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Œuvres Athanase d'Alexandrie (295-373) Orationes contra Arianos

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Four Discourses against the Arians

15.

For divine Scripture wishing us thus to understand the matter, has given such illustrations, as we have said above, from which we are able both to press the traitorous Jews, and to refute the allegation of Gentiles who maintain and think, on account of the Trinity, that we profess many gods 1. For, as the illustration shows, we do not introduce three Origins or three Fathers, as the followers of Marcion and Manichæus; since we have not suggested the image of three suns, but sun and radiance. And one is the light from the sun in the radiance; and so we know of but one origin; and the All-framing Word we profess to have no other manner of godhead, than that of the Only God, because He is born from Him. Rather then will the Ario-maniacs with reason incur the charge of polytheism or else of atheism 2, because they idly talk of the Son as external and a creature, and again the Spirit as from nothing. For either they will say that the Word is not God; or saying that He is God 3, because it is so written, but not proper to the Father’s Essence, they will introduce many because of their difference of kind (unless forsooth they shall dare to say that by participation only, He, as all things else, is called God; though, if this be their sentiment, their irreligion is the same, since they consider the Word as one among all things). But let this never even come into our mind. For there is but one form 4 of Godhead, which is also in the Word; and one God, the Father, existing by Himself according as He is above all, and appearing in the Son according as He pervades all things, and in the Spirit according as in Him He acts in all things through the Word 5. For thus we confess God to be one through the Triad, and we say that it is much more religious than the godhead of the heretics with its many kinds [^197], and many parts, to entertain a belief of the One Godhead in a Triad.

[^197] : πολυειδοῦς


  1. Serap.i. 28 fin. Naz.Orat.23, 8. Basil.Hom.24 init. Nyssen.Orat. Catech.3. p. 481.  ↩

  2. Infr.§64.Ep. Æg.14.  ↩

  3. Infr.§16, notes.  ↩

  4. εἶδος .  ↩

  5. And soinfr.25, 36 fin.Serap.i. 20, b. vid. also ibid. 28, f. a. 30, a. 31, d. iii. 1, b. 5 init. et fin. Eulogius ap. Phot.cod.p. 865. Damascen.F. O.i. 7. Basilde Sp. S.47, e. Cyr.Cat.xvi. 4. ibid. 24. Pseudo-Dion.de Div. Nom.i. p. 403. Pseudo-Athan.c. Sab. Greg.10, e.  ↩

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

15.

Um diese Anschauung uns beizubringen, hat die göttliche Schrift uns solche Beispiele an die Hand gegeben, wie wir sie oben angeführt haben, mit denen wir die treulosen Juden beschämen und die Anschuldigung der Heiden widerlegen können, die da behaupten und meinen, daß auch wir mit der Dreiheit von vielen Göttern reden. Denn wir führen nicht, wie auch das Gleichnis zeigt, drei Prinzipe oder drei Väter ein, wie die Marcioniten und die Manichäer; denn wir nehmen auch nicht das Bild von drei Sonnen an, sondern die Sonne und ihren Abglanz und das Eine Licht aus der Sonne im Abglanz. So kennen wir nur Ein Prinzip; das schöpferische Wort aber besitzt nach unserer Lehre keine andere Gottheit als die des alleinigen Gottes, weil es aus ihm stammt. Eher verdienten also die Ariomaniten den Vorwurf der Vielgötterei oder auch der S. 263 Gottesleugnung, weil nach ihrem Geschwätz der Sohn ein Geschöpf von außen und wiederum der Geist aus Nichtseiendem ist. Denn entweder werden sie behaupten, das Wort sei nicht Gott, oder, wenn sie es mit Rücksicht auf die Schrift noch Gott nennen, werden sie sagen, es sei der Substanz des Vaters nicht eigen. Und so müssen sie wohl wegen deren Verschiedenartigkeit viele Götter annehmen, sie müßten denn nur so kühn sein und behaupten, daß wie alles übrige auch das Wort nur auf Grund der Teilnahme Gott genannt werde. Doch wenn auch das ihre Ansicht ist, sind sie gleich gottlos, da sie ja das Wort einen von allen nennen. Uns aber möge so etwas niemals in den Sinn kommen. Denn Eine Gestalt der Gottheit gibt es, die auch im Worte ist, und Einer ist Gott der Vater, der in sich selbst existiert, da er in allem ist, und im Sohne erscheint, da er alles durchdringt, und im Geiste, da er in allem durch das Wort in ihm wirksam ist. Denn so bekommen wir den Einen Gott in der Dreiheit, und wir reden weit gottesfürchtiger als die Häretiker mit ihrer vielgestaltigen und vielteiligen Gottheit, wenn wir die Eine Gottheit in der Dreiheit bekennen.

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Four Discourses against the Arians
Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
Commentaires sur cette œuvre
Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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