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Über das Priestertum (BKV)
KAPITEL IV.
Deshalb müssen wir uns eifrig bemühen, daß das Wort Christi reichlich in uns wohne 1. Denn wir haben nicht bloß für e i n e Kampfesart gerüstet zu sein, sondern der uns aufgedrungene Krieg ist ein mannigfaltiger, ins Werk gesetzt von verschiedenartigen Feinden. Auch führen weder alle dieselben Waffen, noch suchen sie uns auf einerlei Weise anzugreifen. Wer also den Kampf gegen alle aufnehmen will, muß die Kunstgriffe aller kennen: Er muß zugleich Bogenschütze und Schleuderer, Ober- und Unterführer, Soldat und Feldherr sein, er muß zugleich zu Fuß und zu Pferd, zu Schiff und auf S. 195 der Mauer zu streiten verstehen. Bei den gewöhnlichen kriegerischen Kämpfen erhält jeder der Teilnehmenden seine bestimmte Aufgabe, innerhalb deren er die anrückenden Feinde abwehrt. Hier aber geht das nicht so. Wenn man hier den Sieg davontragen will, aber nicht alle Arten der Kriegskunst kennt, so versteht es der Teufel, gerade die einzige Stelle, die vernachlässigt worden, aufs Korn zu nehmen und an ihr seine Verführer eindringen und die Schafe rauben zu lassen, Das gelingt aber nicht, wenn er merkt, daß der Hirte in allem genaue Kenntnis besitzt und seine Anschläge vollkommen durchschaut. Daher tut es not, sich von allen Seiten wohl zu wappnen. Denn solange eine Stadt ringsum verschanzt ist, verlacht sie ihre Belagerer, da sie sich in voller Sicherheit weiß; wenn aber einer die Mauer durchbrochen hat, sei es auch nur im Ausmaß einer kleinen Pforte, so hat die Umwallung weiter gar keinen Nutzen mehr, mag die ganze übrige Befestigung noch so sicher ausschauen. So verhält es sich auch mit der Stadt Gottes. Solange die Geistesgegenwart und Umsicht des Hirten sie von allen Seiten anstatt einer Mauer schützt, enden alle Anschläge mit Schande und Gelächter für die Feinde, und die Einwohner bleiben darin unbeschädigt. Hat aber jemand vermocht, von einer Seite einzudringen, so wird doch, ohne daß er selbst die Stadt vollständig bezwingt, durch den Teil, wie man zu sagen pflegt, das Ganze zugrunde gerichtet.
Was soll er denn anfangen, wenn er zwar trefflich gegen die Griechen 2 zu streiten versteht, aber die Juden seine Stadt ausplündern? Oder wenn er über diese beiden Herr wird, aber den Manichäern der Raub gelingt? Oder wenn, nachdem auch letztere überwunden, die, welche die Lehre vom Fatum einschmuggeln wollen 3, die in der Stadt befindlichen Schäflein zu Falle bringen? Doch, wozu soll ich sämtliche Irrlehren des Teufels aufzählen? Falls der Hirte nicht alle glücklich zurückzuweisen versteht, so kann der Wolf schon durch eine einzige der meisten Schafe sich bemächtigen. Bei den gewöhnlichen S. 196 Kriegsmännern muß man immer gewärtig sein, daß Sieg und Niederlage in den Händen derer liegt, die im Felde stehen und kämpfen. Hier jedoch findet gerade das Gegenteil statt. Denn oftmals fechten wohl die einen den Kampf aus, der Sieg ist aber denen zugefallen, die anfangs sich gar nicht daran beteiligten oder überhaupt sich nicht darum kümmerten, sondern sich ruhig verhielten und stille dasaßen. Wer also hierin nicht viele Erfahrung besitzt, wird von seinem eigenen Schwerte durchbohrt und Freunden und Feinden zum Gespötte. So z. B. — ich will dir nämlich meine Behauptung an der Hand eines Beispiels deutlich zu machen suchen — schließen die Anhänger der unsinnigen Lehre Valentins und Marcions, und so viele sonst noch an demselben Aberwitz kränkeln, das von Gott dem Moses gegebene Gesetz aus dem Verzeichnis der göttlichen Schriften aus. Hingegen halten die Juden dasselbe so hoch in Ehren, daß sie, obwohl die gegenwärtige Zeit es verbietet, hartnäckig wider den Willen Gottes darauf bedacht sind, alle Satzungen des Gesetzes zu beobachten. Die Kirche Gottes jedoch hat die Übertreibungen beider vermieden und den Mittelweg eingeschlagen: sie läßt sich weder bestimmen, sich unter das Joch des Gesetzes zu beugen, noch duldet sie, daß man es verlästere, man preist es vielmehr, obwohl es aufgehoben ist, weil es einmal zu seiner Zeit großen Nutzen gebracht hatte. Dieses richtige Maß muß nun jeder einhalten, der mit beiden Richtungen sich in einen Streit einlassen will. Wenn er nämlich die Juden belehren wollte, es sei nicht mehr an der Zeit, an der alten Gesetzgebung festzuhalten, und sich daran machen würde, sie schonungslos zu tadeln, so würde er denjenigen unter den Häretikern, welche das Gesetz zu lästern beabsichtigen, eine nicht geringe Handhabe bieten. Würde er aber im Eifer, um letzteren den Mund zu stopfen, das Gesetz übermäßig preisen und bewundern, als sei es auch in der Gegenwart noch nötig, dann würde er dazu beitragen, daß die Juden ihren Mund erst recht aufreißen. Desgleichen sind die verblendeten Anhänger der wahnwitzigen Lehre des Sabellius und die tollen Partei- S. 197 gänger des Arius aus Übertreibung vom gesunden Glauben abgefallen. Der Name "Christen" wird zwar beiden beigelegt; wenn man aber ihre Lehren prüft, so wird man finden, daß die einen um nichts besser sind als die Juden, nur daß sie sich von diesen durch den Namen unterscheiden und daß die anderen mit der Häresie des Paulus von Samosata viele Ähnlichkeit haben, beide jedoch außerhalb der Wahrheit stehen. Von hier ist also große Gefahr zu gewärtigen; der Weg ist eng und schmal, auf zwei Seiten von steilen Abhängen bedroht, und es besteht nicht geringe Besorgnis, man könnte, während man den einen Gegner zu treffen gedenkt, von dem anderen verwundet werden. Denn wenn man sagt, es gibt nur e i n e Gottheit, so bezieht Sabellius diesen Ausdruck sofort auf seine eigene unsinnige Lehre. Macht man hinwiederum einen Unterschied, indem man den Satz aufstellt, ein anderer ist der Vater, ein anderer der Sohn, ein anderer der Heilige Geist, so steht Arius auf und bezieht den Unterschied in den Personen auf eine Verschiedenheit des Wesens. 4 Es gilt also, sowohl die gottlose Vermischung des einen 5 wie die unsinnige Trennung des anderen 6 zu verabscheuen und zu fliehen, indem man die Gottheit des Vaters, des Sohnes und des Heiligen Geistes als e i n e bekennt, aber die Unterscheidung der drei Personen hinzufügt 7. Denn so werden wir die Angriffe beider zurückzuschlagen imstande sein. Noch viele andere verwickelte Streitigkeiten könnte ich dir anführen, bei deren Bekämpfung man leicht, wenn man nicht verständig und vorsichtig vorgeht, reichlich Wunden davontragen kann. S. 198
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Kol. 3, 16. ↩
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Gemeint ist wohl der heidnische Polytheismus. ↩
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Bezieht sich auf die Stoiker, die Chrysostomus wiederholt in seinen Homilien bekämpft. ↩
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„εἰς παραλλαγὴν οὐσίας ἓλκων τὴν ἐν τοῑς προσώποις διαφοράν.“ ↩
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Sabellius. ↩
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Arius. ↩
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Es ist in diesen Worten die nicänische Lehre kurz und präzis ausgesprochen: „τὴν μὲν θεότητα πατρὸς καὶ υίοῦ καὶ ἁγίου πνεύματος μίαν δμολογοῦντας, προστιθέντας δὲ τὰς τρεῑς ὑποστάσεις.“ ↩
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Treatise concerning the christian priesthood
4.
Wherefore it should be our ambition that the Word of Christ dwell in us richly. 1 For it is not for one kind of battle only that we have to be prepared. This warfare is manifold, and is engaged with a great variety of enemies; neither do all these use the same weapons, nor do they practice the same method of attack; and he who has to join battle with all, must needs know the artifices of all, and be at once both archer and slinger, captain and general, in the ranks and in command, on foot and on horseback, in sea-fight and in siege. In common warfare, indeed, each man repels the enemy by discharging the particular duty which he has undertaken. But here it is otherwise; and if any one wishes to come off conqueror in this warfare, he must understand all forms of the art, as the devil knows well how to introduce his own assailants through any one spot which may happen to be unguarded, and to carry off the sheep. But not so where he perceives the shepherd coming equipped with accurate knowledge at all points, and well acquainted with his plottings. Wherefore we ought to be well-guarded in all parts: for a city, so long as it happens to be surrounded with a wall, laughs to scorn the besiegers, abiding in great security; but if any one makes a breach in the wall, though but of the size of a gate, the rest of the circuit is of no use, although the whole of it stand quite securely; so it is with the city of God: so long as the presence of mind and wisdom of the shepherd, which answers to the wall, protect it on all sides, all the enemy's devices end in his confusion and ridicule, and they who dwell within the wall abide unmolested, but wherever any one has been able to demolish a single part, though the rest stand never so fast, through that breach ruin will enter upon the whole. For to what purpose does a man contend earnestly with the Greeks, if at the same time he becomes a prey to the Jews? or get the better of both these and then fall into the clutches of the Manichaeans? 2 or after he has proved himself superior to them even, if they who introduce fatalism 3 enter in, and make havoc of the flock? But not to enumerate all the heresies of the devil, it will be enough to say that unless the shepherd is well skilled in refuting them all, the wolf, by means of any one of them, can enter, and devour the greater part of the flock. In ordinary warfare we must always look for victory being won or defeat sustained by the soldiers who are on the field of battle. But in the spiritual warfare the case is quite different. For there it often happens that the combat with one set of enemies secures a victory for others who never engaged in battle at all, nor took any trouble, but were sitting still all the while; and he who has not much experience in such occurrences will get pierced, so to say, with his own sword, and become the laughing-stock of friends and foes alike. I will try by an example to make clear what I am saying. They who receive the wild doctrines of Valentinus and Marcion, 4 and of all whose minds are similarly diseased, exclude the Law given by God to Moses from the catalogue of the Divine Scriptures. But Jews so revere the Law, that although the time has come which annuls it, they still contend for the observance of all its contents, contrary to the purpose of God. But the Church of God, avoiding either extreme, has trodden a middle path, and is neither induced on the one hand to place herself under its yoke, nor on the other does she tolerate its being slandered, but commends it, though its day is over, because of its profitableness while its season lasted. Now it is necessary for him who is going to fight with both these enemies, 5 to be fully conversant with this middle course. For if in wishing to teach the Jews that they are out of date in clinging to the old law, he begins to find fault with it unsparingly, he gives no little handle to those heretics who wish to pull it to pieces; and if in his ambition to stop their mouths he extols it immoderately, and speaks of it with admiration, as necessary for this present time, he unseals the lips of the Jews. Again they who labor under the frenzy of Sabellius and the craze of Arius, 6 have both fallen from a sound faith for want of observing a middle course. The name of Christian is applied to both these heretics; but if any one examines their doctrines, he will find the one sect not much better than the Jews, and differing from them only in name, and the other 7 very nearly holding the heresy of Paul of Samosata, 8 and that both are very wide of the truth. Great, therefore, is the danger in such cases, and the way of orthodoxy is narrow and hemmed in by threatening crags on either side, and there is no little fear lest when intending to strike at one enemy we should be wounded by the other. For if any one assert the unity of the Godhead, Sabellius straightway turns that expression to the advantage of his own mental vagary, 9 and if he distinguish the Persons, and say that the Father is one, and the Son another, and the Holy Spirit a third, up gets Arius, ready to wrest that distinction of Persons into a difference of substance; 10 so we must turn and flee both from the impious confounding of the Persons by the one, and the senseless division of the substance by the other, confessing, indeed, that the Godhead of the Father and of the Son and of the Holy Ghost, is all one, while we add thereunto a Trinity of Persons. For then we shall be able to fortify ourselves against the attacks of both heretics. I might tell thee besides these, of several other adversaries against which, except we contend bravely and carefully, we shall leave the field covered with wounds.
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Col. iii. 16. ↩
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The followers of Manes, or Manichaeus, who was born about 240 A.D. He taught that God was the cause of good, and matter the cause of evil. This theory about matter led him to hold that the body of Jesus was an incorporeal phantom. He eliminated the Old Testament from the Scriptures, and held himself at liberty also to reject such passages in the New Testament as were opposed to his own opinions. See Robertson: Hist. of the Christian Church, vol. i. 139-145. ↩
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"hoi ten >imarmn?en eis?gontes," sc. The Stoics. They were still a numerous body, and St. Chrysostom himself wrote six Homilies against them. ↩
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Marcion and Valentinus (A.D. 140) were each founders of a form of Gnosticism. Each held that the God of the Old Testament was morally contrary to the God of the New: while the system of Valentinus represented the imaginative and speculative side of Gnosticism, that of Marcion represented its practical side, and was rather religious than theological. The sect of the Valentinians lasted as late as the 5th century; and Marcionism was not extinct till the 6th. ↩
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Sc. Jews and Marcionites. ↩
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Sabellius was condemned in a Council held in Rome, A.D. 263, for holding that there is but one person in the Godhead, and that the Word and Holy Spirit are only virtues or emanations of the Deity. Arius held that our Lord Jesus Christ existed before His Incarnation, that by Him as by an instrument the Supreme God made the worlds, and that as being the most ancient and the highest of created beings, He is to be worshipped; but that He had a beginning of existence, and so is not God's co-eternally begotten Son, nor of the very substance of the Supreme God. See Liddon, Bampton Lectures, i. p. 25. The heresy of Arius was condemned at the Council of Nicaea, A.D. 325. ↩
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Sc. The Arians. ↩
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Paul of Samosata was appointed Bishop of Antioch about 260 A.D. The Humanitarian movement culminated in his teaching, which maintained that the Word was only in the Father, as reason is in man; that Jesus was a mere man, and that he is called Son of God as having, in a certain sense, become such through the influence of the Divine Word which dwelt in him, but without any personal union. ↩
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i.e., while he maintained the Unity of the Godhead against the Arians there was danger of slipping into the Sabellian error of "confounding the Persons." ↩
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i.e., while he divided the Persons against the Sabellians he had to guard against the Arian error of "dividing the substance" also. ↩