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Œuvres Origène († 253/54) Contra Celsum

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Origen Against Celsus

Chapter LXXVI.

And he produces a second illustration to our disadvantage, saying that "our teacher acts like a drunken man, who, entering a company of drunkards, should accuse those who are sober of being drunk." But let him show, say from the writings of Paul, that the apostle of Jesus gave way to drunkenness, and that his words were not those of soberness; or from the writings of John, that his thoughts do not breathe a spirit of temperance and of freedom from the intoxication of evil. No one, then, who is of sound mind, and teaches the doctrines of Christianity, gets drunk with wine; but Celsus utters these calumnies against us in a spirit very unlike that of a philosopher. Moreover, let Celsus say who those "sober" persons are whom the ambassadors of Christianity accuse. For in our judgment all are intoxicated who address themselves to inanimate objects as to God. And why do I say "intoxicated?" "Insane" would be the more appropriate word for those who hasten to temples and worship images or animals as divinities. And they too are not less insane who think that images, fashioned by men of worthless and sometimes most wicked character, confer any honour upon genuine divinities. 1


  1. [See vol. iii. Elucidation I. p. 76, this series; and as against the insanity of the Deutero-Nicene Council (a.d. 787) note this prophetic protest. Condemned at Frankfort (a.d. 794) by Anglicans and Gallicans. See Sir W. Palmer, Treatise on the Church, part iv. 10, sect. 4. The Council of Frankfort is the pivot of history as to the division between East and West, the rise of Gallicanism, and of the Anglican Reformation.] ↩

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Gegen Celsus (BKV)

76.

Auch eine zweite Vergleichung bringt Celsus gegen uns vor, indem er behauptet, "der ehrliche Lehrer handle ähnlich, wenn ein Betrunkener, der zu Betrunkenen kommt, die Nüchternen beschuldigt, dass sie berauscht seien". Er mag nur aus den Schriften, z.B. des Paulus, nachweisen, dass der Apostel Jesu "trunken zu sein" pflegte und dass seine Worte nicht die eines "nüchternen" Mannes waren1, oder aus den Schriften des Johannes, dass seine Gedanken nicht einen Mann verraten, der enthaltsam lebte und von der Trunkenheit der Sünde sich frei hielt! Kein besonnener Lehrer des christlichen Glaubens ist also dem Trunke ergeben, sondern Celsus schmäht uns nur, wenn er dies behauptet, in einer Weise, die einem Philosophen schlecht ansteht. Er nenne uns aber die nüchternen Leute", die wir Verkündiger der christlichen Lehren beschuldigen" sollen. Nach unserer Auffassung sind alle diejenigen betrunken", die zu den seelenlosen (Bildern) wie zu Gott reden. Doch was sage ich, dass sie "trunken" sind? Wahnsinnige sind es vielmehr, die in die Tempel laufen und die Bilder oder Tiere als Gottheiten anbeten. Und nicht weniger wahnsinnig sind die Leute, welche annehmen, dass die Gegenstände zur Ehrung wahrer Götter dienten, die von gemeinen Handwerkern und bisweilen von ganz verächtlichen Menschen hergestellt werden.


  1. Vgl. 1 Thess 5,6.8; 2 Tim 4,5. ↩

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