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Œuvres Irénée de Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

13.

But that both the apostles and their disciples thus taught as the Church preaches, and thus teaching were perfected, wherefore also they were called away to that which is perfect-- Stephen, teaching these truths, when he was yet on earth, saw the glory of God, and Jesus on His right hand, and exclaimed, "Behold, I see the heavens opened, and the Son of man standing on the right hand of God." 1 These words he said, and was stoned; and thus did he fulfil the perfect doctrine, copying in every respect the Leader of martyrdom, and praying for those who were slaying him, in these words: "Lord, lay not this sin to their charge." Thus were they perfected who knew one and the same God, who from beginning to end was present with mankind in the various dispensations; as the prophet Hosea declares: "I have filled up visions, and used similitudes by the hands of the prophets." 2

Those, therefore, who delivered up their souls to death for Christ's Gospel--how could they have spoken to men in accordance with old-established opinion? If this had been the course adopted by them, they should not have suffered; but inasmuch as they did preach things contrary to those persons who did not assent to the truth, for that reason they suffered. It is evident, therefore, that they did not relinquish the truth, but with all boldness preached to the Jews and Greeks. To the Jews, indeed, [they proclaimed] that the Jesus who was crucified by them was the Son of God, the Judge of quick and dead, and that He has received from His Father an eternal kingdom in Israel, as I have pointed out; but to the Greeks they preached one God, who made all things, and Jesus Christ His Son.


  1. Acts vii. 56.  ↩

  2. Hos. xii. 10.  ↩

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Gegen die Häresien (BKV)

13.

Weil aber die Apostel samt ihren Schülern so lehrten, wie die Kirche predigte, und weil sie, so lehrend, auch vollkommen gewesen sind, darum wurden sie auch zur Vollkommenheit berufen. So lehrte auch Stephanus; und als er noch auf Erden weilte, sah er die Herrlichkeit Gottes und Jesum zur Rechten und sprach: „Siehe, ich sehe den Himmel offen und den Sohn des Menschen zur Rechten Gottes stehen“1 . So sprach er und wurde gesteinigt und erfüllte die vollkommene Lehre, indem er in allem dem Lehrmeister des Martyriums nachahmte, und für die, welche ihn töteten, sprach er betend: „Herr, rechne ihnen dies nicht zur Sünde an!“2 . Ebenso waren die vollkommen, S. 260welche nur ein und denselben Gott, der vom Anfang bis zum Ende in mancherlei Ordnungen dem menschlichen Geschlechte beistand, kannten. So sagt der Prophet Oseas: „Ich habe die Gesichte erfüllt und in den Händen der Propheten mich abgebildet“3 . Die also bis zum Tode ihre Seelen hingaben wegen des Evangeliums Christi, die haben ganz gewiß nach der hergebrachten Meinung der Menschen gesprochen, denn sonst hätten sie nicht zu leiden brauchen. Weil sie aber denen entgegentraten, die mit der Wahrheit nicht übereinstimmten, darum mußten sie leiden. Offenbar also verließen sie nicht die Wahrheit, sondern verkündeten sie mit allem Freimut den Juden und Griechen: den Juden, daß derselbe Jesus, der von ihnen gekreuzigt wurde, der Sohn Gottes ist, der Richter über die Lebendigen und die Toten, und daß er vom Vater die ewige Königsherrschaft über Israel empfangen hat, wie wir bereits darlegten; den Griechen aber verkündeten sie, daß es nur einen Gott gibt, der alles gemacht hat, und daß dessen Sohn Jesus Christus ist.


  1. Apg. 7,56 ↩

  2. Ebd. 7,60 ↩

  3. Hos. 12,10 ↩

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Against Heresies
Gegen die Häresien (BKV)
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