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Œuvres Athanase d'Alexandrie (295-373) Orationes contra Arianos

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

78.

Die eingeborene und selbsteigene Weisheit Gottes ist also Schöpferin und Bildnerin von allem; denn S. 229 „alles“, heißt es, „hast Du in Weisheit gemacht“ und „es wurde die Erde erfüllt von Deiner Schöpfung“1. Damit aber das Entstehende nicht nur schlechthin existiere, sondern auch guten Bestand habe, gefiel es Gott, daß seine Weisheit zu den Geschöpfen herabsteige, so daß sie einen Abdruck und eine Vorstellung ihres Bildes allen insgemein und jedem einzelnen einprägte, damit die entstandenen Dinge als weise und Gottes würdige Werke sich erweisen. Denn wie unser Wort ein Bild des Sohnes Gottes ist, insofern es Wort ist, so ist auch die Weisheit in uns wieder ein Bild von ihm, insofern er Weisheit ist. Und da wir in ihr das Wissen und Denken besitzen, werden wir für die schöpferische Weisheit empfänglich und können durch sie ihren Vater erkennen. Denn, „wer den Sohn hat“, sagt er, „hat auch den Vater, und wer mich aufnimmt, nimmt den auf, der mich gesandt hat“2. Da nun ein solcher geschaffener Abdruck der Weisheit in uns und in allen Werken ist, so eignet sich die wahre und schöpferische Weisheit das, was zu ihrem Abdruck gehört, mit Recht an und sagt: „Der Herr schuf mich für seine Werke“. Was also die Weisheit in uns sagte, das sagt der Herr von sich gleichsam als ihm eigen aus. Und er ist als Schöpfer selbst keine Kreatur; aber wegen seines in den Werken geschaffenen Bildes sagt er dies wie von sich selbst. Und wie der Herr selbst gesagt hat: „Wer euch aufnimmt, nimmt mich auf“3, weil sein Abdruck in uns ist, so sagt er, wenn schon nicht zu den geschaffenen Dingen gehörig, gleichwohl, weil sein Bild und Abdruck in den Werken geschaffen wird, wie wenn er es selbst wäre: „Der Herr schuf mich als Anfang seiner Wege für seine Werke“. Und so ist der Abdruck der Weisheit in den Werken entstanden, damit die Welt, wie gesagt, in ihr ihr Schöpferwort erkenne und durch dasselbe den Vater. Und gerade davon sprach Paulus: „Denn was von Gott erkennbar ist, das ist unter ihnen offenbar; denn Gott hat es ihnen geoffenbart. Denn das Unsichtbare S. 230 an ihm wird seit der Erschaffung der Welt in den erschaffenen Dingen erkannt und geschaut“4. Deshalb ist das Wort nicht der Substanz nach ein Geschöpf, vielmehr ist die Stelle in den Sprichwörtern von der Weisheit zu verstehen, die in uns ist und uns zugesprochen wird.


  1. Ps. 103.24. ↩

  2. Matth. 10,40. ↩

  3. Matth. 10,40. ↩

  4. Röm. 1,19.20. ↩

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Four Discourses against the Arians

78.

Now the Only-begotten and very Wisdom 1 of God is Creator and Framer of all things; for ‘in Wisdom hast Thou made them all 2,’ he says, and ‘the earth is full of Thy creation.’ But that what came into being might not only be, but be good 3, it pleased God that His own Wisdom should condescend 4 to the creatures, so as to introduce an impress and semblance of Its Image on all in common and on each, that what was made might be manifestly wise works and worthy of God 5. For as of the Son of God, considered as the Word, our word is an image, so of the same Son considered as Wisdom is the wisdom which is implanted in us an image; in which wisdom we, having the power of knowledge and thought, become recipients of the All-framing Wisdom; and through It we are able to know Its Father. ‘For he who hath the Son,’ saith He, ‘hath the Father also;’ and ‘he that receiveth Me, receiveth Him that sent Me 6.’ Such an impress then of Wisdom being created in us, and being in all the works, with reason does the true and framing Wisdom take to Itself what belongs to its own impress, and say, ‘The Lord created me for His works;’ for what the wisdom in us says, that P. 391 the Lord Himself speaks as if it were His own; and, whereas He is not Himself created, being Creator, yet because of the image of Him created in the works 7, He says this as if of Himself. And as the Lord Himself has said, ‘He that receiveth you, receiveth Me 8,’ because His impress is in us, so, though He be not among the creatures, yet because His image and impress is created in the works, He says, as if in His own person, ‘The Lord created me a beginning of His ways for His works.’ And therefore has this impress of Wisdom in the works been brought into being, that, as I said before, the world might recognise in it its own Creator the Word, and through Him the Father. And this is what Paul said, ‘Because that which may be known of God is manifest in them, for God has shewed it unto them: for the invisible things of Him from the creation of the world are clearly seen, being understood by the things that are made 9.’ But if so, the Word is not a creature in essence 10; but the wisdom which is in us and so called, is spoken of in this passage in the Proverbs.


  1. αὐτοσοφία vid.infr.note on iv. 2.  ↩

  2. Ps. civ. 24 . Sept.  ↩

  3. supr. de Decr.19, n. 3.  ↩

  4. Cf. 64, notes 2 and 5.  ↩

  5. Didymus argues in favour of interpreting the passage of created wisdom at length,Trin.iii. 3. He says that the context makes this interpretation necessary.  ↩

  6. 1 John ii. 23 ; Matt. x. 40 .  ↩

  7. Athan. here considers wisdom as the image of the Creator in the Universe. He explains it of the Church,de Incarn. contr. Ar.6. if it be his [but see Prolegg. ch. iii. §1 (36)]; (and so Didym.Trin.iii. 3 fin.) Cf. Jerome,in Eph. iv. 23, 24. Naz.Orat.30, 2. Epiphanius says, ‘Scripture has nowhere confirmed this passage ( Prov. viii. 22 ), nor has any Apostle referred it to Christ.’ (vid. also Basil.contr. Eunom.ii. 20.)Hær.69. pp. 743–745. He proceeds to shew how it may apply to Him. ↩

  8. Matt. x. 40 .  ↩

  9. Rom. i. 19, 20 .  ↩

  10. Cf. 45, n. 2.  ↩

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Four Discourses against the Arians
Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
Commentaires sur cette œuvre
Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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