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Summe der Theologie
Siebenter Artikel. Die Engel spenden keine Sakramente.
a) Daß sie dies können, wird durch Folgendes erwiesen: I. Was der niedrigere Diener kann, das kann auch der höher stehende; wie, was der Diakon auch der Priester thun kann. Die Engel aber nehmen in der hierarchischen Ordnung eine höhere Stufe ein wie die Menschen. Also können sie vielmehr eher die Sakramente spenden wie die Menschen. II. Die Menschen im Himmel sind ähnlich den Engeln, nach Matth. 22. Es giebt Menschen aber im Himmel, welche die Sakramente spenden können, weil der priesterliche Charakter untilgbar ist. Also können dies auch die Engel. III. Der Teufel ist das Haupt der bösen (Kap. 8, Art. 7.) und die bösen sind seine Glieder. Letztere aber können Sakramente spenden. Also auch die Teufel. Auf der anderen Seite heißt es Hebr. 5.: „Jeder Hohepriester, den Menschen entnommen, wird für die Menschen aufgestellt in dem, was Gott angeht.“
b) Ich antworte, die ganze Kraft der Sakramente leite sich ab vom Leiden Christi, insoweit Er Mensch ist. Unter diesem Gesichtspunkte nun, nämlich als einem Menschen, sind Ihm in der Natur die Menschen gleichförmig; nicht aber die Engel, unter die Er vielmehr seinem Leiden nach erniedrigt worden ist (Hebr. 2.). Sache der Menschen also ist es, nicht der Engel, Sakramente zu spenden. Wie jedoch Gott seine Kraft nicht so an die Sakramente gebunden hat, daß Er nicht ohne die Sakramente deren Wirkung verursachen könnte; so hat Er nicht in der Weise seine Kraft den Spendern der Sakramente verliehen, daß Er nicht könnte auch den Engeln die Gewalt geben, Sakramente zu spenden. Und weil die guten Engel Boten der Wahrheit sind, so wäre ein sakramentaler Dienst, den sie vollbringen, für vollgültig anzusehen; denn es stände fest, daß dies kraft des Willens Gottes geschehen sei, wie man sagt, es wären einzelne Kirchen durch Engel geweiht worden. Würden aber die Teufel als Knechte der Lüge sich anmaßen, ein Sakrament spenden zu wollen, so wäre dies nicht für gültig zu erachten.
c) I. Was die Menschen in einer tieferstehenden Weise thun, nämlich vermittelst sinnlich wahrnehmbarer Sakramente, wie dies der menschlichen Natur entspricht; das thun die Engel als höher stehend in höherer Weise, nämlich indem sie unsichtbarerweise reinigen, erleuchten und vollenden. II. Gemäß der Herrlichkeit sind die heiligen den Engeln ähnlich, nicht gemäß der Beschaffenheit ihres natürlichen Seins und somit auch nicht im sakramentalen Charakter. III. Nicht deshalb weil die bösen Menschen Glieder des Teufels sind, können sie die Sakramente spenden; und somit folgt dies nicht, daß ihr Haupt, der Teufel, dies in höherem Grade kann.
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Summa theologiae
Articulus 7
IIIª q. 64 a. 7 arg. 1
Ad septimum sic proceditur. Videtur quod Angeli possent sacramenta ministrare. Quidquid enim potest minister inferior, potest et superior, sicut quidquid potest diaconus, potest et sacerdos, sed non convertitur. Sed Angeli sunt superiores ministri in ordine hierarchico quam etiam quicumque homines, ut patet per Dionysium, in libro Cael. Hier. Ergo, cum homines possint ministrare in sacramentis, videtur quod multo magis Angeli.
IIIª q. 64 a. 7 arg. 2
Praeterea, homines sancti assimilantur Angelis in caelo, ut dicitur Matth. XXII. Sed aliqui sancti in caelo existentes possunt ministrare in sacramentis, quia character sacramentalis est indelebilis, ut dictum est. Ergo videtur quod etiam Angeli in sacris possint ministrare.
IIIª q. 64 a. 7 arg. 3
Praeterea, sicut supra dictum est, Diabolus est caput malorum, et mali sunt membra eius. Sed per malos possunt dispensari sacramenta. Ergo videtur quod etiam per Daemones.
IIIª q. 64 a. 7 s. c.
Sed contra est quod dicitur Heb. V, omnis pontifex, ex hominibus assumptus, pro hominibus constituitur in his quae sunt ad Deum. Sed Angeli boni vel mali non sunt ex hominibus. Ergo ipsi non constituuntur ministri in his quae sunt ad Deum, idest in sacramentis.
IIIª q. 64 a. 7 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, tota virtus sacramentorum a passione Christi derivatur, quae est Christi secundum quod homo. Cui in natura conformantur homines, non autem Angeli, sed potius secundum passionem dicitur modico ab Angelis minoratus, ut patet Heb. II. Et ideo ad homines pertinet dispensare sacramenta et in eis ministrare, non autem ad Angelos. Sciendum tamen quod, sicut Deus virtutem suam non alligavit sacramentis quin possit sine sacramentis effectum sacramentorum conferre, ita etiam virtutem suam non alligavit Ecclesiae ministris, quin etiam Angelis possit virtutem tribuere ministrandi in sacramentis. Et quia boni Angeli sunt nuntii veritatis, si aliquod sacramentale ministerium a bonis Angelis perficeretur, esset ratum habendum, quia deberet constare hoc fieri voluntate divina, sicut quaedam templa dicuntur angelico ministerio consecrata. Si vero Daemones, qui sunt spiritus mendacii, aliquod sacramentale ministerium exhiberent, non esset ratum habendum.
IIIª q. 64 a. 7 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod illud quod faciunt homines inferiori modo, scilicet per sacramenta sensibilia, quae sunt proportionata naturae ipsorum, faciunt Angeli, tanquam superiores ministri, superiori modo, scilicet invisibiliter purgando, illuminando et perficiendo.
IIIª q. 64 a. 7 ad 2
Ad secundum dicendum quod sancti qui sunt in caelo, sunt similes Angelis quantum ad participationem gloriae, non autem quantum ad conditionem naturae. Et per consequens neque quantum ad sacramenta.
IIIª q. 64 a. 7 ad 3
Ad tertium dicendum quod mali homines non habent quod possint ministrare in sacramentis ex hoc quod per malitiam sunt membra Diaboli. Et ideo non sequitur quod Diabolus, qui est eorum caput, magis hoc possit.