem debetur. Et ideo proprius actus iustitiae nihil est aliud quam reddere unicuique quod suum est.

IIª-IIae q. 58 a. 11 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod iustitiae, cum sit virtus cardinalis, quaedam aliae virtutes secundariae adiunguntur, sicut misericordia, liberalitas et aliae huiusmodi virtutes, ut infra patebit. Et ideo subvenire miseris, quod pertinet ad misericordiam sive pietatem, et liberaliter benefacere, quod pertinet ad liberalitatem, per quandam reductionem attribuitur iustitiae, sicut principali virtuti.

IIª-IIae q. 58 a. 11 ad 2

Et per hoc patet responsio ad secundum.

IIª-IIae q. 58 a. 11 ad 3

Ad tertium dicendum quod, sicut philosophus dicit, in V Ethic., omne superfluum in his quae ad iustitiam pertinent lucrum, extenso nomine, vocatur, sicut et omne quod minus est vocatur damnum. Et hoc ideo, quia iustitia prius est exercita, et communius exercetur in voluntariis commutationibus rerum, puta emptione et venditione, in quibus proprie haec nomina dicuntur; et exinde derivantur haec nomina ad omnia circa quae potest esse iustitia. Et eadem ratio est de hoc quod est reddere unicuique quod suum est.

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