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The Refutation of All Heresies
Chapter XLVI.--Marcus' Account of the Birth and Life of Our Lord.
But concerning the creation of this (Jesus), he expresses himself thus: That powers emanating from the second tetrad fashioned Jesus, who appeared on earth, and that the angel Gabriel 1 filled the place of the Logos, and the Holy Spirit that of Zoe, and the "Power of the Highest" 2 that of Anthropos, and the Virgin that of Ecclesia. 3 And so it was, in Marcus' system, that the man (who appeared) in accordance with the dispensation was born through Mary. 4 And when He came to the water, (he says) that He descended like a dove upon him who had ascended above and filled the twelfth number. And in Him resides the seed of these, that is, such as are sown along with Him, and that descend with (Him), and ascend with (Him). And that this power which descended upon Him, he says, is the seed of the Pleroma, which contains in itself both the Father and the Son, and the unnameable power of Sige, which is recognised through these and all the Aeons. And that this (seed) is the spirit which is in Him and spoke in Him through the mouth of the Son, the confession of Himself as Son of man, and of His being one who would manifest the Father; (and that) when this spirit came down upon Jesus, He was united with Him. The Saviour, who was of the dispensation, he says, destroyed death, whereas He made known (as) the Father Christ (Jesus). He says that Jesus, therefore, is the name of the man of the dispensation, and that it has been set forth for the assimilation and formation of Anthropos, who was about to descend upon Him; and that when He had received Him unto Himself, He retained possession of Him. And (he says) that He was Anthropos, (that) He (was) Logos, (that) He (was) Pater, and Arrhetus, and Sige, and Aletheia, and Ecclesia, and Zoe.
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Widerlegung aller Häresien (BKV)
51.
Über seine Entstehung lehrt (Markus) folgendes: Von der zweiten Vierheit sind Kräfte ausgegangen und haben den Jesus erschaffen, der auf Erden erschienen ist. Der Engel Gabriel hat die Stelle des Logos eingenommen, den der Zoe der Heilige Geist, den des S. 188 Menschen die Kraft des Höchsten, den der Kirche die Jungfrau1. So wird der Mensch gemäß dem Heilsplane ihm aus Maria geboren. Da er aber in das Wasser stieg, kam auf ihn als Taube der herab, der hinaufgestiegen war und die Zwölfzahl voll gemacht hatte; in ihm befindet sich der Samen jener, die gleichen Ursprungs mit ihm sind und mit ihm auf- und niedersteigen. Diese Kraft, die auf ihn herabkam, ist der Samen des Pleromas, der in sich sowohl den Vater wie den Sohn hat, sowie die durch diese erkannte unaussprechliche Kraft der Sige und die gesamten Äonen, Dies ist auch der Geist in ihm, der durch den Mund des Sohnes redete, der sich als Menschensohn bekannte, der den Vater offenbarte und auf Jesus herabkam2, um sich mit ihm. zu vereinigen. Der Heiland der Heilsordnung habe den Tod gestürzt und den Vater Christus Jesus bekannt gemacht. Markus sagt nun, Jesus sei der Name des Menschen nach dem Heilsplane, er sei aber gesetzt als Bild und Gleichnis3 des Anthropos, der auf ihn herabkommen sollte, den er in sich aufnahm und besaß; und das sei der Anthropos, das der Logos, das der Vater und der Arrhetos, die Sige und die Aletheia und die Ekklesia und die Zoe.