• Accueil
  • Œuvres
  • Introduction Instructions Collaboration Sponsors / Collaborateurs Copyrights Contact Mentions légales
Bibliothek der Kirchenväter
Recherche
DE EN FR
Œuvres Irénée de Lyon (130-202) Contra Haereses

Traduction Masquer
Against Heresies

2.

Moreover, he shall also examine the doctrine of Marcion, [inquiring] how he holds that there are two gods, separated from each other by an infinite distance. 1 Or how can he be good who draws away men that do not belong to him from him who made them, and calls them into his own kingdom? And why is his goodness, which does not save all [thus], defective? Also, why does he, indeed, seem to be good as respects men, but most unjust with regard to him who made men, inasmuch as he deprives him of his possessions? Moreover, how could the Lord, with any justice, if He belonged to another father, have acknowledged the bread to be His body, while He took it from that creation to which we belong, and affirmed the mixed cup to be His blood? 2 And why did He acknowledge Himself to be the Son of man, if He had not gone through that birth which belongs to a human being? How, too, could He forgive us those sins for which we are answerable to our Maker and God? And how, again, supposing that He was not flesh, but was a man merely in appearance, could He have been crucified, and could blood and water have issued from His pierced side? 3 What body, moreover, was it that those who buried Him consigned to the tomb? And what was that which rose again from the dead?


  1. Harvey points this sentence interrogatively.  ↩

  2. "Temperamentum calicis:" on which Harvey remarks that "the mixture of water with the wine in the holy Eucharist was the universal practice of antiquity ... the wine signifying the mystical Head of the Church, the water the body." [Whatever the significance, it harmonizes with the Paschal chalice, and with 1 John v. 6, and St. John's gospel John xix. 34, 35.] ↩

  3. John xix. 34.  ↩

Traduction Masquer
Gegen die Häresien (BKV)

2.

Prüfen aber wird er auch die Lehre des Markion, wie er nur die Existenz zweier Götter annimmt, die von einander durch einen unendlichen Zwischenraum getrennt sind; wie der Gott als gut betrachtet werden kann, der fremde Menschen von ihrem Schöpfer ablenkt und sie hinüberzieht in sein Reich; und warum seine Güte aufhört, indem er sie nicht alle rettet, und warum er gegen die Menschen als gut erscheint, gegen ihren Schöpfer aber ganz ungerecht, indem er ihm sein Eigentum stiehlt. Wie hat dann der Herr, wenn er von einem andern Vater als die Schöpfung stammt, mit Recht jenes Brot, das zu dieser Schöpfung gehört, als seinen Leib bezeichnet und den Inhalt des Kelches als sein Blut?1 . Wie konnte er sich als den Menschensohn2 bezeichnen, wenn er nicht von einem Menschen geboren war; wie konnte er uns die Sünden nachlassen3 , durch die wir vor Gott unserm Schöpfer schuldig waren.; wie konnte er, wenn er kein wirklicher Mensch war, sondern nur einen Scheinleib hatte, gekreuzigt werden; wie konnte aus seiner durchbohrten Seite Blut und Wasser hervorkommen4 ; und welchen Leib begrab man bei dem Begräbnis und was war es, was denn eigentlich von dem Toten auferstand?


  1. Ebd. 26,26; 28 ↩

  2. Ebd. 26,24 u.a. ↩

  3. Ebd. 9,6 u.a. ↩

  4. Joh. 19,34 ↩

  Imprimer   Rapporter une erreur
  • Afficher le texte
  • Référence bibliographique
  • Scans de cette version
Traductions de cette œuvre
Against Heresies
Gegen die Häresien (BKV)
Commentaires sur cette œuvre
Introductory Note to Irenaeus Against Heresies

Table des matières

Faculté de théologie, Patristique et histoire de l'Église ancienne
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Mentions légales
Politique de confidentialité