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Against Heresies
5.
And that he, the apostle, was the very same person who had been born from the womb, that is, of the ancient substance of flesh, he does himself declare in the Epistle to the Galatians: "But when it pleased God, who separated me from my mother's womb, and called me by His grace, to reveal His Son in me, that I might preach Him among the Gentiles," 1 it was not, as I have already observed, one person who had been born from the womb, and another who preached the Gospel of the Son of God; but that same individual who formerly was ignorant, and used to persecute the Church, when the revelation was made to him from heaven, and the Lord conferred with him, as I have pointed out in the third book, 2 preached the Gospel of Jesus Christ the Son of God, who was crucified under Pontius Pilate, his former ignorance being driven out by his subsequent knowledge: just as the blind men whom the Lord healed did certainly lose their blindness, but received the substance of their eyes perfect, and obtained the power of vision in the very same eyes with which they formerly did not see; the darkness being merely driven away by the power of vision, while the substance of the eyes was retained, in order that, by means of those eyes through which they had not seen, exercising again the visual power, they might give thanks to Him who had restored them again to sight. And thus, also, he whose withered hand was healed, and all who were healed generally, did not change those parts of their bodies which had at their birth come forth from the womb, but simply obtained these anew in a healthy condition.
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Gegen die Häresien (BKV)
5.
Dies war aber gerade der Apostel, der nach seinen eigenen Worten im Mutterschoße, d. h. in der alten Substanz des Fleisches, erzeugt war, wie er im Galaterbriefe schreibt: „Als es aber Gott, der mich von dem Mutterschoße her abgesondert und durch seine Gnade berufen hat, gefiel, seinen Sohn in mir zu offenbaren, damit ich ihn den Heiden verkündete .. .“1 . Der also aus dem Mutterschoße geboren war, war, wie wir bereits gesagt haben, kein anderer als der, welcher den Sohn Gottes verkündete. Der vorher in Unwissenheit die Kirche verfolgte, verkündete, nachdem er die himmlische Offenbarung erhalten und der Herr mit ihm gesprochen hatte, wie wir im dritten Buche gezeigt haben, als den Sohn Gottes Jesum Christum, der unter Pontius Pilatus gekreuzigt wurde2 . Seine frühere Unwissenheit wurde von der späteren Erkenntnis vertrieben, wie die Blinden, die der Herr geheilt hat, ihre Blindheit verloren und eine vollkommene Augensubstanz empfinge. Über dieselben Augen, mit denen sie früher nichts S. 504gesehen hatten, kam das Gesicht: die Finsternis wurde von den Augen vertrieben, die Wesenheit der Augen aber blieb dieselbe, damit sie, auf den Augen nun sehend, mit denen sie früher nicht gesehen hatten, dem, der ihnen das Gesicht wieder geschenkt hatte, Dank sagen sollten. Auch hat der, dessen trockene Hand geheilt wurde3 , und haben alle, die von ihm geheilt wurden, nicht neue Glieder empfangen, sondern die wurden gesund, welche sie von Anfang an bei der Geburt hatten.