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Œuvres Athanase d'Alexandrie (295-373) Orationes contra Arianos

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

49.

Wenn sie aber deshalb, weil im Psalm unmittelbar die Worte folgen: „Darum salbte Dich Gott, Dein Gott“, aus dem Worte „darum“ wieder einen Scheingrund für sich und ihre Sache gewinnen wollen, so mögen sie, die Schriftunkundigen und Erfinder der Gottlosigkeit, erkennen, daß auch hier wiederum das Wort „darum“ nicht einen Lohn für die Tugend oder das Tun und Wirken des Wortes, sondern wieder die Ursache S. 89 seines Erscheinens unter uns und der Salbung des Geistes bezeichnet, die für uns an ihm vollzogen wurde. Denn er hat nicht gesagt: Darum salbte er Dich, damit Du Gott würdest oder König oder Sohn oder Wort. Denn er war dies auch vordem und ist es immer, wie gezeigt wurde. Vielmehr sagte er: Da Du Gott bist und König, „darum“ wurdest Du auch gesalbt, da auch kein anderer den Menschen mit dem Heiligen Geiste verbinden konnte als nur Du, das Bild des Vaters, nachdem wir auch im Anfang geschaffen worden sind; denn Dein ist auch der Geist. Denn die Natur der geschaffenen Wesen bot hierfür nicht die nötige Garantie1, da die Engel sündigten, die Menschen ungehorsam waren. Daher bedurfte es Gottes — Gott aber ist das Wort —, damit er selbst die befreite, die dem Fluche verfallen waren. Wenn er nun aus Nichtseiendem wäre, so wäre er auch Christus nicht, da er einer von allen und selbst auch Genosse wäre. Da er aber als Sohn Gottes Gott ist und als Abglanz und Abriß des Vaters ewiger König, deshalb ist er natürlich selbst der erwartete Christus, den der Vater den Menschen verkündigt und seinen heiligen Propheten offenbart, damit, wie wir durch ihn geschaffen worden sind, so auch in ihm allen die Erlösung von den Sünden zuteil, und alles von ihm regiert werde. Und dies ist die Ursache der an ihm vollzogenen Salbung und der Erscheinung des Wortes im Fleische. Sie schaut auch der Psalmist voraus, und er preist die Gottheit und väterliche Herrschaft des Wortes, wenn er ausruft: „Dein Thron, o Gott, besteht in Ewigkeit, ein Zepter der Gerechtigkeit ist das Zepter Deiner Herrschaft“2. Und seine Ankunft unter uns ankündigend, sagt er: „Deshalb salbte Dich Gott, Dein Gott, mit dem Öle der Freude vor Deinen Genossen“3.


  1. τῶν μὲν γὰρ γενητῶν ἠ φὺσις οὑκ ἦν ἀξιὸπιστος d. h. die geschaffene Natur war insofern nicht geeignet zu diesem Werk, als eben die Sicherheit des Heils durch einen Engel oder Menschen nicht verbürgt worden wäre. ↩

  2. Ps. 44,7. ↩

  3. Ps. 44,8. ↩

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Four Discourses against the Arians

49.

But if they take advantage of the word ‘wherefore,’ as connected with the passage in the Psalm, ‘Wherefore God, even Thy God, hath anointed Thee,’ for their own purposes, let these novices in Scripture and masters in irreligion know, that, as before, the word ‘wherefore’ does not imply reward of virtue or conduct in the Word, but the reason why He came down to us, and of the Spirit’s anointing which took place in Him for our sakes. For He says not, ‘Wherefore He anointed Thee in order to Thy being God or King or Son or Word;’ for so He was before and is for ever, as has been shewn; but rather, ‘Since Thou art God and King, therefore Thou wast anointed, since none but Thou couldest unite man to the Holy Ghost, Thou the Image of the Father, in which 1 we were made in the beginning; for Thine is even the Spirit.’ For the nature of things originate could give no warranty for this, Angels having transgressed, and men disobeyed 2. Wherefore there was need of God and the Word is God; that those who had become under a curse, He Himself might set free. If then He was of nothing, He would not have been the Christ or Anointed, being one among others and having fellowship as the rest 3. But, whereas He is God, as being Son of God, and is everlasting King, and exists as Radiance and Expression 4 of the Father, therefore fitly is He the expected Christ, whom the Father announces to mankind, by revelation to His holy Prophets; that as through Him we have come to be, so also in Him all men might be redeemed from their sins, and by Him all things might be ruled 5. And this is the cause of the anointing which took place in Him, and of the incarnate presence of the Word 6, which the Psalmist foreseeing, celebrates, first His Godhead and kingdom, which is the Father’s, in these tones, ‘Thy throne, O God, is for ever and ever; a sceptre of righteousness is the sceptre of Thy Kingdom 7;’ then announces His descent to us thus, ‘Wherefore God, even Thy God, hath anointed Thee with the oil of gladness above Thy fellows 8.’


  1. §51, note 1.  ↩

  2. ἀγγέλων μὲν παραβαντων, ἀνθρώπων δὲ παρακουσαντων . vid. infr. §51. init. Cf.ad Afr.7. vid.de Decr.19, note 3. infr.Orat.ii. iii. Cyril. inJoann.lib. v. 2. On the subject of the sins of Angels, vid. Huet.Origen.ii. 5. §16. Petav.Dogm.t. 3. p. 87. Dissert. Bened. in Cyril. Hier. iii. 5. Natal. Alex.Hist. Æt.i.Diss.7.  ↩

  3. De Decr.10, note 4.  ↩

  4. Heb. i. 3 .  ↩

  5. The wordwhereforeis here declared to denote thefitnesswhy the Son of God should become the Son of man. His Throne, as God, is for ever; He has loved righteousness;thereforeHe isequalto the anointing of the Spirit, as man. And so S. Cyril on the same text, as in l. c. in the foregoing note. Cf. LeonEp.64. 2. vid.de Incarn.7 fin. 10.In illud Omn.2. Cyril.in Gen.i. p. 13.  ↩

  6. ἔνσαρκος παρουσία . This phrase which has occurred above, §8. is very frequent with Athan. vid. also Cyril.Catech.iii. 11. xii. 15. xiv. 27, 30, Epiph.Hær.77. 17. The Eutychians avail themselves of it at the Council of Constantinople, vid. Hard.Conc.t. 2. pp. 164, 236.  ↩

  7. Ps. xlv. 6 .  ↩

  8. Ib. 7  ↩

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Four Discourses against the Arians
Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
Commentaires sur cette œuvre
Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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