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Incarnation of the Word
§19.Man, unmoved by nature, was to be taught to know God by that sacred Manhood, Whose deity all nature confessed, especially in His Death.
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But all this it seemed well for the Saviour to do; that since men had failed to know His Providence, revealed in the Universe, and had failed to perceive His Godhead shewn in creation, they might at any rate from the works of His body recover their sight, and through Him receive an idea of the knowledge of the Father, inferring, as I said before, from particular cases His Providence over the whole.
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For who that saw His power over evil spirits, or who that saw the evil spirits confess that He was their Lord, will hold his mind any longer in doubt whether this be the Son and Wisdom and Power of God?
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For He made even the creation break silence: in that even at His death, marvellous to relate, or rather at His actual trophy over death—the Cross I mean—all creation was confessing that He that was made manifest and suffered in the body was not man merely, but the Son of God and Saviour of all. For the sun hid His face, and the earth quaked and the mountains were rent: all men were awed. Now these things shewed that Christ on the Cross was God, while all creation was His slave, and was witnessing by its fear to its Master’s presence. Thus, then, God the Word shewed Himself to men by His works. But our next step must be to recount and speak of the end of His bodily life and course, and of the nature of the death of His body; especially as this is the sum of our faith, and all men without exception are full of it: so that you may know that no whit the less from this also Christ is known to be God and the Son of God.
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Über die Menschwerdung des Logos und dessen leibliche Erscheinung unter uns (BKV)
19.
All das zu vollbringen, fand der Heiland für gut, damit die Menschen, die für seine allesumfassende Fürsorge kein Verständnis hatten, wenigstens auf seine im Leibe vollbrachten Werke hin aufblickten und durch ihn einen Begriff bekämen von der Erkenntnis des Vaters - und zwar, wie bereits gesagt, auf dem Wege einer Schlußfolgerung von den Einzelwerken auf seine Fürsorge für das Ganze. Wer wird denn angesichts seiner Macht über die bösen Geister oder als Zeuge davon, daß die Dämonen ihn als ihren Herrn anerkennen, noch Zweifel hegen, ob dieser der Sohn Gottes, die Weisheit und Macht sei? Ja, nicht einmal die Schöpfung durfte schweigen, sondern wunderbar ereignete sich gerade bei seinem Tode oder vielmehr in der Siegestrophäe über den Tod, nämlich im Kreuze, daß die ganze Schöpfung den, der im Leibe sichtbar war und litt, nicht einfach als Menschen, sondern als Gottes Sohn und Heiland aller bekannte. Als nämlich die Sonne sich wegwandte, die Erde bebte, die Felsen sich spalteten, da erschraken alle. Diese Vorgänge bezeugten aber Christum am Kreuze als Gott und die ganze Schöpfung als ihm Untertan und als die fürchtende Zeugin für die Gegenwart des Herrn. So also hat Gott der Logos durch seine S. 627 Werke den Menschen sich geoffenbart. Es dürfte sich aber empfehlen, auch über das Ende seines Wirkens und Wandels im Leibe zu berichten und anzugeben, welcher Art sein leiblicher Tod gewesen, zumal es sich hierbei um den Hauptpunkt unseres Glaubens handelt und alle Welt davon spricht. So mögest du dann einsehen, daß auch hieraus wenigstens ebensogut Christus als Gott und Gottes Sohn erkannt wird.