Traduction
Masquer
Widerlegung aller Häresien (BKV)
34.
Die valentinische Vierzahl ist „Quelle, die die Wurzeln der ewigen Natur hat“, und die Sophia, von der die psychische und stoffliche Schöpfung stammt. Die Sophia wird Pneuma genannt, der Demiurg Psyche, der Teufel der Herrscher der Welt, Beelzebub der Herrscher der Teufel. Sie lehren folgendes: Indem sie ihre ganze Lehre zahlenmäßig gestalten, wie ich früher gesagt, behaupten sie, daß die dreißig Äonen innerhalb S. 171 des Pleromas nochmals für sich andere Äonen auf dieselbe Weise hervorgebracht hätten, auf daß das Pleroma in der vollkommenen Zahl bestehe. Wie nämlich die Pythagoreer Teilungen in zwölf und dreißig und sechzig vornahmen, so machen jene Unterteilungen an den im Pleroma befindlichen Wesen. Auch die Wesen in der Achtzahl werden abgeteilt; die Sophia, die nach ihnen „die Mutter aller Lebewesen“ ist1, und die gemeinsame Frucht des Pleromas bringen siebzig Logos' hervor; diese sind himmlische Engel und wohnen im Jerusalem, das oben2, das in den Himmeln ist. Dieses Jerusalem ist nämlich die Sophia, die außerhalb (des Pleromas) ist, und ihr Bräutigam, die gemeinsame Frucht des Pleromas. Auch der Demiurg hat Seelen (Psychen) hervorgebracht; dies ist die Wesenheit der Seelen. Der Demiurg ist nach ihnen Abraham und sie die Kinder Abrahams. Aus der stofflichen und diabolischen Substanz hat der Demiurg den Seelen die Leiber gemacht. Dies bedeutet das Wort: „Und Gott bildete den Menschen, indem er Lehm von der Erde nahm, und hauchte in sein Antlitz den Hauch des Lebens, und der Mensch wurde zur lebenden Psyche“3. Dies ist nach ihnen der innere Mensch, der psychische, der in dem stofflichen Körper wohnt, dieser (Körper) ist der stoffliche, hinfällige, unvollkommene, aus diabolischer Substanz gebildete (Mensch). Dieser stoffliche Mensch ist nach ihnen gleichwie ein Gasthaus oder ein Aufenthaltsort bald für die Psyche allein, bald für die Psyche und die Dämonen, bald für die Psyche und die Logos'. Diese Logos' sind von oben von der gemeinsamen Frucht und der Sophia in diese Welt gesät worden und wohnen in dem aus Erde gebildeten Leib mit der Psyche, wenn die Dämonen nicht mit der Psyche dort wohnen. Das bedeutet, sagt (Valentinus), was in der Schrift geschrieben steht: „Deswegen beuge ich meine Knie vor Gott, dem Vater und Herrn unseres Herrn Jesus Christus, auf daß euch Gott S. 172 gewähre, daß Christus im inneren Menschen wohne“4 d. i. im psychischen, nicht im körperlichen, „auf daß ihr zu erkennen vermöget, welches die Tiefe“ (dies ist der Vater des Alls) „und welches die Breite“ (dies ist der Stauros, der Horos des Pleromas) „und welches die Länge“5 (dies ist das Pleroma der Äonen). Deswegen „nimmt der psychische Mensch nicht auf, was des Geistes (Pneuma) Gottes ist; denn es ist ihm Torheit“6; Torheit ist die Kraft des Demiurgen, töricht nämlich war er und unverständig, und er vermeinte selbst die Welt zu bilden, und wußte (gar) nicht, daß die Sophia die Mutter, die Achtzahl, alles zur Schaffung der Welt für ihn, der nichts versteht, wirkt.
Traduction
Masquer
The Refutation of All Heresies
Chapter XXIX.--The Other Valentinian Emanations in Conformity with the Pythagorean System of Numbers.
The quaternion, then, advocated by Valentinus, is "a source of the everlasting nature having roots;" 1 and Sophia (is the power) from whom the animal and material creation has derived its present condition. But Sophia is called "Spirit," and the Demiurge "Soul," and the Devil "the ruler of this world," and Beelzebub "the (ruler) of demons." These are the statements which they put forward. But further, in addition to these, rendering, as I have previously mentioned, their entire system of doctrine (akin to the) arithmetical (art), (they determine) that the thirty Aeons within the Pleroma have again, in addition to these, projected other Aeons, according to the (numerical) proportion (adopted by the Pythagoreans), in order that the Pleroma might be formed into an aggregate, according to a perfect number. For how the Pythagoreans divided (the celestial sphere) into twelve and thirty and sixty parts, and how they have minute parts of diminutive portions, has been made evident.
In this manner these (followers of Valentinus) subdivide the parts within the Pleroma. Now likewise the parts in the Ogdoad have been subdivided, and there has been projected Sophia, which is, according to them, mother of all living creatures, and the "Joint Fruit of the Pleroma," (who is) the Logos, 2 (and other Aeons,) who are celestial angels that have their citizenship in Jerusalem which is above, which is in heaven. For this Jerusalem is Sophia, she (that is) outside (the Pleroma), and her spouse is the "Joint Fruit of the Pleroma." And the Demiurge projected souls; for this (Sophia) is the essence of souls. This (Demiurge), according to them, is Abraham, and these (souls) the children of Abraham. From the material and devilish essence the Demiurge fashioned bodies for the souls. This is what has been declared: "And God formed man, taking clay from the earth, and breathed upon his face the breath of life, and man was made into a living soul." 3 This, according to them, is the inner man, the natural (man), residing in the material body: Now a material (man) is perishable, incomplete, (and) formed out of the devilish essence. And this is the material man, as it were, according to them an inn, 4 or domicile, at one time of soul only, at another time of soul and demons, at another time of soul and Logoi. 5 And these are the Logoi that have been dispersed from above, from the "Joint Fruit of the Pleroma" and (from) Sophia, into this world. And they dwell in an earthly body, with a soul, when demons do not take up their abode with that soul. This, he says, is what has been written in Scripture: "On this account I bend my knees to the God and Father and Lord of our Lord Jesus Christ, that God would grant you to have Christ dwelling in the inner man," 6 --that is, the natural (man), not the corporeal (one),--"that you may be able to understand what is the depth," which is the Father of the universe, "and what is the breadth," which is Staurus, the limit of the Pleroma, "or what is the length," that is, the Pleroma of the Aeons. Wherefore, he says, "the natural man receiveth not the things of the Spirit of God, for they are foolishness unto him;" 7 but folly, he says, is the power of the Demiurge, for he was foolish and devoid of understanding, and imagined himself to be fabricating the world. He was, however, ignorant that Sophia, the Mother, the Ogdoad, was really the cause of all the operations performed by him who had no consciousness in reference to the creation of the world.
-
These words are a line out of Pythagoras' Golden Verses:-- Pege tis aenaou phuseos rhizomat' echousa--(48). ↩
-
The Abbe Cruise thinks that a comparison of this passage with the corresponding one in Irenaeus suggests the addition of hoi doruphoroi after Logos, i.e., the Logos and his satellites. [Vol. i. p. 381, this series.] ↩
-
Gen. ii. 7. ↩
-
Or, "subterranean" (Cruice). ↩
-
Epiphanius, Haer., xxxi. sec. 7. ↩
-
Eph. iii. 14-18. ↩
-
1 Cor. ii. 14. ↩