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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summe der Theologie

Dritter Artikel. Die Keuschheit ist eine von der Abstinenz verschiedene Tugend.

a) Dies wird geleugnet. Denn: I. Speise und Geschlechtliches gehören dem Tastsinne an, also ein und derselben „Art“, was den Gegenstand betrifft. Somit ist da bloß eine einzige Tugend. II. 3 Ethic. ult. werden alle Laster der Unmäßigkeit Kindersünden genannt, denen strenge Zucht oder Reinigung entgegentreten muß. Von da her aber hat die Reinheit ihren Namen. Da also die Abstinenz Unmäßigkeitssünden zügelt, so ist Reinheit eben nur wieder Abstinenz. III. Die Ergötzungen der anderen Sinne sind Gegenstand der Mäßigkeit, insoweit sie auf den Tastsinn sich beziehen. Die Ergötzungen des Tastsinnes betreffs der Speisen aber haben zum Zwecke die geschlechtlichen Ergötzungen, die Gegenstand der Keuschheit sind, wie Hieronymus (ep. 147.) sagt: „Der Bauch und die Zeugungsglieder sind einander sehr nahe, auf daß man daraus verstehe, wie nahe sich die entsprechenden Laster stehen.“ Also ist Abstinenz Keuschheit. Auf der anderen Seite zählt Paulus (2. Kor. 6.) die Keuschheit neben den Fasten auf, welche zur Abstinenz gehören.

b) Ich antworte, wo verschiedene maßgebende Gesichtspunkte für das Ergötzen des Tastsinnes bestehen, da seien verschiedene der Mäßigkeit untergeordnete Tugenden. Die Ergötzlichkeiten nun richten sich nach den Thätigkeiten, deren Vollendung sie sind. Andere Thätigkeiten aber sind es, die sich mit dem Gebrauche der Speisen, als der Erhaltung des einzelnenMenschen dienend, beschäftigen; und andere, die auf das Geschlechtliche, die Voraussetzung für das Bestehen der Gattung, sich richten. Also ist die Keuschheit eine von der Abstinenz verschiedene Tugend.

c) I. Die Mäßigkeit richtet sich nicht in erster Linie auf die Ergötzungen des Tastsinnes, soweit es auf das Urteil des genannten Sinnes über das demselben Zugängliche ankommt, welches Urteil allerdings für alles Diesbezügliche das nämliche ist; — sondern vielmehr soweit es auf den Gebrauch des zu Betastenden ankommt, welcher Gebrauch ein verschiedener ist gegenüber den Speisen und Getränken und gegenüber dem Geschlechtlichen. Also sind da verschiedene Tugenden nötig. II. Die geschlechtlichen Ergötzungen sind heftiger und für die Vernunft erdrückender, wie die an Speise und Trank. Sie bedürfen deshalb eines eigenen, strammeren Zügels. Denn wird ihnen zugestimmt, so wächst weit mehr die Kraft der Begierde und wird niedergeworfen die Gewalt der Vernunft. Deshalb heißt es bei Augustin (Soliloq. 1, 10.): „Nichts wirft nach meiner Meinung in höherem Grade den männlichen Geist heraus aus seiner festen Burg wie weibliche Reize und jene Berührung der Körper, ohne welche die Verbindung mit der Gattin nicht möglich ist.“ III. Die Ergötzlichkeiten der anderen Sinne gehören nicht zur Erhaltung der Natur, außer insoweit sie zum Tastsinne in Beziehung stehen. Und deshalb ist mit Rücksicht darauf keine andere Tugend vorhanden. Die Ergötzlichkeiten der Speisen aber hat wohl in etwa Beziehung zum Geschlechtlichen, jedoch ist ihr besonderer Zweck die Erhaltung der menschlichen Natur; und somit besteht für ihre Regelung eine besondere Tugend, wenn auch die Tugend der Abstinenz ihre Thätigkeit, das Fasten, zum Zwecke der Keuschheit hinbezieht.

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Summa theologiae

Articulus 3

IIª-IIae, q. 151 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod castitas non sit virtus distincta ab abstinentia. Quia circa materiam unius generis sufficit una virtus. Sed unius generis esse videntur quae pertinent ad unum sensum. Cum igitur delectatio ciborum, circa quam est abstinentia, et delectatio venereorum, circa quam est castitas, pertineant ad tactum, videtur quod castitas non sit alia virtus ab abstinentia.

IIª-IIae, q. 151 a. 3 arg. 2

Praeterea, philosophus, in III Ethic., omnia vitia intemperantiae assimilat puerilibus peccatis, quae castigatione indigent. Sed castitas nominatur a castigatione vitiorum oppositorum. Ergo, cum per abstinentiam cohibeantur quaedam vitia intemperantiae, videtur quod abstinentia sit castitas.

IIª-IIae, q. 151 a. 3 arg. 3

Praeterea, delectationes aliorum sensuum pertinent ad temperantiam inquantum ordinantur ad delectationes tactus, circa quas est temperantia. Sed delectationes ciborum, circa quas est abstinentia, ordinantur ad delectationes venereorum, circa quas est castitas, unde Hieronymus dicit, venter et genitalia sibimetipsis vicina sunt, ut ex vicinitate membrorum confederatio intelligatur vitiorum. Ergo abstinentia et castitas non sunt virtutes ab invicem distinctae.

IIª-IIae, q. 151 a. 3 s. c.

Sed contra est quod apostolus, II ad Cor. VI, connumerat castitatem ieiuniis, quae ad abstinentiam pertinent.

IIª-IIae, q. 151 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, temperantia proprie est circa concupiscentias delectationum tactus. Et ideo oportet ut ubi sunt diversae rationes delectationis, ibi sint diversae virtutes sub temperantia comprehensae. Delectationes autem proportionantur operationibus, quarum sunt perfectiones, ut dicitur X Ethic. Manifestum est autem quod alterius generis sunt operationes pertinentes ad usum ciborum, quibus natura individui conservatur; et operationes pertinentes ad usum venereorum, quibus conservatur natura speciei. Et ideo castitas, quae est circa delectationes venereorum, est virtus distincta ab abstinentia, quae est circa delectationes ciborum.

IIª-IIae, q. 151 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod temperantia non consistit principaliter circa delectationes tactus quantum ad iudicium sensus de tangibilibus, quod est eiusdem rationis in omnibus, sed quantum ad ipsum usum tangibilium, ut dicitur in III Ethic. Est autem alia ratio utendi cibis et potibus, et venereis. Et ideo oportet esse diversas virtutes, licet sint unius sensus.

IIª-IIae, q. 151 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod delectationes venereae sunt vehementiores et magis opprimentes rationem quam delectationes ciborum. Et propter hoc magis indigent castigatione et refrenatione, quia si eis consentiatur, magis ex hoc increscit vis concupiscentiae, et deiicitur virtus mentis. Unde dicit Augustinus, in I Soliloq., nihil esse sentio quod magis ex arce deiiciat animum virilem quam blandimenta feminae, corporumque ille contactus sine quo uxor haberi non potest.

IIª-IIae, q. 151 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod delectationes aliorum sensuum non pertinent ad naturam hominis conservandam, nisi prout ordinantur ad delectabilia tactus. Et ideo circa huiusmodi delectationes non est aliqua alia virtus sub temperantia comprehensa. Sed delectationes ciborum, quamvis aliqualiter ordinentur ad delectationes venereorum, tamen etiam per se ordinantur ad vitam hominis conservandam. Et ideo etiam per se habent specialem virtutem, quamvis illa virtus, quae abstinentia dicitur, ordinet actum suum ad finem castitatis.

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