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Against Heresies
1.
Moreover, we learn from the Scripture itself, that God gave circumcision, not as the completer of righteousness, but as a sign, that the race of Abraham might continue recognisable. For it declares: "God said unto Abraham, Every male among you shall be circumcised; and ye shall circumcise the flesh of your foreskins, as a token of the covenant between Me and you." 1 This same does Ezekiel the prophet say with regard to the Sabbaths: "Also I gave them My Sabbaths, to be a sign between Me and them, that they might know that I am the Lord, that sanctify them." 2 And in Exodus, God says to Moses: "And ye shall observe My Sabbaths; for it shall be a sign between Me and you for your generations." 3 These things, then, were given for a sign; but the signs were not unsymbolical, that is, neither unmeaning nor to no purpose, inasmuch as they were given by a wise Artist; but the circumcision after the flesh typified that after the Spirit. For "we," says the apostle, "have been circumcised with the circumcision made without hands." 4 And the prophet declares, "Circumcise the hardness of your heart." 5 But the Sabbaths taught that we should continue day by day in God's service. 6 "For we have been counted," says the Apostle Paul, "all the day long as sheep for the slaughter;" 7 that is, consecrated [to God], and ministering continually to our faith, and persevering in it, and abstaining from all avarice, and not acquiring or possessing treasures upon earth. 8 Moreover, the Sabbath of God (requietio Dei), that is, the kingdom, was, as it were, indicated by created things; in which [kingdom], the man who shall have persevered in serving God (Deo assistere) shall, in a state of rest, partake of God's table.
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Gen. xvii. 9-11. ↩
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Ezek. xx. 12. ↩
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Ex. xxi. 13. ↩
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Col. ii. 11. ↩
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Deut. x. 16, LXX. version. ↩
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The Latin text here is: "Sabbata autem perseverantiam totius diei erga Deum deservitionis edocebant;" which might be rendered, "The Sabbaths taught that we should continue the whole day in the service of God;" but Harvey conceives the original Greek to have been, ten kathemerinen diamonen tes peri ton Theon latreias. ↩
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Rom. viii. 36. ↩
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Matt. vi. 19. ↩
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Gegen die Häresien (BKV)
1.
Daß aber auch die Beschneidung nicht als Vollendung der Gerechtigkeit, sondern nur als ein Zeichen S. 367von Gott eingesetzt wurde, damit das Geschlecht Abrahams erkennbar blieb, lernen wir aus der Schrift selbst. „Es sprach nämlich“, heißt es, „der Herr zu Abraham: Es soll beschnitten werden jede männliche Erstgeburt von euch, und ihr werdet beschneiden das Fleisch eurer Vorhaut zum Zeichen des Bundes zwischen mir und euch“1 . Ebendasselbe sagt in Betreff der Sabbate der Prophet Ezechiel; „Und meine Sabbate gab ich ihnen, damit sie seien zum Zeichen zwischen mir und ihnen, damit sie wissen, daß ich der Herr bin, der ich sie heilige“2 . Und im Exodus spricht der Gott zu Moses: „Meine Sabbate sollt ihr beobachten, denn er ist euch ein Zeichen bei mir für eure Geschlechter“3 . Zum Zeichen also dienten diese Vorschriften, aber nicht waren sie bedeutungslose Zeichen, d. h. ohne Grund und Zweck, da sie von einem weisen Künstler eingesetzt waren, sondern die leibliche Beschneidung bedeutete die geistige, wie der Apostel sagt: „Wir nämlich sind beschnitten, aber nicht mit der Hand“4 . Und der Prophet spricht: „Beschneidet die Härte eures Herzens!“5 Die Sabbate aber lehrten, daß der Dienst für Gott den ganzen Tag dauern müsse. So sagt der Apostel Paulus: „Geachtet sind wir den ganzen Tag wie Schlachtschafe“6 , d. h. zu jeder Zeit sind wir geweiht und dienen unserm Glauben und harren in ihm aus und enthalten uns von jedem Geiz, und wir erwerben nicht, noch besitzen wir Schätze auf Erden. Durch den Sabbat wurde aber auch gleichsam bezeichnet die Ruhe Gottes nach der Schöpfung, d. h, das Reich, in dem der Mensch, wenn er ausharrt, bei Gott ruhen und teilnehmen wird am Tische Gottes.